Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé si zvykli mít záchranku za levné taxi s péčí bez čekání, zlobí lékaře

Záchranáři v České republice každý den vyjíždějí až ke 300 případům zcela zbytečně. Lidé si sanitku volají při marginálních potížích, ale zneužívají ji i jako levné taxi. Dostanou se rychleji na příjem a nemusí čekat v přeplněných čekárnách. Nemocnice ani záchranná služba nevědí, jak tomu zamezit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L16u13k17á67š 10V73e88s39e37l68ý 7564603215553

To uz je extrem. Spis bych resil ty ambulantni "taxi". Zmalovanou babku z Hosteradek doprovazi skoleny sanitar k ambulantnimu vyretreni v nemocnici a gentlemansky ji s jeji kabelkou v ruce otevira samooteviraci dvere na fotobunku..

0/0
8.9.2016 21:38

J17i50ř38í 51Z44i52k45a 5948240988328

Pokud má urgentní příjem fungovat jako urgentní příjem, musí mít hned u vstupu recepci s kvalifikovaným zdravotníkem, který určuje pořadí pacientů ne podle toho, čím přijeli do nekocnice, ale podle obtíží a možné diagnozy. Na to jsou dávno vymyšlené tabulky symptomů a tzv. "třídící kriteria" která mají za cíl vytipovat ty, kteří by mohli být ohrožení na životě a ti pak jdou na řadu první. Alespoň na urgentu, kde pracuji, nemá pacient s průjmem nabo bolavými zády šanci, i kdyby přijel deseti záchrankami. Nastavit debilní pravidlo, že by pacient přijedší záchrankou měl přednost může jenom ten, kdo nemá o fungování urgentního příjmu minimální vědomosti. Chudáci nemocní např. s ledvinou kolikou, jak tady jeden pán psal, čekat tři hodiny na infusi, to bych tedy tomu zdravotníkovi, který tak rozhodl, fakt přál. Že se nechávají lidi "vyčůraně" vozit do nemocnice a za nimi hned ve sledu jede rodina vlastním autem je holt je i proto, že mnozí volají záchranku ve falšeném domnění, že přijede na místo domů lékař a ošetří je doma a zase odejde, jako to bylo za socialistické "pohotovosti". Vysvětlil snad někdo z populistických politiků, že lékař už jezdí jenom k vývzvám ohrožení života, ve většině přijede záchranář, který MUSÍ pacienta naložit a odvézt lékaži do nemocnice ? Ne, nikde nezůstal socialismus tak hluboce zakořeněn, jako ve zdravotnictví. Všechno vždy komukoliv zadarmo, žádná regulace, žádná odpovědnost.... Když na to máme?!!, proč ne? Jediný důsledek už brzy bude to, že nebude na těch urgentech ochoten nikdo pracovat za jakýkoliv peníz. To je hlavní problém, který nikdo nevidí, natož se jím zabývá. Konečně pak možná praktici začnou dělat svoji práci jinak.

+3/0
2.8.2016 11:06

P95a83v86e76l 45H36o15u47s37k95a 3451105580378

R^

0/0
2.8.2016 14:01

R21a27d85o91v47a80n 55D50l23u48g88o67s62z 3286891688216

ad 1) nejzkušenějším zdravotníkem pro triage pacientů je lékař. Obávám se, že žádný lékař nepůjde dělat triage na recepci. Z prostého důvodu. Pokud by byl k triage akutnosti oprávněn i jiný zdravotnický pracovník (sestra, záchranář), pozbyl by v tom případě platnost nynější stav, kdy záchranář musí odvážet pacienty do nemocnice, protože není schopen (dle mínění lékařů a politiků) adekvátně posoudit zdravotní stav. Pokud tedy na recepci oprávněna k triage i sestra, je nanevýš logické stejné pravomoci přenechat i záchranářům v terénu k určení, kterého pacienta vzít a kterého nevzít a dělat vůbec prvotní triage.

ad 2) dispečeři při volání na 155 pacienty předem upozorňují, že posílají sanitky bez lékaře. Údivy na místě, že nepřijel lékař jsou poté zcela hrané.

