„Provoz je v ulici opravdu enormní. Lidé tudy míří do nemocnice, děti do škol, do toho tudy proudí doprava, kterou ještě umocnilo uzavření Ledečské ulice, auta tu i parkují. Je proto skvělé, že radní naši žádost vyslyšeli a uznali, že petice měla smysl,“ spokojeně konstatovala autorka dokumentu, který podepsaly stovky lidí ze sídliště Letná a Ledečské ulice, Tereza Stýblová.
„Od září, kdy naše děti nastoupí do školy, je samozřejmě budeme vodit. Ale za rok začnou určitě chodit samy a budu se cítit daleko lépe, když budu vědět, že hlavní silnici přejdou po přechodu,“ dodala autorka petice.
Havlíčkobrodská radnice nechá v brzké době zpracovat dokumentaci potřebnou ke stavbě přechodu a záměr předloží ke schválení mimo jiné i policii. Výdaje na práce, které se odehrají v průběhu příštího roku, musí schválit zastupitelé. Předpokládané náklady se odhadují na 300 až 400 tisíc korun.
„Dokud se petice neobjevila, netušili jsme, že zájem obyvatel o přechod v této lokalitě je tak silný,“ přiznal radní zodpovědný v Havlíčkově Brodě za resort dopravy Libor Honzárek.
Roli sehrála i plánovaná výstavba domů
Jak ale upozornil, nakonec definitivně rozhodlo něco jiného. „Na konci Havlíčkovy ulice kolaudujeme připravené parcely pro novou výstavbu. Začnou se tam stavět desítky rodinných domků a počítáme, že tím naroste doprava. I proto zde bude přechod vhodný,“ dodal. „Nevím, zda bychom vyhověli bez stavby nových domků,“ zadumal.
Honzárek ale zároveň upozorňuje, že přechod automaticky bezpečí dětem nezaručí. „Nejvíce nehod s chodci se odehraje právě na přechodech. Chodci si totiž myslí, že na nich mají absolutní přednost a nejsou opatrní. Jako zraněné tři školačky v Nádražní ulici,“ zmínil Honzárek nehodu, jež se stala loni na konci června. (více o nehodě čtěte zde)
Přechod pro chodce před hospodou U Němců v Havlíčkově ulici vždycky býval. Až do doby, než ho v rámci plošné redukce přechodů nechala policie před třemi lety zrušit.
Tehdy byla ve své činnosti nesmírně pilná. Zmizet mělo 35 přechodů po celém městě. Patnáct z nich mohlo zůstat jen s podmínkou, že budou přestavěny podle nových norem. Musí být maximálně šest metrů dlouhé, případně musí mít uprostřed ostrůvek, a musí být osvětlené.