Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Priority rychlovlaků: Přerov, Berlín, Vysočina. Zbývá najít vhodnou trasu

Bude to největší stavba na železnici v kraji pro příští desítky let. Trať pro vysokorychlostní i expresní vlaky z Prahy do Brna protne Vysočinu. A jednu stanici by měla mít buď přímo v Jihlavě, nebo někde za městem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D12a48v72i37d 51K74r42á16s53e88n58s36k55ý 7697980267

Je paradoxní, že nejvíc křičí proti VRT kraj Vysočina - kraj, který jejich stavbou získá nejvíc. Obrovité zkrácení dojezdových časů do Prahy, do Brna, změna z vnitřní periferie tohoto státu na pohodlně dostupný moderní region.

A pana Velebu s jeho skvostnou myšlenkou "faceliftu" stávajících tras ani nemá smysl komentovat.

+2/0
2.10.2016 19:36

P49a79v63e77l 22S30t35a64v70j12a52n16í64k 6598655827971

Ani se nedivím, že jsou komunisti opět proti. Oni byli vždycky vizionáři. Takže hned po válce zarazili výstavbu dálnic, protože socialistický člověk dálnice nepotřebuje...

+2/0
6.9.2016 22:05
Foto

M83i64r11o95s96l20a40v 30S45t90e93i30n19e28r 6198664683675

Chybí mi zde mezinárodní spoje probíhající jihem ČR, Z Brna do Jihlavy na Č.Budějovice , Písek, Pasov a Mnichov, bylo by to připojení na letiště v Erdingu. Ani silniční spojení jižními Čechami není příliš rozbudované- česká síť je příliš orientovaná na Prahu.

Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h ale umožnilo by to, převést značnou část nákladní dopravy na železnici. Podpořilo by to investice do výroby podle trati. Na dlouhodobější výhled je železnice opět perspektivní.

0/−1
6.9.2016 8:16

R10a81d77e62k 80J23a18n66a49t32a 9355516924332

"česká síť je příliš orientovaná na Prahu."

že je česká síť orientovaná na Prahu je logické. Bydlí tam nejvíce lidí, i firem a průmyslu je tam nejvíc. Podél vaší trasy v podstatě nikdo nebydlí. Ostatně i proto tak nikoho nenapadlo postavit tam ani dálnici, to jsou stejné důvody.

+1/0
6.9.2016 10:52

R75a38d70e15k 97J30a51n69a32t57a 9755396414442

"Nemusí to být zrovna vysokorychlostní spoj, stačí zadání na 120 km/h"

Klasický laický názor, vyplývající z neznalosti cen staveb. Vězte, že postavit vaší trasou něco na 120 km/h, navíc pro nákladní dopravu, by stálo tolik co VRT. Možná i víc. Ovšem užitek menší.

Je třeba stavět nejprve to, kde je poměr užitek/cena nejvyšší. A to je v našich podmínkách VRT Praha-Brno (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Dresden (po etapách směrem od Prahy), VRT Praha-Mnichov/Norimberk včetně nákladní dopravou použitelného propojení se SRN (je celkem jedno jestli Mnichov/Norimberk, Cheb/Domažlice, záleží na dohodě s Němci).

+2/−1
6.9.2016 10:58

J60a82n 42P49e94t91e64r10a 2301315832864

A kdo jako bude ro te Jihlavy jezdit ?

Tam nikdy nic stejne nebude zastavoavt, pokud to ma byt vysokorychlostni vlak.

Ale tak na predvolebni diskuzi vdecne tema ;-D

+3/−4
5.9.2016 18:49

A87l40e70š 18K93r93a96t70i53n80a 1576141680478

Tak ono to není jen o Jihlavě, že? Z Jihlavy se dá dostat na Znojmo a Třebíč. Tato spádová oblast má minimálně 200 tis. obyvatel. VRT vnímejte jako železniční dálnici se sjezdy a nájezdy. Současný železniční koridor Praha - Brno "dálnicí" není, to je jen taková lepší vyspravená silnice I. třídy, která vede navíc velkou oklikou, protože před 150 lety lokomotivy nezvládaly stoupání větší jak 12 promile...

+3/0
5.9.2016 20:43

M26i40l58a29n 86K50o81i72š 4157652891850

Zmínil jste navazující tratě na Třebíč, Znojmo atd. Jenže tyto tratě jsou žalostně pomalé. Vím, dělá se revitalizace, ale i ta je nedostatečná, některé úseky se nezrychlí vůbec. A ve směru z Třebíče na Jihlavu se nemění nic, nadále zůstává rychlost do Okříšek 60 a z Okříšek do Jihlavy 70 někde i 80 km/h. To je dost málo, aby to mělo smysl musely by vlaky jezdit aspoň kolem Vmax 100 km/h.