ad 3) nejen na urgentních příjmech nebude chtít nikdo pracovat, ale v menších nemocnicích na jakýchkoliv ambulancích - interna, chira, neurologie, protože nadužívání zdravotnictví se zcela podružnými, život neohrožujicímí a svépomoci řešitelnými banalitami je každodenní kolorit napříč republikou. V tomto ohledu s vítězi velká města, kde jsou obyvatelé zhýčkání a nejsou schopni do špitálu dojít po svých (i když jim v tom nic nebrání) ani 50,100, 500 metrů...

ad 4) špitály a záchranky trpí prokazatelně nedostatkem praktických lékařů, kteří po telefonů radí svým pacientům volat záchranku, takže se velkou měrou rovněž podílejí na tomto tristním stavu.

ad 5)

0/0
5.8.2016 17:21

R88a18d45o14v88a12n 62D91l42u50g23o82s59z 3716501788246

ad 5) nynější stav je záměrně vyvolán politiky. Nepodařilo se jím zavřít nemocnice politickou cestou (viz Julínek apod), tak to dělají okruhem a cestou legislativní. Už dnes se po republice uzavřelo mnoho oddělení a lidé musejí dojíždět do značně vzdálených nemocnic. Což opět souvisí s tím, že si raději zavolají záchranku k převozu, než aby zjišťovali dopravní spojení, také v dnešní době razantně okleštěné.

0/0
5.8.2016 17:25

L33o35r59d 12V75o27l76d54e70m47o86r76t 8726856576

Ale vy taky lékař nejste, tak prosím nehodnoťně co ví lékaři ORL nebo Ortopedie. Namachrované ego některých zdravotníckých záchranářů je občas síla, když se plácají po zádech vše neumějí ve srovnání s lékaři. Chápu že po absolvování defacto střední školy (VOŠ) nebo nepatrně rozšířené středoškolské výuky těžko mohou mít představu. Bc. Obory ZZS jsou ještě horší než zaběhlé VOŠ. Osobní zkušenost jako vyučující mám obojího. Na to by musel na tyto obory chodit, úplně jiný profil studentů aby mohli mít reálnou samostatnost.

0/0
1.8.2016 21:47

M68i84l56a90n 23J32a31n25d33e98r14a 9398417662638

Poplatky asi nepomůžou. Co já vím, nejvíce je zneužívají tzv.sociálně vyloučené etnika. A ti žádné poplatky neplatí, mají na to všelék "hmotná nouze"

+2/−1
1.8.2016 19:33

M76a48r87t47i94n 63N19o18v22o90t67n58ý 8289634747254

Vraťte poplatky, za výjezd sanitky 500, to nikoho nezrujnuje a komu je fakt špatně rád to dá.

+1/−3
1.8.2016 18:29

J69i63ř65í 24V73a24n58č64u91r11a 7205352134718

Bohužel obvodní lékař má stále méně pravomocí.Změří vám TK,předepíše léky,které předepsal odborný lékař,vyčistí zalehlé uši a někdy dá injekci proti bolesti.Dejme jim větší pravomoce a bude na urgencích méně pacientů.Dříve to tak bylo.Vždyť študovali všeobecné lékařství a o svém pacientovi ví více,než ten odborný.Jestli jsem na omylu,tak mně, prosím, opravte.

0/0
1.8.2016 17:57

L86u44k86á16š 69V48e87s34e89l92ý 7584763435103

Obvodni lekar=dispecer taxisluzby

0/0
8.9.2016 21:41

M54a73r12c60e58l 83H44r75o75c52h 9889619882

Sice bych to neudělal, ale naprosto ty lidi chápu! Když mě chytly ledvinové kameny, já se doplazil do nemocnice na pohotovost a čekal tam tři hodiny, tak to bych si nerad zopakoval. No a druhou libůstkou jsou ordinace, kde pobudete hodiny v čekárně, vevnitř veselo, kafíčka, návštěvičky a s ordinační dobou uvedenou do dvou sestra v půl dvanácté vyštěkne, že končí, přijďte si zítra. :-PR^

0/0
1.8.2016 17:45

R33a55d92o53v82a14n 50D13l33u70g21o93s35z 3366441738716

Jelikož zdravotnictví znám, dovolím si uvést pár věci na rovinu.

Aby mohl být pacient "odbaven", je zapotřebí provést mnoho úkonů, které samotný pacient před přijetím nevidí a vůbec netuší, že existují. Nevidím důvod, proč by měli být zdravotníci při činnosti pro pacienty zticha a neměli by se bavit.

