Část nádraží v Havlíčkově Brodě je moderní. Na IV. ostrovním nástupišti přibyl...

Část nádraží v Havlíčkově Brodě je moderní. Na IV. ostrovním nástupišti přibyl i výtah. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Brodské nádraží má dvě tváře. Kvůli dotacím opravili pouze polovinu

  • 3
Měla přijít, nepřijít. Měla být ustrojená, neustrojená... Asi každý zná pohádku O chytré horákyni od Boženy Němcové. Kdyby spisovatelka žila dnes, mohla by stejnou pohádku napsat o železniční stanici v Havlíčkově Brodě. Zdejší nádraží je totiž opravené – neopravené.

Dvě z pěti nástupišť jsou nově vybudovaná. Povrch tvoří zámková dlažba, nové je zastřešení, krásně modře svítí podpěrné pilíře. Samozřejmostí jsou barevně i designově sladěné lavičky a odpadkové koše. Opravené jsou vstupy do podchodu, pěkně vypadají i prosklenné výtahy. Pod střechou září tabule moderního informačního systému.

Jenže právě jen ony informační tabule a prosklenné výtahy září novotou na ostatních nástupištích. Jinak vše zůstalo při starém. Děravé přístřešky, z kterých kape voda, podpírají prorezlé pilíře. Alespoň s jejich natřením se nikdo neobtěžoval, natož s výměnou. Jaký to kontrast s novými infotabulemi. Starý asfaltový povrch nástupišť je zpuchřelý, popraskaný, hrbolatý, mobiliář starý, vše je zašlé.

„Měla taková oprava vůbec smysl? Když už něco dělám, mám to udělat pořádně, ne jen na půl,“ zlobil se ve čtvrtek odpoledne na nástupišti pan Miroslav, který čekal na rychlík do Prahy. „Jezdím vlakem pravidelně a bylo mi divné, že se blíží zima a některá nástupiště jsou netknutá,“ dodal.

„Současná oprava stanice neřešila nástupiště I. a IV., proto zůstávají ve stávající podobě a budou řešena v rámci další etapy,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Jenže to je další zádrhel. Rekonstrukce zbývajících nástupišť se teprve plánuje a neuskuteční se dřív než v roce 2017. „Už jsem se radoval, že nástupiště dostávají konečně podobu, jakou si na nejdůležitější nádraží Vysočiny zaslouží. Ale že budou práce pokračovat až za dva roky, zas tak dobrá zpráva není. Jsem potěšen, jak se to povedla současná etapa, ale nejpozději v roce 2017 bych chtěl mít dokončen i ten zbytek,“ vyjádřil se brodský místostarosta Libor Honzárek.

Za přestávku v opravách mohou přidělené evropské dotace. Letošní práce na brodském nádraží SŽDC přišly na 132 milionů korun bez daně. Výraznou měrou přispěly právě evropské peníze, které se musely vyčerpat do konce roku.

Další ale přijdou až později. Z toho důvodu byla také stavba rozdělena na dvě části. „Menší projekty lze připravit rychleji a rychleji lze zažádat i o finanční příspěvek z Evropské unie,“ přiznává Illiaš.

Minimálně rok a půl tak bude cestující bít do očí kontrast starého s novým. Na původních nástupištích bude na cestující i nadále kapat, o zrezlé podpěrné sloupy raději neopřou ani batoh. Na těch samých nástupištích ale budou obdivovat nové infotabule nebo prosklený výtah.

„Výtah zde musel být zřízen z důvodu požadavku na bezbariérovost IV. ostrovního nástupiště,“ podotkl mluvčí SŽDC. Nový elektronický informační systém nemohl být technicky propojený s původním, proto byl vyměněn na všech nástupištích. „Během rekonstrukce zbylých nástupišť budou tabule opatrně demontovány a po rekonstrukci opětovně instalovány,“ popsal Illiaš.

Jak upozornil, druhá etapa se určitě v příštích letech uskuteční. „Naším cílem je v budoucnu zrekonstruovat i druhou polovinu stanice tak, aby se její podoba sjednotila a stanice lépe sloužila potřebám cestujících,“ doplnil Marek Illiaš.