Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test rychlosti MHD prohrála. Přesto Třebíč touží po více cestujících

  16:37aktualizováno  16:37
Je ve městě rychlejší městská hromadná doprava, auto, kolo, nebo jít či běžet pěšky? Nezvyklý dopravní experiment uspořádala radnice v Třebíči. O něco málo zvítězil cyklista, nejpomalejší je MHD. I přesto radnice nabádá k co největšímu používání městských autobusů.

Pro svůj experiment si radnice vybrala dopolední hodiny běžného pracovního dne. Porovnala, za jak dlouho se účastníci testu dostanou z centra města ke škole v ulici Kpt. Jaroše na sídlišti v severní části města.

Trasy a výsledky jednotlivých způsobů přepravy z centra Třebíče k základní...

Trasy a výsledky jednotlivých způsobů přepravy z centra Třebíče k základní škole v ulici Kpt. Jaroše. Údaj u běžce vlevo nahoře je chybný, ve skutečnosti mu cesta trvala něco málo přes sedm minut.

„U sochy Cyrila a Metoděje na Karlově náměstí se sešli řidič osobního auta, běžkyně, cyklista na elektrokole a zkušená cestovatelka městskou hromadnou dopravou. Start byl v 9:15, kdy z náměstí odjíždí linka číslo 5,“ popsala experiment mluvčí radnice Irini Martakidisová.

Jak experiment dopadl? Nejrychlejší byl cyklista na elektrokole, který trasu zvládl za 4 minuty a 25 vteřin. Více než dvě a půl minuty za ním doběhla běžkyně. Třetí přijelo osobní auto, kterému cesta trvala 8 minut a 12 vteřin. Cesta městskou hromadnou dopravou trvala přes 11 minut.

„Jezdit na kole a chodit pěšky se v Třebíči zkrátka vyplatí,“ okomentovala výsledky mluvčí města.

Autobus jel dvakrát delší trasou, než cyklista a běžkyně

Zdánlivě jasné výsledky však potřebují dovysvětlení. Cyklista i běžkyně absolvovali stejnou trasu dlouhou necelého jeden a půl kilometru. Z Karlova náměstí se na sídliště dostávali přes lokalitu Kočičina. Že bude rychlejší cyklista na elektrokole, než běžkyně, bylo víceméně jasné předem.

Při testu radnice vybrala i cíl, ke kterému musel řidič osobního vozu zdolat o dvě třetiny delší cestu. Z Karlova náměstí Cyrilometodějskou, Velkomeziříčskou a Jelínkovou ulicí najel dva a půl kilometru.

A vůbec nejdelší trasu absolvoval autobus městské hromadné dopravy. Ten z trasy pro auto odbočil ještě víc do sídliště, projel ho až k Míčové ulici a do cíle dorazil z druhé strany. I vzhledem k několika zastávkám na trase skončit poslední jednoduše musel.

Vyplatí se nechat auto v garáži, tvrdí i přes výsledky radnice

Cílem testu bylo podle Martakidisové ukázat, že pohybovat se po Třebíči je nejlepší i nejrychlejší zdravě. Tedy na kole nebo běhat. „Na základě těchto výsledků bychom se chtěli více zaměřit na podporu elektrokol. Město jde příkladem, na radnici jsme pořídili už čtyři,“ konstatovala.

Naopak, i když to na první pohled tak nemusí vypadat, výsledky testu podle radnice ukázaly, že nejhorší variantou je osobní auto. „Časová ztráta autobusu oproti osobnímu autu je malá, takže je určitě dobrou možností nechat auto v garáži a šetřit nervy, benzín i životní prostředí,“ vzkázala třebíčská mluvčí.

Jak dodala, výsledky testu odbor dopravy zohlední při svých dalších aktivitách a směřování podpory do jednotlivých způsobů dopravy v Třebíči. Cílem má být přivést více lidí do autobusů MHD či je posadit na sedla kol.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.