A Okříšky-Znojmo, zde je osobní přeprava přímo zoufalá, jezdi velmi málo vlaků a ještě jsou poloprázdné. Zde by pomohlo napojení tratě od Znojma přímo do Třebíče, ale i to je hodně vzdálená budoucnost.

A bez tohoto postrádá zastávka VRT v Jihlavě zcela smysl. Lidí při cestě do Jihlavy raději zvolí auto a pak povalí raději na dálnici do Prahy, než aby použili VRT.

+1/0
5.9.2016 23:39

R55a11d68e75k 18J48a31n20a42t20a 9985246624812

Důležitá je celková průměrná cestovních rychlost. Navazující trať nemusí být až tak rychlá, stačí když bude modernizována jen mírně a především kompatibilní - aby spoj mohl jet bez přestupu. Pak si to cestující najde.

Například ve Francii takto zajíždějí TGV do francouzských Alp. První část cesty z Paříže jedou po VRT a posledních 150 km se motají horama i po tratích s maximálkou 80-100 km/h. Cílová stanice je Bourg-St.Maurice.

+3/0
5.9.2016 23:47

M42i70l89a79n 34K38o80i57š 4757332501100

Jenže u nás se s bídou vyšplháme na těch 80 a to ještě jen někde. Autem jsem v Jihlavě za 25 minut, vlakem za 45 minut a to je jen 30 km daleko. Na tak krátkou vzdálenost příliš velký časový rozdíl, to hodně lidí odradí.

+1/−1
6.9.2016 0:25

R43a42d15e24k 35J14a27n18a48t94a 9115776714182

V Jihlavě bude jen zastávka na trati mnohem většího významu. Samozřejmě tam nebude zsstavovat každý vlak.

Předpokládaný interval vlaků na VRT u Lihlavy bude nějakých 3-4 spojů do hodiny, jeden z nich by jistě stavěl. Tj. hodinový interval rychlývh vlakůl na Prahu i na Brno.

+2/0
5.9.2016 23:32

A81l57e15š 15K41r43a65t15i17n21a 1826341400618

Provozní koncept rychlých expresů a zastávkových expresů je v návrhu RS1 reálný. Pokud máme budovat trať na Vmax 300-400 km/h nemůže kopírovat dálnici. Modernizovat koridory znamená oprášit myšlenku z 90. let, která téměř nikam nevedla, tzn. pouze se "vyžehlil" stávající stav, ale kapacita přepravy nevzrostla, ani se výrazně nezměnila dojížďková doba do velkých center. Navíc kamióny zůstali na dálnici, protože na koridorech už není pro náklady místo. Pokud bude jízdní doba Jihlava - centrum Prahy 40 minut, dálnice D1 se hezky vyčistí. Tedy VRT měla být už dávno!!!

+7/−1
5.9.2016 13:58

P14a97v35e45l 34Ř18a14p87e14k 7272836939965

VRT podél dálnice, zastávkové rychlíky na VRT ;-D

To je tak, když místo odborníků vezmou věci do rukou hloupí politici.

+4/−2
5.9.2016 12:55

R54a42d46e68k 22J17a25n55a32t51a 9695906164432

VRT může klidně vést podél dálnice. Například trať Frankfurt-Köln podél dálnice vede. München-Nürnberg taky. Záleží na místních podmínkách. VRT zvládá i sklony 40‰.

A zastávkové rychlíky? Proč ne. V Německu to tak je. Záleží na poptávce ana rozdílu cestovních rychlostí. Například v úseku Nürnberg-Ingolstadt využívají VRT RegionalExpresy, což koncepčně našim "rychlíkům" odpovídá. U nás by byla VRT Praha-Brno zcela jistě využívána pro rychlou příměstkou vrtsvu mezi Benešovem a Prahou.

+3/0
5.9.2016 23:36

R38i34c93h41a11r72d 65P13ů49ž69a 9650539630138

ono budovat zastávky po pár kilometrech tak nějak popírá rychlostní železnici. Než se vlak rozjede, už musí zase brzdit protože další zastávka...tím pádem by víc stál než jel...

+2/−2
5.9.2016 12:19

R93a53d86e31k 47J46a21n71a70t52a 9695266254152

Nepopírá. Některé vlaky zastaví, některé (plnou rychlostí) zastávku projedou. VRT zastávka nemá perony u průjezdních kolejí.

