Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mávání na zastávkách MHD v Jihlavě nikdo nezrušil, úsměvný zvyk trvá

Někteří cestující jihlavské hromadné dopravy přestali na zastávkách mávat na řidiče trolejbusů v domnění, že už to dělat nemusejí. A několikrát se jim to vymstilo. I vedení dopravního podniku cestujícím vzkázalo, že mají dávat na zastávkách znamení řidiči dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L61e85n43k70a 65F42o78l29t85ý98n31o81v25á 3717791197640

Úsměvný zvyk z Jihlavy? V Brně je mávání naprosto běžná věc a to nejen v zastávkách na znamení, ale i na těch, které jsou na znamení večer a v noci nebo o víkendech. A to ještě nedávno dopravní podnik dost přitvrdil, takže třeba o víkendu jsou na znamení i některé dopravní uzly, což je hodně nedomyšlené. Pokud jedete v jednom spoji, sledujete druhý, na který chcete přestoupit, zmáčknete tlačítko, vystoupíte a druhý spoj vám doslova o pár sekund ujede, protože v něm znamení zrovna nikdo nedal a vy jste nestihli být u něj a mávat...

Před pár dny jsem zapomněla a nezamávala, řidič sice zastavil, ale dal mi to sice z legrace, ale hlasitě "sežrat" přes celý bus a já se taky v legraci, ale kajícně omlouvala... :-)

+3/−1
24.4.2017 12:10
Foto

K10a48r51e93l 71J39a17n36á74k 4685516518

Nesmysl, v Brne neni povinost mavat. Staci aby clovek stal na zastavce a ridic je povinen zastavit.

+1/−3
24.4.2017 12:48

L62e34n39k19a 67F41o60l27t67ý51n57o84v37á 3407591937580

Tak to asi cestujete jen tam, kde nejsou zastávky na znamení. I hlášení v dopravním prostředku vždy upozorní: Prosím pozor, zastávka je na znamení. Doporučuji např. tento článek, je tam i pěkné foto: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/zastavek-na-znameni-je-o-padesat-vic-starsim-lidem-to-vadi-20170331.html

0/0
24.4.2017 14:11

L78e45n70k95a 40F94o86l35t28ý32n77o16v94á 3957891367660

Po pečlivém přečtení článku uznávám, že podle mluvčí dopr. podniku máte pravdu. Realita je ovšem jiná. Řidiči z větší části nezastaví. Cestuji brněnskou dopravou dost často, takže to vím. Co jsem nevěděla, že tím nezastavením vlastně porušují pravidla... Díky za upozornění.

+1/0
24.4.2017 14:17

R60o69m21a23n 83N20o61v51a23k 6529631232636

V novinách i myslím v časopisu šalina psali, že stačí, když člověk stojí na zastávce - řidič má povinnost zastavit. Mně zatím pokaždé zastavil - ikdyž se pro jistotu vždy dívám směrem, z kterého autobus/tramvaj přijíždí.

0/0
27.4.2017 17:28

P22e44t57r 56V39l96a55d21i66m47í14r 90Č44e63r53m32á70k 8603307275754

Není na tom nic úsměvného - je to spíš pakárna!

Úplně stejné se mi před časem stalo v okrajové části Liberce. Stál jsem sám na zastávce autobusu (MHD), kde jinak okolo nic není. Autobus nejdříve přibrzdil, takže jsem se domníval, že mi zastavuje a popošel jsem ke kraji chodníku. Pani za kniplem ovšem vzápětí přidal plyn a odjela.

Po zavolání na dispečink jsem se dozvěděl, že je to možná zastávka na znamení a já jsem nemával. Obhledal jsem důsledně zastávku a žádnou takovou informaci jsem tam nenalezl

Opět mě to utvrdilo v tom, že dál (přes remcání ekologů a manželky) jezdím autem.

+9/0
24.4.2017 12:02

M70a47r80t74i67n 83V29e81s87e41l72ý 1710158877296

Zajímavé je, že se nikdo nezabývá otázkou, zda jsou zastávky na znamení smysluplné. Podle snímku to totiž vypadá, že jde o zastávku prakticky v centru města. Situaci v MHD v Jihlavě posoudit nemohu, ale třeba vlakové zastávky jako ČB jižní zast. nebo Třeboň lázně (dopravce ČD) udělat na znamení je podle mě nesmysl. Také zmínku o tom, že vlak ujel kvůli nemávnutí, jsem zcela nepochopil.

