Hasiči odklidili trosky zříceného mostu. Policie identifikuje oběti

  • 11
Hasiči před polednem dokončili odklízení trosek zříceného mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku a z místa odjeli. V pondělí, tedy tři dny před neštěstím, byl na stavbě poslední kontrolní den, který žádné problémy nenaznačoval. Starosta Vilémova se ale pozastavuje nad postupem prací, které podle všeho vedly ke zřícení stavby.

Policisté s hasiči během dopoledne definitivně vyloučili, že by se pod sutinami mohly ukrývat další oběti. Z místa tak  před polednem odjeli. 

„V 11:11 byla naše činnost na místě ukončená, hasičské jednotky už na místě nezasahují,“ potvrdila iDNES.cz mluvčí hasičů na Vysočině Petra Musilová. 

O ničem jiném se v pátek dopoledne v městysu s tisícovkou obyvatel ale nemluvilo. Po vilémovském náměstí a v přilehlých uličkách se potkávali hlavně starší lidé. „Je to hrozná tragédie,“ shodovali se všichni.

Mnozí se chtěli jít ke zřícenému mostu podívat. Za policejní pásky, které byly desítky metrů daleko od místa neštěstí, se ale nedostali. „Sledujeme to celou dobu z balkonu. Ale nic moc se teď už neděje. Hasičů je tu jen pár, pár policistů. Tak se aspoň díváme na dva bagry, jak odklízejí trosky,“ říkala starší žena, která s manželem bydlí ve stráni nad zříceným mostem.

Tiché prasknutí, tlumený pád... pak oblaka prachu, křik a pláč

Celou tragédii na vlastní oči viděl penzista, jenž má domek na protější straně mostu. „Když to prasklo, byl to zvuk, jako když zabalíte dřevěné třísky do novin a zlomíte to,“ srovnával. Samotné dopadnutí tun betonu do koryta potoka pak přirovnal k pádu krabice plné oblečení na zem.

„Vyvalil se z toho obrovský oblak prachu. Chlapi, kteří dělali okolo, vyběhli a křičeli. Někteří měli ve tvářích slzy, brečeli,“ dodal svědek celé události.

Dělníci podle něj pracovali na bednění. Na spodní straně mostu dělali z dřevěných kulánů podpěry, které měly pomoci mohutnou konstrukci udržet. Ve vteřině se na ně ale celý most sesypal.

Neštěstí si vyžádalo čtyři lidské životy. Podle hasičů na místě zásahu byli lidé zavalení sutinami po vytažení k nepoznání. „Spadlo na ně asi tři metry betonu na výšku a kamení,“ dodal pro představu reportér iDNES.cz, který by v pátek dopoledne na místě nehody.

Dva dělníci slovenské národnosti přežili, tři Češi a jeden Slovák pod sutinami zahynuli. Věk obětí zatím policie odmítla sdělit. Přeživším pracovníkům ze Slovenska bylo 47 a 55 let. Starší byl lehce zraněn, mladší byl s těžkým zraněním hospitalizován v královehradecké nemocnici. Je mimo ohrožení života. 

Trosky ho zasypaly do půl těla. Hasičům trvalo téměř tři hodiny, než ho vyprostili ven. S těžkým zraněním ho vrtulník odvezl do královéhradecké fakultní nemocnice.

 „Jde o muže, ročník 1967.  Má těžká poranění pánve a bederní oblasti s mnohačetnými zlomeninami. Došlo u něho také ke zhmoždnění hrudníku. V současné chvíli je na podpůrné ventilaci. Je při vědomí a hýbe končetinami. Má za sebou také první operaci v oblasti pánve - zafixovali jsme ji. Další operační řešení nelze vyloučit,“ uvedl před 14. hodinou lékařský náměstek ředitele Fakultní nemocnice Hradec Králové Jaroslav Malý.

Policie zatím pouze potvrdila národnosti zemřelých - byli to tři Češi a jeden Slovák. „Věk zemřelých sdělovat nemůžu, zatím nemáme vyrozuměné rodinné příslušníky a nemáme osoby plně ztotožněny,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Podle hasičského velitele zásahu Martina Sedláčka měl obrovské štěstí jeden ze šestice dělníků. Ten nebyl zasypán, padající části konstrukce ho jen drobněji poranily. „Když jsme přijeli, už nebyl pod sutinami, byl venku,“ konstatoval.

Stavební firma už také policii poskytla podklady k tomu, kdo na něm měl pracovat. „Bylo by ale velice citlivé tyto informace vydávat,“ dodala mluvčí. Tři Slováci byli podle informací iDNES.cz agenturní pracovníci. Tři Češi byli kmenoví zaměstnanci, ale nebyli z Vysočiny.

Firma Bögl & Krýsl potvrdila oběti

Všech šest dělníků, kteří se v době neštěstí pohybovali v okolí mostu, bylo z firmy Bögl & Krýsl. Tato firma figuruje i v případech zřícených mostů ve Studénce a na Slovensku (více čtěte zde).

Most ve Vilémově

  • most postaven v roce 1926
  • konstrukce-kamenná klenba z kvádrů, 15 m přemostění
  • kategorizace mostu: 4-5 (havarijní stav se označuje stupněm 7)
  • hlavní prohlídka mostu z roku 2012 si nevyžádala žádná omezení, poslední běžná prohlídka v listopadu 2013 –navrhovány běžné úpravy, bez žádného omezení, normální zatížení 29 t, výhradní (jediné) vozidlo 50 t
  • kamenný most bude podle projektové dokumentace nahrazen tubosiderem

„Bögl & Krýsl již může potvrdit, že v troskách zříceného mostu zemřeli čtyři pracovníci naší společnosti. Tito dělníci se podíleli na přípravných pracích bez použití těžké techniky v souladu s výzvou vyššího dodavatele. Dle našich dosavadních zjištění tyto přípravné práce nezpůsobily pád mostu,“ uvedla v pátek krátce po poledni v tiskovém prohlášení mluvčí společnosti Kateřina Plechatá.