Evokuje to ve kverulanty diskusních for, když si stěžují, jak sestřičky při jejich návštěvě u příbuzného jen sedí a pijí kávičku. Soudit dle 20-30 minut celý pracovní den, který dotyčný kverulant nevidí, je sprosté. Nehledě na fakt, že většinou návštěvy zdravotníky zdržují od jejich práce, kterou po jejích odchodu dohánějí, ale to už dotyční nevidí. Stejně tak nevidí práci před jejích příchodem.

+3/−1
1.8.2016 18:02

M64a96r80c58e20l 27H98r59o76c28h 9369219672

Dobré, já zdravotnictví také trochu znám, moje máma v něm dělala celý život. ;-) Také jsem nemyslel návštěvy pacientů, ale návštěvy lékařových známých, bývalí kolegové apod. A snad každý pochopil, že jsem to nepsal o všech ordinacích, ono je také čekání a čekání. Třeba ta skvělá kožní Na pankráci, tam člověk ztráví půl dne, ale taky proto, že ta paní je třída a chodí k ní kdo může. Protiklad poliklinika v Ukrajinské (btw píši o Praze), to je přímo k blití.

+2/0
1.8.2016 18:16

R44a27d18o59v64a78n 95D49l75u71g92o95s31z 3126891668326

Vycházím ze znalosti zdravotnictví a musím říct, že je s podivem, že stále funguje jak funguje i přes značný nedostatek lidských sil v něm obsažených, přes značnou byrokratickou zátěž a jiné, pro pacienty neviditelné aspekty. Samozřejmě jsou i obory se sporadickou návštěvnosti.

0/0
1.8.2016 18:36

P57e10t12r 13N86o90v80á39k 1235377932925

Zdravotnictví je díky mizernému ohodnocení kvalitních lékařů a zdravotnického personálu nicméně přístup k pacientům je v častých případech arogantní.

+2/0
1.8.2016 22:03

P15e85t23r 91N64o35v93á85k 1755707652765

..personálu v krizi.

0/0
2.8.2016 18:10

R32a88d35o86v62a87n 24D18l92u54g70o36s19z 3646571358366

Zdravotníci jsou milí k milým lidem. Povinnost být milý k arognatním pacientům naneštěstí není ukotvena v zákoně.

0/0
5.8.2016 17:47

M29a51r50t12i55n 69R84a78m 9141654761952

Zkuste zákonem zpoplatnit alespoň transport, když už nelze nechat pacienta zaplatit neurgentní výjezd! Kdyby jel autem či MHD, také by musel platit!

0/−4
1.8.2016 17:13

R80a55d85o43v34a79n 96D64l92u76g34o22s85z 3106591258866

Never ending story. Víte, koho se tyto poplatky dotknou nejvíce? Slušných lidí. Zneužívači jsou ve valné většině nemajetní, na sociálních dávkách, tedy v hmotné nouzí a s kouzelným papírkem o zproštění jakýchkoliv poplatků.

Tudy cesta nevede.

+6/−1
1.8.2016 17:21

R81a10d77o67v58a55n 29D24l73u75g28o50s17z 3586321478216

Jak tomu zabránit? Existuje poměrně nový zákon o záchranné službě, kde je přesně definováno, co je indikací k výjezdu záchranné služby.

Pokud bude vedení záchranek stát za svými pracovníky, kteří se rozhodnou neindikovaného pacienta ponechat doma, zneužívání ubude. A to i v případě soudního sporu.

Jiná cesta není.

+1/−1
1.8.2016 16:28

M21i97r83o91s83l83a59v 69V42l52a26s37á26k 4548190693912

Vedení záchranky může stát za svými lidmi a dělá to, ale to Vám u soudu nestačí, zejména v současné sudičské době, kde se hledá viník i při úmrtí 100-leté stařenky.

+3/0
1.8.2016 17:36

R31a65d97o38v31a98n 66D29l60u14g78o24s85z 3286121748736

Nesouhlasím z jednoho prostého důvodu. Za své zaměstnance dle české legislativy odpovídá zaměstnavatel (na zákonné výjimky). Při vině tedy není de facto viníkem fyzická osoba ale právě organizace. Vydání vnitřního předpisů v zákonných intencích k oprávněnosti některých úkonů považuji ze svého pohledu za chránění (mimo jiné). Dále je zde možnost tlaku na legislativce jednotnou měrou všech zástupců krajských záchranek.

