Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brodské nádraží má dvě tváře. Kvůli dotacím opravili pouze polovinu

  17:40aktualizováno  17:40
Měla přijít, nepřijít. Měla být ustrojená, neustrojená... Asi každý zná pohádku O chytré horákyni od Boženy Němcové. Kdyby spisovatelka žila dnes, mohla by stejnou pohádku napsat o železniční stanici v Havlíčkově Brodě. Zdejší nádraží je totiž opravené – neopravené.

Část nádraží v Havlíčkově Brodě je moderní. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Dvě z pěti nástupišť jsou nově vybudovaná. Povrch tvoří zámková dlažba, nové je zastřešení, krásně modře svítí podpěrné pilíře. Samozřejmostí jsou barevně i designově sladěné lavičky a odpadkové koše. Opravené jsou vstupy do podchodu, pěkně vypadají i prosklenné výtahy. Pod střechou září tabule moderního informačního systému.

Jenže právě jen ony informační tabule a prosklenné výtahy září novotou na ostatních nástupištích. Jinak vše zůstalo při starém. Děravé přístřešky, z kterých kape voda, podpírají prorezlé pilíře. Alespoň s jejich natřením se nikdo neobtěžoval, natož s výměnou. Jaký to kontrast s novými infotabulemi. Starý asfaltový povrch nástupišť je zpuchřelý, popraskaný, hrbolatý, mobiliář starý, vše je zašlé.

Fotogalerie

„Měla taková oprava vůbec smysl? Když už něco dělám, mám to udělat pořádně, ne jen na půl,“ zlobil se ve čtvrtek odpoledne na nástupišti pan Miroslav, který čekal na rychlík do Prahy. „Jezdím vlakem pravidelně a bylo mi divné, že se blíží zima a některá nástupiště jsou netknutá,“ dodal.

„Současná oprava stanice neřešila nástupiště I. a IV., proto zůstávají ve stávající podobě a budou řešena v rámci další etapy,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Jenže to je další zádrhel. Rekonstrukce zbývajících nástupišť se teprve plánuje a neuskuteční se dřív než v roce 2017. „Už jsem se radoval, že nástupiště dostávají konečně podobu, jakou si na nejdůležitější nádraží Vysočiny zaslouží. Ale že budou práce pokračovat až za dva roky, zas tak dobrá zpráva není. Jsem potěšen, jak se to povedla současná etapa, ale nejpozději v roce 2017 bych chtěl mít dokončen i ten zbytek,“ vyjádřil se brodský místostarosta Libor Honzárek.

Za přestávku v opravách mohou přidělené evropské dotace. Letošní práce na brodském nádraží SŽDC přišly na 132 milionů korun bez daně. Výraznou měrou přispěly právě evropské peníze, které se musely vyčerpat do konce roku.

Další ale přijdou až později. Z toho důvodu byla také stavba rozdělena na dvě části. „Menší projekty lze připravit rychleji a rychleji lze zažádat i o finanční příspěvek z Evropské unie,“ přiznává Illiaš.

Minimálně rok a půl tak bude cestující bít do očí kontrast starého s novým. Na původních nástupištích bude na cestující i nadále kapat, o zrezlé podpěrné sloupy raději neopřou ani batoh. Na těch samých nástupištích ale budou obdivovat nové infotabule nebo prosklený výtah.

„Výtah zde musel být zřízen z důvodu požadavku na bezbariérovost IV. ostrovního nástupiště,“ podotkl mluvčí SŽDC. Nový elektronický informační systém nemohl být technicky propojený s původním, proto byl vyměněn na všech nástupištích. „Během rekonstrukce zbylých nástupišť budou tabule opatrně demontovány a po rekonstrukci opětovně instalovány,“ popsal Illiaš.

Jak upozornil, druhá etapa se určitě v příštích letech uskuteční. „Naším cílem je v budoucnu zrekonstruovat i druhou polovinu stanice tak, aby se její podoba sjednotila a stanice lépe sloužila potřebám cestujících,“ doplnil Marek Illiaš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Chrudimská školka nabízí speciální zázemí pro děti s poruchou autistického...
Úřady hledají do školky nezapsané předškoláky. Rodičům hrozí pokuty

Roli detektivů si během prázdnin museli vyzkoušet úředníci odboru školství městských úřadů na Vysočině. Snaží se totiž najít rodiče dětí, kteří své pětileté...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.