A firma je podle vyjádření mluvčí připravena spolupodílet se na odškodnění pozůstalých. „Společnost Bögl & Krýsl si je vědoma hloubky neštěstí, které postihlo dělníky a jejich rodiny. Jako subdodavatel stavby se nezříkáme morální odpovědnosti na neštěstí a jsme připravena se aktivně účastnit objasnění jeho příčin a zmírnění následků,“ dodala mluvčí firmy.

Už ve čtvrtek upřesnila, že její lidé se pohybovali při přípravných pracích pod mostem. „Práce na mostě (odtěžení zásypu mostu) naše firma ale neprováděla,“ stálo v tiskovém prohlášení.

Odpoledne se vyjádřilo i sdružení firem M - silnice – Strabag. „Sdružení lituje tragické události. Smrt čtyř dělníků velmi otřásla všemi našimi zaměstnanci. Vzhledem k tomu, že se jednalo o pracovníky schválené subdodavatelské společnosti, nemáme o nich zatím žádné bližší informace, soucítíme však s jejich pozůstalými,“ uvedla za sdružení firem mluvčí Irena Bubeníková.

„Pokud jde o okolnosti a příčiny nehody, tyto jsou v tuto chvíli předmětem vyšetřování, při němž oba členové sdružení poskytují maximální součinnost. Přesné příčiny neštěstí a určení zodpovědnosti bude možné až na základě konečných výsledků vyšetřování. Do jeho skončení nebudeme a ani nemůžeme o možných příčinách události spekulovat," dodala Bubeníková.

Na mostě před zřícením pracoval bagr společnosti Terrabau Brno. „Nebyl jsem přímo na místě, takže se vám k tomu nemůžu přesně vyjádřit. Vím jen, co mi říkal bagrista, došlo tam prý k omylu,“ uvedl majitel společnosti Jan Kopinec.

A dodak, že strojník, který ve vozidle seděl, neštěstí těžce nese. „Musel jsem mu dát dneska dovolenou. Včera ještě s bagrem pomáhal vyprošťovat lidi. Je úplně zlomený. Víc vám neřeknu,“ uzavřel Kopinec.

Kontrolní den žádné problémy nenaznačil

Podle starosty Jiřího Lebedy se na stavbě  v pondělí konal kontrolní den, kterého se i účastnil. U mostu tehdy viděl pracovat stejnou skupinu dělníků, jako tu, kterou ve čtvrtek most zavalil. Podle něj odpovídá počet lidí i národnostní složení.

Lebeda  také uvedl, že kontrola nenaznačovala jakýkoliv problém. „Byl to už asi čtvrtý kontrolní den a žádné připomínky kolem mostu na něm nebyly,“ dodal.

Přesto se starosta pozastavil nad postupem prací. „Nejsem odborník na stavby. Nepřísluší mi to hodnotit, nejsem k tomu kompetentní. Ale neumím pochopit, že na jednom konci mostu začali odbagrovávat terén, zatímco část dělníků pracovala pod mostem, kde budovali dřevěné bednění a podpěry,“ dodal Lebeda.

Stavební deník má nyní podle vysočinského náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla policie.

„Bavili jsme se o tom, zda tam byly nějaké indicie toho, co se ve čtvrtek stalo. Nic takového tam nebylo. Během kontrolního dne se zaobírali věcmi do budoucna, jak při dalších pracech zajistit protilehlý svah. Žádná spojitost mezi kontrolním dnem a  tragickou událostí není,“ dodal Joukl.

Za nezvyklou havárii označil i statik, kterého redakce oslovila. „Podle toho, co jsem viděl, se domnívám, že se klenba prolomila ve vrcholu, což bývá nezvyklé. Dle mého názoru tam odtěžili příliš mnoho zeminy u opor klenby, nebo při této práci postupovali nekoordinovaně,“ uvedl soudní znalec v oboru statiky a ocelových konstrukcí Milan Vašek.

Dodal ale, že hodnotí pouze podle dostupných fotografií. „Nemohu však vyloučit, že byla poškozená i klenba mostu. Most měl sice kategorizaci 4-5 (havarijní stav se označuje stupněm 7), ale to je záležitost, která se dělá od oka. Přímo do klenby nikdo nevidí,“ dodal soudní statik.

Klenba podle něj byla zhruba deseti až dvanáctimetrová. „Samotné fotky jsou ale, pokud jde o příčinu, neprůkazné,“ uvedl Vašek.

Ještě nedávno po mostě chodili houbaři

Podle starosty byl most do rekonstrukce předáván v provozuschopném stavu. „Do poslední chvíle před uzavřením mostu se na něm jezdilo,“ dodal starosta Lebeda. Byla ale v plánu jeho demolice a nahrazení mostem novým.

Podle penzisty, který celou zkázu viděl, bylo velké štěstí, že se most nezřítil o něco dřív. I když se na něm pracovalo, stále přes něj chodili lidé. Z centra Vilémova do okrajové části se totiž jinak dostávají jen velkou oklikou. Přes most si tak zkracovali cestu. „Chodili tu i houbaři s košíky plnými hub,“ svěřil se důchodce.

Nový most měl být hotov do konce října. Teď se všichni bojí, že budou muset zimu přečkat bez něho. „Kdyby nám sem dali alespoň provizorní lávku. Obcházet to, to je strašná štreka. Pro důchodce je to takřka nemožné,“ poznamenal vilémovský penzista.

, , ,