+1/−1
1.8.2016 18:08

P87e61t41r 93N97o25v28á96k 1255137122865

Při neposkytnutí lékařské pomoci je sice občanskoprávně zodpovědná organizace, ale trestní zodpovědnost je na lékaři.

+1/0
1.8.2016 22:09

V57á30c18l80a24v 36J65ů49z81a 6891987276

Problém je v tom, že u nás jiná než urgentní pěče (dostatečně) nefunguje.

Jak zde bylo zmíněno, pokud se dopravíte do nemocnice sami, často i na pohotovosti čekáte hodiny. O tom, že v případě dlouhodobých problémů jsou objednací lhůty lékařů v řádu mnoha měsíců, kdy se zdravotní stav může zhoršit, ani nemluvě.

No a pak samotná doprava - ne každý má auto, a kdo má, tak když je mu hodně blbě, řídit stejně nemůže. Veřejnou dopravou to leckde trvá půl dne a ještě vám ostatní budou nadávat, že je nakazíte (a budou mít pravdu).

Na taxi také všichni nemají, nehledě na to, že pokud budete třeba krvácet nebo zvracet, nemusí vás vzít.

+6/−1
1.8.2016 16:27

L72u33k79á79š 55V56o34b24o62ř51i66l 3578371971330

co to je za keci? ste nemocnej? potrebujete vysetrit? tak co sem motate nejaky cas. ano tak budete cekat par hodin na ty pohotovosti nebo na ambulanci kde nejste objednanej.. no a co? zaplatil jste si soukromeho lekare aby vas osetril hned? nezaplatil. tak cekejte. a to ostatni ani nezminuju... asi zijete nekde na konci sveta a zivite se jen vajickama co prodate ne?

0/−10
1.8.2016 16:30

V49á79c41l15a95v 63J41ů12z82a 6691437706

1. Kecy se píšou s tvrdým y.

2. Ty mnohaměsíční čekací doby se tím mnohahodinovým čekáním na ambulanci "vyřešit" daj, ale to nic nemění na tom, že tak dlouhé objednací doby jsou chyba systému.

3. Řekl bych, že většina spornejch případů (nezapomínejte že pacient nemůže vědět, jak přesně je to urgentní) sice nepotřebuje drahou sanitku se vším vybavením, ale pacientovi často žádné levnější dostupné řešení nezbývá. Kdyby měl dispečnink možnost zavolat taxík, u kterého by zaručil, že pacienta vezme, a pacient by (jen za dopravu do zdravotnického zařízení) platil "regulační paušál", třeba 200Kč za cestu, zbytek pojišťovna, problém by to do značné míry řešilo.

4. Pokud ty, co jsou odkázání jen na systém veřejného pojištění, necháme radši umřít, nemusíme ten systém vůbec mít a aspoň ušetříme. Mimoto, když už chcete, abych si platil (mě ty vajícka vynášej docela dost, ale všem ne), tak dopravu si seženu, ale s tou dostupností soukromejch lékařů napříč obory to taky není nějaká sláva.

+7/0
1.8.2016 17:14

R90a45d34o90v97a61n 24D31l73u45g47o50s68z 3786861348156

Ad 3. Licitace o spornosti urgentnosti případu je alibismus sloužící pro omluvení volání záchranky - velice zjednodušeně člověk který dýchá, není promodralý, je při vědomí, nekolabuje, nemá masivní krvácení, nemá polámané obě nohy či jiné traumata, apod. není primárně určen pro záchrannou službu. Stále se zapomíná na pojítko mezi pacientem a záchrankou v jiných případech, než jsou akutní. A to je praktický lékař.

Právě ve vašem smyšlení vidím zásadní problém. Záchranná služba zde není jako alternativa k co nejlevnější dopravě do zdravotnického zařízení, ale pro poskytnutí zdravotní péče pacientovi v akutní fázi přímo na místě výskytu potíží. Celá vaše konstrukce ohledně levějšího dostupného řešení jde mimo záchrannou službu. Již pouhé spojení dvou nesourodých věcí naznačuje, jak uvažuji i jiní obyvatelé ČR.

Nejvíce mne udivuje fakt, že neakutní pacienti o své akutnosti dovedou sálodlouze debatovat, tak opravdu akutní pacienti si mnohdy ze studu záchrannou službu nezavolají a dojedou po svých. Paradox. Ale takový je dnešní svět.