+3/0
24.4.2017 12:00

K59a65t97e44ř25i10n23a 64V29a77š29á66k38o79v62á 5311452469925

V Jihlave je na znameni drtiva vetsina, ja spis nechapu tu poznamku o namesti, tam je podle me stala

A jelikoz na Hlavnim nadrazi konci 3 z 5 hlavnich linek, chapu to spojeni s ujetym vlakem ��

0/0
24.4.2017 16:48

M73a63r81i87e 54K77o72v33á34ř73o42v85á 9560439934652

Ta zastávka je velmi frekventovaná, staví na ní většina linek MHD a kromě toho, že je přestupní, je hned vedle Billy. Ve špičce tam čeká na svůj spoj tolik lidí, že se málem nedá po hodně širokém chodníku projít. Vlak mohl kvůli nemávnutí ujet, protože trolejbus nezastavil a dotyčná osoba musela čekat na další, kterým to už včas na nádraží nestihla.

0/0
25.4.2017 12:18

D71a25v14i26d 62V15i27t12á55s11e54k 3492290656944

v Jihlavě to asi vzali tak, že to není MHD, ale závody..co nejdříve do cíle, nezastavujeme, skoro nikde... všude jinde jsou prostě jízdní řády, v tolik a tolik tam, vše naprosto jasné..jak pak má člověk vědět, jestli autobus bude na zastávce 10:32, nebo 10:34?

0/−1
24.4.2017 12:00

V35l77a40d34i47m70í20r 30W70r91h75e49l 6328432308859

No Já nevím ve kterém městě se pohybujete vy, ale řekl bych že města, která jsem navštívil já, tak jízdní řád byl vždy spíše orientační. Ano linky až na výjimky nejezdili o moc dříve, ale později všude a běžně. Ono totiž naplánovat linku skrze část města na minutu přesně moc nejde. Teda pokud nechcete aby za plynulého provozu a menšího počtu lidí autobus stál 10 minut na každé zastávce.. pro jistotu.

+2/0
24.4.2017 12:06

D71a72v17i46d 27V29i83t86á55s60e36k 3862100386524

přijet později, protože byla červená "delší" apod, chápu, ale naopak, že přijedu o 2 minuty dřív (a odjedu o 2 minuty dřív), protože jsem nezastavoval na 3 zastávkách, to už nechápu. v Olomouci autobusy dřív neodjíždí nikdy a naplánované je to tak, aby to stíhali (za normálních běžných okolností)

0/0
24.4.2017 12:08

V66l38a47d63i54m32í95r 33W55r51h54e21l 6508232818839

Když jede dříve, běžně na zastávce potom stojí a čeká na "odjezd dle platného jízdního řádu" bo jak se to hlásí. Ale to se v Brně zas tak často nestává. Zastávky na znamení jim právě dávají možnost zrychlit když jedou později.

+2/0
24.4.2017 12:12

D81a68v38i81d 41V82i48t75á51s89e83k 3722200826204

takže defacto když projede první dvě zastávky bez zastavení, tak pak na třetí stejně čeká na jízdní řád? tak potom to nemá žádný smysl.. neušetří vůbec nic ..a pokud už projede první zastávu bez zastavením tak musí čekat už na té druhé, protože za normálních okolností jízdní řád musí počítat se zastavením i na té první..no velmi podivné, ale asi je to jen o zvyku..

0/0
24.4.2017 12:14

V91l27a35d46i11m68í88r 97W89r48h27e65l 6908152778709

Nebo prostě pojede pomaleji, obezřetněji, bez stresu, že už jede pozdě. Nebude nervózní, že ta babička nastupuje už jednu minutu a spousta podobných...

Tohle bych přenechal tvůrcům jízdních řádů. tak nějak tuším že to je víc alchymie a kouzlení aby všechno pěkně fungovalo.

0/0
24.4.2017 12:26

D15a71v78i67d 57V27i95t69á28s61e95k 3722690586844

asi ano, pro mě je to prostě nezvyklé..člověk by si to asi musel zkusit, aby viděl jak to funguje, co to přináší za plusy a mínusy apod R^

+1/0
24.4.2017 12:28

V49l44a59d36i85m13í21r 23W93r83h78e89l 6648752908429

MI neříkejte že v Olomouci zastávky na znamení nemáte...

0/0
24.4.2017 12:35

D97a79v84i21d 93V52i35t91á94s57e16k 3842150946284

ale ano, ale spíš mimo město a pár ..tam už se opravdu moc lidí s tou zastávkou nepotká

0/0
24.4.2017 12:51

J48a14n 98V81a15l64o28u73c58h 6912777938880

V Olomouci je to naplánované tak, že jízdní doby busů v sobotu odpoledne i v neděli dopoledne jsou stejné jako v pracovní den (u tramvají jsou zhruba o 10% kratší), takže bus se courá stěží 30, za ním kolona aut. Či čeká na každé zastávce na čas odjezdu (data jsou automaticky odesílaána na dispečink, každý odjezd dřív je zaznamenán). Prostě pro spěchajícího nic příjemného (byť spoj jede podle JŘ), naopak to vyvolává pocit, že MHD je pomalá a když jsou prázdné silnice, má smysl je autem.

