Dopravní uzel Jihlava-město by měl moderně propojit vlakovou a autobusovou přepravu cestujících. Ilustrační foto.

Dopravní uzel Jihlava-město by měl moderně propojit vlakovou a autobusovou přepravu cestujících. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dopravní uzel v Jihlavě odsunul nedostatek peněz na druhou kolej

  • 1
Na vlakovém nádraží v Jihlavě mají vyrůst nástupiště s podchody a moderními informačními tabulemi. Vedle by se nastupovalo do autobusů. Taková je vize dopravního uzlu Jihlava-město. Jenže ambicióznímu projektu za téměř miliardu korun svítí na pomyslném semaforu červená.

Jisté je jen to, že přestavba nádraží Jihlava-město příští rok určitě nezačne, a to hlavně kvůli utahování opasků na železnici. "Realizace stavby není možná po etapách a je nutné provést ji v celku. A taková akce zatím není v plánu investiční výstavby Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Není to zatím v naší strategii," sdělil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

V současnosti lze náklady na stavbu nového kolejiště a nástupišť odhadnout zhruba na 750 milionů. Když se dělal odhad nákladů před pěti lety, byla ta cifra poloviční – asi 400 milionů korun.

Plán dopravního uzlu pokračuje, tvrdí primátor

Že by ale byl projekt dopravního uzlu v Jihlavě úplně smeten ze stolu, to určitě ne. Projekty a studie se připravují dál.

Politici ve vedení Jihlavy se během následujících čtyř týdnů dozví, na kolik by přišlo vybudování nového autobusového nádraží, parkovišť a příjezdových cest v prostoru terminálu Jihlava-město. "Uděláme všechno pro to, aby se terminál stavěl," říká primátor Jaroslav Vymazal.

Zatímco železničáři budou řešit koleje, nádražní budovu a nástupiště, město se zabývá právě hlavně stavbou autobusového nádraží a příjezdovými cestami.

V tomto směru se výhledově rýsují tři etapy výstavby. V první etapě se nepočítá se stavbou žádné nové příjezdové komunikace. Doprava by na nádraží směřovala pouze ze stávající křižovatky ulic Legionářů a Fritzova.

Je ale pravděpodobné, že tato křižovatka by brzy začala kolabovat – proto tam musí být minimálně semafory. V druhé etapě výstavby se počítá s propojkou dopravního uzlu s Jiráskovou ulicí, na které by vznikl u Ferony kruhový objezd.

"Druhá etapa výstavby dopravního terminálu Jihlava-město by zahrnovala také vznik parkoviště pro 134 aut," doplnil projektant Jan Sedlák ze společnosti Profi Jihlava.

Finančně náročná by byla poslední třetí etapa, hlavně kvůli odkupu a demolici objektu sila. Nádraží by ale získalo další napojení – z Havlíčkovy ulice. Mezi budovou Rozkvětu a železničním mostem je kruhový objezd, který by dostal čtvrté rameno, odbočku k dopravnímu terminálu.

Jedním z těch velkých otazníků týkajících se stavby je státní podpora evropských projektů. Vláda teprve rozhoduje o tom, zda i v roce 2011 bude přispívat regionům a městům sumou 7,5 procenta uznatelných nákladů.

"Příští týden se uskuteční zasedání vlády, které hodně napoví o míře státní podpory. Pokud by to s podporou státu dopadlo dobře, odpadl by jeden z otazníků," pokračoval jihlavský primátor. Jasněji ohledně projektu terminálu Jihlava-město ale podle Vymazala stejně bude až na přelomu roku nebo na začátku roku 2011.

Železničáři zatím nemohou stavět

Ze strany SŽDC takový optimismus zatím nepanuje. "Příprava stavby zatím zahájena nebyla. Čeká se na zařazení investiční akce Jihlava-město do plánu investiční výstavby," popsal současnou situaci mluvčí Halla.

Na stavbu by byly také velmi potřeba peníze z fondů EU. "Bez těchto finančních prostředků bychom nemohli stavět," potvrdil Halla.

V polovině letošního roku ale hovořil o jiném průběhu celé investiční akce: "Letos bychom chtěli mít hotový projekt. V příštím roce bychom pak zadávali stavbu s termínem dokončení v roce 2013."

Jenže nový ministr dopravy zřejmě uzavřel finanční kohoutky a možná i otočil kormidlo stavební výstavby jiným směrem než směrem Jihlava. Nádražím nyní projdou stovky lidí denně. Kdyby stál terminál, byly by jich tisíce.