Běžná praxe v západní Evropě, tak se tu prosím neztrapňujte.

+2/−1
5.9.2016 23:38

M81i55r64o53s27l73a75v 62J20e85ž82e31k 8401516922758

Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš. Mají dálnici, já jako obyvatel Vysočiny bych byl pro jižnější trasu se zastávkami Pelhřimov, Jihlava, Třebíč :-)

+1/0
5.9.2016 12:07

R12o68m52a22n 60N78o63v48a53k 6699311662636

ja bych zvolil následující zastávky pro Vrtku z Prahy do Brna: Benešov, Vlašim, Pelhřimov, Jihlava, Puklice (u Jihlavy), Červená Lhota, Náměšť nad Oslavou a Rosice ;-D

+1/0
6.9.2016 0:42

M51i70c83h57a59l 31P92a15l22e35č89e37k 2411428102474

V ČR má smysl pouze VRT s napojením na nějakou fungující VRT. Takže Praha-Německo. Nabízí se Drážďany. Z Prahy na východ nebo jih prozatím nemá smysl. Dalo by se do budoucna uvažovat max o Vídni.

+1/−2
5.9.2016 12:04

R25a16d69e78k 93J49a11n72a12t54a 9125916254102

Stávající trať přes Českou Třebovou praská ve švech. Jak jinak byste to řešil vy?

+2/0
5.9.2016 23:39
Foto

D57a51v18i98d 67K25r97á72s79e29n98s70k89ý 7427620837

Význam páteřní vnitrostání VRT v trase Praha - Brno - Ostrava s propojením tří největších aglomerací státu je naprosto mimo diskusi.

0/0
2.10.2016 19:56

J29i45ř62í 11P37r63ů61š87a 7685112685209

Politi stále jaksi nechápu k čemu má VRT sloužit, opravdu není její účelem vymetat horní dolní, naopak musí vést co nejefektivnějším směrem mezi velkými sídly. Představa jakési regionální dopravy je jaksi mimo s ohledem že všechny vlaky na VRT musí splnit dost přísné předpisy pro vysokorychlostní vlaky ikdyž jejich rychlost nedosáhnu. další věcí je že i při dvouhodinovém intervalu dálkové dopravy nezbude moc místa na regionálku, protože pomalemu vlaku nestačí uhnout těsně před rychlý při 300km/hod musí mít před sebou volno cca 10 - 20 kilometrů.

+4/−1
5.9.2016 11:58

R54a15d28e11k 88J21a77n47a29t42a 9735846484512

Stačí se vyhnout. Jak připomínám výše, rychlá regionálka se s ICE v Německu vystřídat sithne. Stačí si uvědomit, že rychlá regionálka, to je na Západě souprava s Vmax 200 km/h.

+2/0
5.9.2016 23:40

T35o49m78á33š 58D67o20b28r34ý 3662386240711

Neskutečné, jaké blbosti lezou z politiků.

+7/−1
5.9.2016 11:55

J93a89r29o39s66l55a87v 28S74z10p96a80k 6772643258630

No, Přerov, Berlín, Vysočina. To se bude hledat těžko trasa .Z Přerova na Vysočinu přes Berlín;-)

+2/0
5.9.2016 11:48

M86a70r77e61k 85D38e21m18č45á52k 9105104356805

Vždyť je to tak naplánované už dávno. Berlín - Drážďany - Praha - Jihlava - Brno - (Přerov - Ostrava - Polsko) / Vídeň

0/0
2.10.2016 11:28

J61a72n 74Č49e83k56a98l 7129175384604

To je legrace, jak se k tomu vyjadřují politici, kteří nemají ani tušení, jak taková VRT vypadá... Pak z nich padají taková moudra jako "rychlíky z Paříže k Černému moři", nebo dokonce "modernizovat to, co máme"... ;-D;-D;-D

+16/0
5.9.2016 11:42

R33a59d48e81k 51J79a13n93a63t46a 9945596624852

Vlak z Paříže k Černému moři možná jednou pojede, pokud se Balkán vzchopí a nějaké rychlé tratě postaví. Je to 2000 km po souši a už dnes tu máme rychlovlak, co jede z Londýna ke Středozemnímu moři (1000 km a musí jet tunelem pod mořem).

Ale určitě takový vlak nepojede přes ČR. Objede nás tudy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_line_for_Europe

0/0
6.9.2016 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.