Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do pětiny Brodu vede jen uzavřená ulice. Chceme druhou, volají občané

  8:56aktualizováno  8:56
S velkými problémy se potýkají lidé, kteří bydlí v jihozápadní části Havlíčkova Brodu. V Humpolecké ulici, jediné přístupové cestě k jejich domovům, je částečná uzavírka, opravuje se zde most. Obyvatelům se nelíbí, že město čeká roky na obchvat, zatímco jejich situaci nikdo neřeší.

V Humpolecké ulici se celé léto bude opravovat most přes železnici, jezdit se bude po provizorním přemostění, které se v těchto dnech staví. Lidé, kteří bydlí za mostem, si stěžují, že město nenašlo žádnou jinou přístupovou lokalitu na několik sídlišť a průmyslových zón. Denně musí čekat v dlouhých kolonách před omezením. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Spoustu let se brodská radnice snaží o stavbu jihovýchodního obchvatu, aby uvolnila Masarykovu ulici. Jenže nynější omezení v Humpolecké ulici kvůli opravě mostu ukazuje, že město tlačí bota jinde.

„Obchvat se v Brodě řeší dvacet let. Jedna část je hotová, ale na druhou se roky čeká. Že k nám vede jedna ulice, která je navíc teď z poloviny zavřená, už nikoho nezajímá,“ stěžuje si paní Jarmila.

Žije v lokalitě u Čechovy ulice. Chtěla zůstat v anonymitě, ale redakce její jméno zná. Podobně mluví i další lidé, které MF DNES oslovila. „Jihovýchodní obchvat dopravu ve městě nevyřeší. A nám zůstane jediná přístupová cesta,“ stěžuje si.

„Nemuselo by se ani jednat o obchvat. Klidně by stačil přejezd přes trať na Humpolec a kus asfaltu z Čechovky na Lidickou ulici,“ přidává se pan Jakub. „Pokud jihovýchodní obchvat čekal takové roky, klidně by dva další počkal, než se udělá tato propojka,“ doplňuje.

Napojení na Ledečskou? O tom se dá zatím pouze uvažovat

Celé území města na jih od Sázavy a na západ od Masarykovy ulice a železnice na Humpolec je přístupné jedinou ulicí. Právě Humpoleckou. A to se zde nachází několik vilových čtvrtí, nově vzniklé sídliště bytovek Vila Park Čechovka a jsou tu tři průmyslové zóny.

Tisíce lidí nyní denně stojí v kolonách desítky minut před opravovaným mostem. Dlouhodobé volání po druhé cestě do těchto míst zesiluje. Ale roky ho nikdo nevyslyšel.

„O některých variantách by se dalo uvažovat. Nabízí se třeba most z Lipnické ulice přes železnici a Sázavu na Ledečskou,“ přemýšlí místostarosta Libor Honzárek (TOP 09). „Ale to jsou jen mé úvahy. Žádný konkrétní návrh na stole neleží a minimálně několik let se na tom nic nezmění,“ dodává vzápětí.

Spojnici výpadovek na Humpolec a Jihlavu by podle něj měl řešit jihozápadní segment obchvatu. Jenže ten se nejspíš nikdy stavět nebude.

Od jihozápadního obchvatu dává stát ruce pryč, nepočítá s ním

„V územním plánu pro něj stále máme rezervu. Ale dostala se k nám informace, že stát tuto myšlenku opustil a nic takového chystat nechce,“ krčí rameny Honzárek.

Fotogalerie

„Bylo nám řečeno, že když o tuto část obchvatu budeme stát, máme si ji postavit sami. To ovšem nepřipadá v úvahu. Stála by stamiliony, možná miliardu,“ podotýká místostarosta.

Podle jeho názoru je nesmysl, aby stát vybudoval čtvrtinu obchvatu na jedné straně města a druhou čtvrtinu budoval na straně opačné, aniž by na sebe obě části navazovaly.

Jenže při uzavření mostu v Humpolecké ulici najedou řidiči místo dvaceti metrů 15 kilometrů. Musí se vrátit do Šmolov, odbočit na Lípu a přes Petrkov a Svatý Kříž se do Brodu vrátit Lidickou ulicí. Na vlastní nebezpečí se dá cesta zkrátit po místních komunikacích a nezpevněných cestách ze Šmolov přes Ďolík nebo kolem přehrady Žabinec.

Druhou silnici město hledá, jen když se má Humpolecká zavřít

„Nejvíc mě mrzí, že o druhém napojení nikdo ani v náznacích nepřemýšlí. Všichni radní a zastupitelé asi bydlí v jiných částech města, nejsou sami odříznuti od světa,“ stěžuje si pan Jakub.

Druhým napojením lokality se radnice zabývá pouze v době, kdy řeší uzavírky v Humpolecké ulici. Dělo se tak při její rekonstrukci, při přestavbě světelné křižovatky u hotelu Slunce i při posuzování dopadů na dopravu před opravou mostu.

To se uvažovalo o provizorní obnově kdysi zrušeného železničního přejezdu přes trať na Kolín u sklenářství. „K tomu jsme nedostali povolení,“ říká Honzárek. Stejně tak dopadly úvahy o průjezdu areálem Amylonu do ulice U Borové.

Ven z Brodu snadno, do města po dlouhém čekání

Dojde k dopravní kalamitě. S takovými obavami se čekalo na omezení provozu v Humpolecké ulici. Reálný stav ale mile překvapil. Žádný mimořádný stav v okolí opravovaného mostu nenastal.

V žádném případě se ale nedá říct, že by doprava proudila plynule. MF DNES to několikrát vyzkoušela na vlastní kůži. Při cestě směrem na Humpolec se na semaforech, které řídí kyvadlový provoz, čeká do pěti minut. Směrem opačným to ale ve špičce jsou i desítky minut.

„Zásadní je, aby se nezahltila světelná křižovatka u hotelu Slunce. Proto zelené světlo na výjezdu z města svítí 80 vteřin, zatímco na vjezdu 55 vteřin,“ vysvětluje místostarosta Libor Honzárek.

Systém funguje. Nejdelší kolony směrem ven dosahují zhruba do poloviny Humpolecké ulice.

V opačném směru se často stojí už u letiště a k mostu se řidiči dostanou až na pátou či šestou zelenou. „To už není ve městě. Tady nám kolony nevadí,“ říká Honzárek.

Protože mezi Brodem a Humpolcem jsou taková omezení dvě, řidiči tranzitní dopravy se této trase možná raději vyhýbají. I ve Skále se opravuje most a jezdí se přes něj kyvadlově. Zde jsou intervaly zelené stejné a kratší než v Brodě, čeká se tu jen pár minut.

Bez problémů jsou průjezdné i neoficiální objízdné trasy. Ta hlavní vede ze Šmolov přes Lípu a Petrkov na Svatý Kříž. Jenže ve Šmolovech se řidič vůbec nedozví, zda má odbočit, nebo po hlavní pokračovat do Brodu. Když dojede do kolony u letiště, už nemá moc šancí se otočit a jet zpět.





Hlavní zprávy

Rieder Beton, spol. s r.o. - Daniela Vítů
Obsluha mísícího centra

Rieder Beton, spol. s r.o. - Daniela Vítů
Kraj Vysočina
nabízený plat: 21 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.