Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poučení z Fukušimy. Do Dukovan přivezli další generátor elektřiny

  17:29aktualizováno  17:29
Dukovanskou jadernou elektrárnu pomohou chránit před úplným výpadkem dodávek proudu další dva mohutné dieselové generátory. První z nich, vážící skoro 130 tun, zrovna dorazil.

Dukovanskou jadernou elektrárnu pomohou chránit před úplným výpadkem dodávek proudu další dva mohutné dieselové generátory. Transport s prvním generátorem přijel do elektrárny 14. července k ránu. Zařízení pak dělníci pomocí dvou těžkých jeřábů uložili na připravený železobetonový základ. Druhý generátor bude dovezen v srpnu. | foto: ČTK

Ty obrázky před třemi lety oblétly svět a přikovaly miliony lidí k televizním obrazovkám. Diváci tehdy skoro v přímém přenosu sledovali zkázu fukušimské jaderné elektrárny.

V dalekém Japonsku inženýři podcenili sílu přírodních živlů. A přišli tak kvůli vlně tsunami i o poslední způsob, jak chladit rozžhavené palivové články v odstavených jaderných reaktorech. Dieselgenerátory, které mohly vyrábět elektřinu nutnou pro chlazení, spláchla mořská voda.

"Instalace dieselgenerátorů v Dukovanech a Temelíně je přímou reakcí na zátěžové testy, které proběhly po fukušimské havárii ve všech evropských jaderných elektrárnách. Při tom se ukázalo, že pro zvýšení odolnosti našich jaderných elektráren by bylo záhodno dodat další možnosti, které mají zajistit, že opravdu o proud nepřijdou," řekla předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová.

Dukovanská elektrárna (EDU) takové diesely sice už měla. Přesto společnost ČEZ nakoupila další dva. První už přicestoval, další projede bránou v srpnu.

"Ty dva nové, každý o výkonu 3,2 megawattů, jsou samostatné jednotky. Proto je naprosto minimalizována jejich zranitelnost," uvedl ředitel elektrárny Jaroslav Jakub.

Diesely jsou dvacátým způsobem napájení, když všechny předtím selžou. „Aby pracovníci elektrárny nezůstali s holýma rukama, to znamená bez proudu. Což se vlastně v Japonsku stalo,“ řekla Drábová.

Dvacátá pojistka. A investice, která by neměla být využita

S největší pravděpodobností tato obrovská investice nikdy nepoběží naostro. „To už by předtím musela selhat taková řada věcí, že je to strašně nepravděpodobné. Za velké peníze se koupila další důležitá pojistka," dodala Drábová.

Nadměrný náklad vyrazil do Dukovan z Kutné Hory v noci z neděle na pondělí. Brzy ráno už byl na místě. Celý konvoj čtyř souprav, který jel k Dukovanům, dohromady vážil skoro 320 tun. Z toho 130 tun byla hmotnost jen samotného kontejneru s dieselgenerátorem.

Zkušení řidiči se museli "poprat" se silničními ostrůvky, které se v poslední době vyrojily. Překážely stromy a v Jihlavě se musely zvedat troleje. Na trase byla i místa s kabelovými kanály nebo kanalizací. Bylo nutné je překrýt ocelovými pláty, aby se tlak rozložil a nepoškodil drahé rozvody v zemi.

"V Jaroměřicích jsme zvládli vytočit se v pravoúhlé zatáčce a tamní silniční ostrůvek jsme nezničili," uvedl příklad Miroslav Kaláš z přepravní společnosti APB Plzeň.

První dieselgenerátor bude vyzkoušený při odstávce v září, druhý do konce roku. Oba stály podle mluvčího EDU Jiřího Bezděka stovky milionů korun, částku neupřesnil.

Samotné osazení na podstavec trvalo asi hodinu. Postaraly se o ně jeřáby s nosností 200 tun.

Zařízení podobné velmi výkonnému lodnímu motoru je uložené v extrémně odolném kontejneru. A nainstalované na železobetonovém základu, který má tloušťku 2,5 metru.

Odolá i silnému zemětřesení, či útoku letadla

"Odolá silnému zemětřesení, útoku letadla, výbuchu, blesku, prudkému větru, mrazu a dalším přírodním pohromám," zmínil Karel Kuchta, manažer společnosti Zeppelin CZ, která zakázku pro ČEZ realizuje.

Uspěla loni ve výběrovém řízení, které mělo jeden zásadní požadavek - do roka musí stát stroje na svém místě. Dva jsou taky v Temelíně. Zeppelin CZ logisticky zajistil jednotlivé součásti a dopravu i přes oceán.

"Je to naše největší akce svého druhu, kterou v České republice děláme. Dieselgenerátory jsou vyrobené firmou Caterpillar v USA v Illinois. Loď je ve speciálním kontejneru přepravila do belgických Antverp a odtud po silnici doputovaly do Čech. Tady na zakázce pracovali další subdodavatelé. Bylo potřeba dodat vzduchotechniku a další součásti. Zrovna zmiňovaný kontejner je české výroby," doplnil Kuchta.

Dieselgenerátor je schopný na jednu plnou nádrž pracovat osm hodin na stoprocentní výkon. Podle Kuchty ale při běžném provozu dukovanské elektrárny je schopen na jednu nádrž dodávat potřebné množství elektřiny až dvanáct hodin. Přičemž lze naftu průběžně doplňovat.

Ředitel Jaroslav Jakub doplnil, že ČEZ už v období po Fukušimě investoval "jednotky miliard korun" do zodolnění dukovanské elektrárny proti přírodním živlům i útoku teroristů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Lukáš Fous zpočátku nebyl žádným velkým filmovým fanouškem, jenže pak se dostal...
Spontánní nápad na letní promítání v Jihlavě narazil, nestihl razítko

Hradební parkán u Brány Matky Boží v Jihlavě je přes léto otevřený veřejnosti. Když tam ale chtěli lidé z kina Dukla promítat v srpnu po setmění zdarma filmy...  celý článek

Voda pro Prahu - Vodní nádrž Želivka
Vodohospodáři chtějí omezit zemědělství kolem Želivky, obyvatelé reptají

U Želivky je krásně, ale téměř se zde nedá žít. To je pocit, kterému často propadají lidé, kteří bydlí v blízkém okolí vodní nádrže Švihov. A možná se ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.