+2/−1
1.8.2016 17:32

V63á59c52l26a13v 25J69ů50z83a 6121627406

A co třeba ta perforace tlustého střeva? Akutní meningitida? - Tam by to podle vás na RZS nebylo?

Ne všechny stavy, kdy pacient ještě dýchá a nekolabuje, jsou tak málo akutní na to, aby člověk v sobotu čekal, až se jeho praktický lékař v pondělí vrátí z víkendu. A když tady pro tyto případy systém nefunguje, nelze se divit lidem, že zneužívají RZS. Vzhledem k množství špatně vyhodnocených případů je vidět, že to tak nesourodé věci nejsou. Kdyby v případě, který dispečnik nevyhodnotí jako dost urgentní, ale mýlí se, dispeřink RZS místo odmítnutí povolal "dotovaný garantovaný taxík", tak by se následky špatného vyhodnocení situace často zmírnily.

Jinak je hezké, že vy, zřejmě jako člověk ve zdravotnictví se pohybující, máte jasno v tom, pro které situace je RZS určena, ale to smýšlení, třeba moje, by se mohlo zlepšit jen lepší informovaností, nejen o tom, kdy RZS ne, ale hlavně, jaké jsou alternativy když RZS ne.

A jak třeba má pacient u toho krvácení vědet, jestli je dost masivní na RZS? A když jen o málo né, tak má krvácející čekat do pondělí na praktického lékaře?

Ale abych Vaši připomínku vzal konstruktivně, tak se vás pro zlepšení mého smýšlení zeptám na konkrétní rady, co dělat:

a) podezření na slepák (aspoň mě na základní škole říkali, že v takovém případě sanitku volat). Samozřejmě v sobotu

b) Mám infekční onemocnění, několikrát jsem omdlel, zvracím a antibiotika nezabrala. Je sobota 02:00 v noci, nemocnice 80km daleko.

0/0
1.8.2016 18:05

R30a96d20o22v85a42n 78D37l60u67g95o23s76z 3586141418896

Pokud byste si prostudoval zákon o záchranné službě, našel byste dosti odpovědí na své otázky. Pak byste věděl, co je zneužití ZZS.

Dodatek k praktickému lékaři. Pokud se nemýlím, je povinnosti provádět po zavolání návštěvy u svých pacientů. Obdobně je povinnosti provádět ohledání svých zemřelých pacientů, což také suplují záchranné služby. Pokud by došlo k nějakému čekání, má se hněv snášet tímto směrem, nikoliv k záchranné službě.

Stará poučka praví. Pacient, který nejvíce povídá bývá nejméně akutní. Akutní pacienti nemají na filozofování čas.

Je s podivem, že dřívější generace věděly kdy volat a kdy ne, ale moderní společnost se snaží filozofovat i nad tím, co je a co není masivní krvácení. Pokud dospělý člověk neví takto triviální okruhy zdravovědy, není dále co řešit.

Dále je zcela symptomatické volání po větší informovanosti. Když zde byla a přecházelo se do nového režimu, vše s tímto bývalým bylo zrušeno jako přežitek. A nyní by lidé opět chtěli být informování. Zvláštní. Ale jelikož jsme v moderní době, dle tézí pana Václava Klause je každý jedinec zodpovědný sám za sebe, musíte si najít alternativy sám. Poradím, že existují a je jich mnoho.

Abych potěšil vaše libido, odpovím i na vámi položené otázky (dle mého postavené záměrně do nejextremnějších rovin, což mají v oblibě především lékaři - čemuž napovídá i jimi užívaná zkratka RZS). Ad perforované slepé střevo - nevzniká ze dne na den (berme standardní většinový průběh), je tedy v počátečních stádiích bolesti břicha na místě navštívit nemocnici - takto to lidé dělají v naprosté většině a ZZS se s nimi nepotkává. Ad akutní meningitída - druhý extrém, jehož četnost výskytu je sporadická. Pokud se nemýlím, při ak. meningitidě dochází mimo jiné ke změně vědomí, výsevem skvrn na těle a teplotami - jen úplný ignorant by v tomto případě nevolal sanitku a jen úplný ignorant by toto považoval za zneužití.

Také je důležité postavit vůči sobě četnost zneužití vs. četnost špatně vyhodnocených případů.

