Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva bývalí primátoři Jihlavy se spolu nesnášeli. Teď k sobě zase míří

  5:54aktualizováno  5:54
Dvojkami kandidátek ČSSD i ODS v Jihlavě jsou bývalí primátoři Vratislav Výborný a Vladimír Hink. Už zapomněli na časy, kdy se obviňovali z lenosti? S nadsázkou se tomu říkalo primátorská válka mezi Vratislavem Výborným a Vladimírem Hinkem.

Exprimátoři Vratislav Výborný (vlevo) a Vladimír Hink si v minulosti zahráli při exhibicích s veterány Dukly Jihlava. | foto: ArchivMAFRA

Její hlavní aktéři se teď po letech v ústraní znovu vracejí do popředí. Mají velkou šanci, že se po volbách opět sejdou v čele radnice a budou muset vedle sebe čtyři roky pracovat pro město.

Exprimátor Výborný je dvojkou kandidátky ČSSD a exprimátor Hink má tutéž pozici v ODS. Spolupráce obou partají už je v Jihlavě dlouhou a zavedenou praxí.

Před osmi lety, kdy se politicky rozcházeli, na sobě nenechali nit suchou. Hink vedl město poté, co Výborný podal demisi. Vzájemně se tehdy označovali za lenochy. Obviňovali se ze sprosťáctví, závisti. A také z těžkého klientelismu na radnici ve prospěch dvou různých podnikatelských skupin.

Zašli dokonce až k vzájemným vzkazům, že místo práce na radnici stavěli svoje domy ve Zborné. Mimochodem oba dodnes v této místní části Jihlavy žijí.

A teď střih. Jsme před volbami v roce 2014. Exprimátoři mají za sebou dlouhý čas, kdy politika nebyla jejich hlavním živobytím.

Dali si panáka

Získali nové zkušenosti včetně těch velmi složitých. Vladimír Hink zažil vážnou dopravní nehodu, kterou zavinil opilý a zdrogovaný řidič. Následky zranění dodnes pociťuje hlavně jeho žena. Hink pracuje nyní ve své firmě.

Výborný působil v posledních letech na stavbách v Tunisku. Oba exprimátoři tvrdí, že prožitými zkušenostmi získali nový nadhled.

Protože: Co je jihlavská politika ve srovnání s následky těžké nehody? Výborný zase získal odstup tím, že, ač stále zastupitel, tak velkou část roku sledoval dění v Jihlavě jen z Tuniska.

Dnes už oba tvrdí, že válečné sekyry zakopali. „Dohodli jsme se, že to, co bylo, hodíme za hlavu. Za ty roky jsme se mockrát potkali ve Zborné, dali jsme si i panáka v hospodě. Bavíme se normálně. Byl to emocionální úlet a ty emoce už jsou pryč,“ říká Výborný.

Hink je zdrženlivější. „My se moc nevidíme. Potkáme se jednou za čas a pozdravíme se. Ty záležitosti, které proběhly, jsou pro mě už dávno uzavřené,“ uvedl.

Výborný byl kdysi primátor za ODS. Pak ho ale kvůli vnitrostranickým třenicím vyloučili a nakonec přestoupil do ČSSD. Hink tehdy nesouhlasil s jeho vyloučením. Naopak pro vyloučení byl současný primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

„Byl jsem tehdy novic v ODS, ty lidi jsem neznal. Byl jsem hodně ovlivněn panem Janderkou (bývalý člen ODS – pozn. red.) a lidmi kolem něj. S odstupem času musím říct, že to nebylo na férovku, jak by v demokratické společnosti mělo být. Nebylo to dobře,“ uznal Vymazal, který chce obhájit své křeslo.

Nebyla by i tohle překážka k případné budoucí spolupráci? „To už odvál čas,“ říká Výborný. I Vymazal soudí, že staré války už jsou zapomenuté. „Je potřeba chovat se jako profesionálové,“ uvedl.

I lídr ČSSD Rudolf Chloupek míní, že se staré spory podaří překousnout a nebudou komplikací v budoucnu. „Ale vždy je to sázka do loterie, jestli to vyjde, nebo ne. V současné radě to vypadalo, že to nějak dotáhneme, ale závěry taky nebyly nijak ideální,“ uznal Chloupek.

Dopravní plány

A jaké plány mají Hink s Výborným, pokud se jim podaří návrat do čela Jihlavy? Hned v úvodní větě se vlastně shodují. Oba začali mluvit o cyklostezkách, jejichž rozvoj se nyní hodně podporuje a jsou hodně spojeny se současným primátorem, vášnivým propagátorem cyklistiky. Podle nich se vedle cyklostezek nesmí zapomínat na další oblasti života ve městě.

„S cyklostezkami se to možná až přešvihlo. Nejsme v Polabí, kde jezdí na kole každá babička. V našich kopcích je to spíš pro zdatné lidi, a to nejsou všichni občané Jihlavy. Ale budiž, je to infrastruktura, do níž se investovalo a kterou nám nikdo nevezme,“ uvedl Výborný.

Chtěl by se zaměřit na obnovu chodníků, cest, parkování i na sociální sféru a posílení mezigenerační solidarity.

Vladimír Hink kdysi jako náměstek primátora prosadil celkem výrazné změny v jihlavské dopravě. A chtěl by je i nyní. Třeba uvolnit střed města a částečně umožnit průjezd náměstím. Nebo pomocí jednosměrky umožnit průjezd Palackého ulicí v centru. „Průjezdnost města je opravdu slabá,“ uvedl Hink.

Zároveň ale oceňuje, co se za působení jeho nástupce Vymazala podařilo. Ať už opravy školek, rozšíření jejich kapacity či vznik ploch pro volný čas.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jednatel firmy EFKO-karton Miroslav Kotík drží v pravé ruce karty s filmovou...
Nový Hurvínek v teniskách už se objevuje i ve společenských hrách

Do kin brzy zamíří nový film o Hurvínkovi. Stopy slavné postavičky míří poslední roky také do Nového Veselí na Žďársku. I tam – třeba na kartách – museli...  celý článek

Klokana tuláka Kukiho se podařilo odchytit nedaleko Jihlavy.
Klokaního tuláka odchytili po čtvrt roce, ze Šumperska doskákal k Jihlavě

Před třemi měsíci utekl majiteli na Šumpersku a postupně doskákal až na Vysočinu. Teď klokana Kukiho odchytila jihlavská městská policie ve spolupráci s hasiči...  celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.