Za urychlenou stavbu obchvatu obyvatelé Havlíčkova Brodu demonstrovali už v září roku 2011. Teď to vypadá, že si na něj budou muset ještě déle počkat.

Za urychlenou stavbu obchvatu obyvatelé Havlíčkova Brodu demonstrovali už v září roku 2011. Teď to vypadá, že si na něj budou muset ještě déle počkat. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Farmář se brání vyvlastnění pozemku, brodský obchvat nabere zpoždění

  • 33
Posledních pár stovek metrů, poslední majitel. Přesto tato kapka v moři potřebných pozemků brání výstavbě obchvatu Havlíčkova Brodu. Farmář Miroslav Hrtús podal odvolání proti vyvlastnění, navíc napadl stavbu u soudu. Už teď je jasné, že se obchvat příští rok stavět nezačne.

Vyvlastňovací proces, v němž chce stát získat zhruba 550 metrů čtvereční zbývající půdy, začal před rokem. Ačkoliv farmář Hrtús loni na jaře tvrdil, že na pozemku nehospodaří, nechce se ho vzdát. O vyvlastnění rozhodl havlíčkobrodský stavební úřad před pár dny.

„Odvolal jsem se ke krajskému úřadu. Pokud ani tam neuspěji, podám žalobu,“ řekl nyní zemědělec.

Jihovýchodní obchvat Brodu

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu
  • Obchvat obkrouží čtvrtinu Havlíčkova Brodu z jihu a východu. Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice.
  • Bude dlouhý přes čtyři kilometry, na trase bude jedenáct mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a na obou koncích kruhové objezdy.
  • Povede od bývalého motorestu Selská jizba na Herlify a Termesivy, přes řeku i železniční trať. Na severovýchodní část se napojí u Alberta.

Nebyla by jeho první. Už před několika měsíci podával žalobu jinou, i ta se týkala stavby obchvatu.

„Napadl jsem prodloužení platnosti územního rozhodnutí. Nebyl pro ni posouzen vliv stavby na životní prostředí,“ tvrdí.

Takzvaná EIA byla vypracována na původní územní rozhodnutí už v roce 2004. Podle Hrtúse se ale od té doby projekt upravoval a měnil. Tudíž by měla být EIA nová.

Krajský soud v Hradci Králové by měl verdikt v tomto případě vydat během nejbližších dnů.

„Pokud neuspěji, budu se odvolávat, dokud to půjde. Ale mám z dosavadního průběhu dobrý pocit, své šance vidím tak na šedesát procent,“ dodal.

Termíny nestihneme, přiznává ŘSD

Tahanice kolem posledního pozemku brání dalším přípravám. Přitom už letos mělo být vydáno stavební povolení a vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele stavby, v příštím roce se mělo začít stavět a v roce 2020 měl být obchvat otevřen.

„Určitě to nestihneme. Jak nám chybí byť jen jediný pozemek, je to jako kdybychom neměli nic. Příprava stavby se dál nepohne,“ poznamenala ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová. Dodala, že další čas zabere finální zkompletování dokumentace pro zahájení stavby.

Havlíčkobrodská radnice, ačkoliv není přímým účastníkem sporů, je z protahování příprav rozladěná.

„Město dopravou trpí a asi bude trpět déle, než jsme se domnívali. Je mi to moc líto,“ pronesl místostarosta Libor Honzárek.

Město majiteli půdy nabízelo zprostředkování směny pozemku v poměru jedna ku jedné, stát nabízel šestnáctinásobek odhadní ceny. Miroslav Hrtús nepřistoupil na nic.

„Já nikdy půdu nekupoval, abych se chtěl obohatit. Dneska by tu byla hromádka peněz a zítra co? Ta půda tam pořád je a bude,“ obhajuje svůj striktní postoj.

Jak Honzárek doplnil, prostor pro případné jednání tu stále je, město ale nechce, aby měl poslední majitel výhody oproti stovce vlastníků, kteří půdu prodali. „Nemohli bychom se jim podívat do očí,“ řekl.