Nicméně systém zastávek na znamení (pokud je jich více než zhruba pětina) je trochu na hlavu - buď jízdní řád stavíte na jejich projíždění, a tedy pokud jsou cestující, nestíháte, anebo na zastavení v nich, čili při průjezdu pak někde musíte čekat. Dá se to ještě skousnout u busů, kde každý rozjezd je nafta navíc, ale většina tramvají a t-busů (v Jihlavě všechny) umějí rekuperovat, tedy při brždění vracet elektřinu do troleje (pravda, poblíž musí být vozidlo, které ji odebere, což asi v Jihlavě při intenzitě provozu platí jen v bezprostředním okolí náměstí) či má (tedy v JI zatím ne) možnost ji uložit pro další rozjezd (baterie, superkondenzátory).

0/0
25.4.2017 5:11

Z67d62e30n77ě85k 63S25ý87k57o63r42a 1236524648778

I u trolejbusu každý rozjezd něco stojí a trolejbus jede výběhem stejně, jako když vyřadíte, takže dokáže jet dlouho, aniž by ho přibrzďoval motor, jak u spalovacího. Drážďany mají například úplně VŠECHNY zastávky na znamení, aby se to nepletlo a nemuselo pořád hlásit. Jihlavský jízdní řád je stanoven tak, aby měl trolejbus tak minutku zpoždění, aby nikomu neujel a nebyl nucen někde dorovnávat. A o rekuperaci píšete teorii, praxe v Jihlavě ukazuje, že každé mě je jiné a záleží na provedení napájení. Široko, daleko není jiný trolejbus a i přesto dokáže rekuperovat i na vzdálenost kolem 2 km...

0/0
6.5.2017 0:30

O79n28d16r27a 74Z44d73r89a81h69a36l 4235330305921

Třeba v Londýně je u autobusových linek jenom "každých 8-15 minut" (např.). To by vám asi pukla hlava :D

0/0
24.4.2017 12:35

D43a98v62i66d 38V73i79t30á30s88e17k 3692830706844

Boha jeho, zastávka = zastavit.. proč bych měl u toho ještě mávat jak na prvním máji 8-o

+4/−10
24.4.2017 11:54

V39l50a85d48i55m52í73r 12W59r24h76e80l 6608502718409

Třeba proto že to je "zastávka na znamení" a ne jen "zastávka".

+4/−1
24.4.2017 11:57

D93a93v24i64d 78V56i23t89á97s58e97k 3272190146604

když bude jedna z mnoha, prosím, ale co jsem pochopil, tak tady je to u většiny? naprostá blbost dle mého

+2/−2
24.4.2017 11:57

V12l15a52d28i49m74í77r 77W29r41h49e48l 6888572238389

To už je dost na analýze co se pro plynulost linky vyplatí více. Pokud na všech těch zastávkách aspoň z třetiny nikdo nenastupuje a nevystupuje... Proč ne.

V podstatě by mohla mít smysl i linka, která by měla všechny zastávky na znamení(krom první a poslední).

+1/0
24.4.2017 12:00

M58a89r93t23i55n 29V90e38s26e59l87ý 1880568347636

Stejně tak by ale mohlo mít smysl diskutované opatření, že pokud tam řidič někoho vidí stát, měl by zastavit i bez znamení. Zmáčknout pak je třeba jen pro výstup.

+1/0
24.4.2017 12:03

V96l97a21d71i38m41í10r 95W61r26h74e82l 6248402668649

To nerozporuju.

Je to jenom o nastavení hranice. Pak by si lidi stěžovali že sice nestáli, nemávli, ale už se k zastávce blížili, proč nezastavil apod.

Ta pracka fakt většinou nikoho nezabije a většina řidičů zastaví i bez mávnutí, když má podezření, že dotyčný čeká na něj. Pak se můžeme bavit, že blbce najdeme všude, ale s tím již nic neuděláme. Bohužel.

+1/0
24.4.2017 12:46

P76a68v10e17l 32N95o58v41á20k 7761366689613

Tak pokud je to zažitej zvyk a dokonce v přepravník podmínkách mají napsaný, že se mávat má tak o čem je tu vlastně řeč?

+3/0
24.4.2017 12:00

D84a30v52i64d 43V50i36t27á29s80e38k 3612370776474

domácí se to asi už naučili, ale přespolní mohou mít problém :-)

+2/0
24.4.2017 12:02

V72l14a60d70i60m81í28r 87W49r12h67e48l 6668102948119

Tak nevím.. V brně zastávky na znamení jsou. V mé rodné vesnici jsou taky... V Praze jsou taky, když na ně dpp upozorňuje na stránkách... Já bych řekl že zastávky na znamení není nic výjimečného.

+3/0
24.4.2017 12:08

R72o47m20a41n 72N20o48v72a13k 6489451952406

jak říká paní z článku: při mávnutí rukou mi ruka neupadne...

+1/0
27.4.2017 17:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.