+1/−1
1.8.2016 18:30

R46a26d76o17v96a28n 19D90l53u87g29o64s50z 3236581608896

Dodatek: Špatné vyhodnocení úzce souvisí s až zarážející neznalosti základních věcí u volajících. Jak se říká, kde nic není, tam ani smrt nebere. A jelikož dipečeři ZZS nejsou vědmy, čerpají informace z vytěžených informací.

+1/0
1.8.2016 18:33

V52á47c36l38a82v 45J18ů95z54a 6951637386

Děkuji za odpovědi.

Znamená to, že praktický lékař má dát své mobilní číslo všem pacientům, nesmí se o víkendu více vzdálit od místa působiště, nesmí na dovolenou, a během ordinační doby má na číkoli zavolání nechat plnou čekárnu a jet za pacientem?

Já teď sice povídám, ale netvrdím, že jsem zrovna teď pacient.

Pokud bych jel v počátečních fázích bolení břicha vždy do nemocnice, tak bych byl už asi 100 krát zatěžoval nemocniční pohotovost kvůli zaraženým prdům nebo průjmu.

A ta perforace tlustýho střeva? Co si pamatuju z médií, tak třeba když to chytlo Havla v Rakousku, tak to šlo hodně rychle. Kdyby byl tehdy u nás a neměl prezidentský servis, tak by jim umřel v čekárně.

A třeba krvácení z tepny na zápěstí je masivní, nebo ne?

Já teda těch alternativ mezi praktickým lékařem a RZS v mnohých případech nevidím.

"Také je důležité postavit vůči sobě četnost zneužití vs. četnost špatně vyhodnocených případů"

Hlavně versus celkový počet hodnocených případů. A taky bude záležet na důsledcích toho špatného vyhodnocení. Jestli se neudělá nic, nebo se jen pošle něco levnějšího, než RZS.

+1/0
1.8.2016 18:59

R49a53d21o37v59a47n 85D85l33u33g77o10s30z 3426531598726

Nešlo by to bez těch krajně extrémních, téměř se nevyskytujících situací? Stejnou logikou bychom mohli postavit záchranáře a sanitku ke každé kaluži, protože i v kaluži se kdysi několik lidí utopilo. Prosím trochu smysluplnější a reálnější případy a data.

PL má v době nepřítomnosti svůj oficiální zástup, je tak? Pokud je vše co píšete pro PL takovou překážkou, proč právě na tyto účely pobírají kapitační platby? Nebo snad myslíte, že přijímat peníze za pacienty ano, ale ošetření přenecháme na záchrannou službu?

Pokud byste jel již xkrát s bolestmi zbytečně do špitálu, proč byste měl xkrát zbytečně volat záchrannou službu? Každý člověk zná své tělo nejlépe a ví, jak je vážný stav. Přece kvůli tomu v ČR již neexistuje paternalistický přístup, ale existuje rovnocenný vztah zdravotník x pacient. Chcete tím tedy naznačit, že pacienti jsou partnery, ale neznají základní funkce svého těla a přesto mohou zasahovat do léčby? Není to nebezpečné?

Jak jsem psal, zkuste brát případy nejčetnější tak jak leží a běží. Extrémní případy ala p. Havel a pod. existují, ale pokud se je mi známo, bolesti u perforace jsou setsakrametnský nesnesitelné a ty nikdo z lucidních zdravotníků nebude brát jako zneužití.

Máte pravdu, i celkový počet hodnocených případů, ale relevantnější je hodnocení kolik bylo zneužití vůči špatně vyhodnoceným případům a toto porovnat s celkem.

Psal jste výše o následcích špatně vyhodnocené situace. Můžete trochu rozvést. Spekulovat v abstraktní rovině k ničemu nevede. Jak jsem psal někde výše, pracovník dispečinku ZZS vyhodnocuje pouze to, co je schopen z volajícího vydolovat (a že to někdy dá pořádnou práci). Pokud tedy primárně jsou volajícím poskytnuty chybné informace (dost často také záměrně) nemůžete se divit následně "špatnému" vyhodnocení situace - inu, po bitvě každý generál.

0/−1
1.8.2016 19:26

P20e53t46r 62N85o15v65á14k 1605637792675

Bohužel před perforací střeva nemusí být průvodním jevem bolesti, stejně jako infarkt může být provázen pouze tlakem na prsou bez dalších závažných komplikací. Nastupující medingitida může být provázena pouze horečkou (při nástupu skvrn je již často pozdě a dochází k nevratnému poškození orgánů). Stejně i mozková příhoda je často provázena i pouhou závratí....

+1/0
1.8.2016 22:30

V20á51c32l55a61v 13J43ů18z36a 6891757726

Ad PL: Dobře, kolik lidí (nepracujících ve zdravotnictví) ve vašem okolí má mobil na PL a ví co dělat (v těch akutních případech co nejsou na RZS), pokud se mu nedovolají, nebo jsou sami daleko od svého PL. Pokud je správný postup to, co říkáte, pak by se dispečink RZS mohl volajícího zeptat na jméno lékaře (nebo jeho zástupu) a pomoci pacientovi ho kontaktovat, popř. zajistit výjezd zástupu (posílení dispečinku v tomto smyslu by snad možné bylo). Ale stejně nevím, může-li to fungovat, PL je jen jeden a nemůže nahradit na směny pracující tým. A ve většině takových případů PL stejně nemůže dělat nic jiného, než že pacienta pošle na specializované zařízení (akorát než toto uplyne, stav se ještě zhorší).

Myslím, že většina zneužití není proto, že by dotyčný byl líný, ale protože ho třeba hodně bolí břicho (jako ještě nikdy), a neví, jestli to není třeba ta perforace nebo slepák v pozdějším stadiu. A třeba to 10x nebude nic vážného, ale v tom jedenáctém případě to ta perforace skutečně bude. Ano, budete mít ve statistice 10 zneužití, což bude víc než 1 mrtvej.

A chcete po lidech mimo obor, aby přesně věděli, kdy volat RZS a jaké jsou jiné možnosti, ale proč když zasahují profesionálové u nehod nebo rvaček, tak jsou účastnící "preventivně" posílání RZS do nemocnice, kde jsou lehčí případy po propuštění ošetřeni. Má se jim naúčtovat 50km krát 100 Kč i když je tam poslaly "složky"?

0/0
1.8.2016 22:39

R74a65d29o69v36a17n 50D91l57u33g44o51s27z 3756631478546

Telefonní čísla jsou volně k dispozici na internetu / sdělí je v případě potřeby i dispečink záchranky nebo existují i placené služby ke zjištění čísel. Mít číslo na svého PL nicméně považují za základ.

Není možné stále operovat časovou dostupnosti PL vs. záchranka. Pokud totiž volá člověk s neakutním stavem, čeká na záchranku mnohdy déle, než by čekal na svého PL. A opakuji. PL jsou za návštěvy svých pacientů placení a jde o jednu z povinnosti vůči svým pacientům. Mimo to znají zdravotní stav svého pacienta mnohonásobně lépe, než lékař či záchranář ze záchranky a můžou zvolit nejvhodnější postup další terapie s následným odborným vyšetření.

Asi vás zklamu, ale většina zneužití je zcela vědomých - 1. jsou poučení dispečinkem o neakutnosti stavu s nabídnutím alternativ. Na to konto si proto ti zkušenější své symptomy přikrášli (zveličí), aby je ten hnusný dispečer neprudil s odmítáním. Čili, dnes jsou pacienti velice orientovaní v tom, co nahlásit, aby sanitka přijela. Lhaní pacientů (zneužívačů) nepozná nikdo, ani dispečerka, ale až posádka na místě. Ta už ale (v případě bez lékaře) nemá právní moc nechat dotyčného doma. To co uvádíte jsou případy v setinách promilí. Daleko častěji si občané i s krutými bolestmi břicha přijedou po svých. Lékaři a sestry na ambulancích by o disproporcích mezi akutními stavy přichozívšími po svých a neakutními přivezenými záchrankou mohli vyprávět.

0/0
5.8.2016 17:46

R32a98d83o15v27a22n 80D55l54u68g38o19s51z 3456291778726

Po laicích se nechtějí hluboké znalosti medicinské, ale základy, kterými prošli na základních a středních školách. Znát okruh pro volání záchranky není nic složitého a zákon tento okruh zcela jasně definuje. A proč se odváží účastnící rvaček "preventivně" do špitálu? Protože ZZS přivolají povětšinou policisté na místě, protože mají svá nařízení, nejsou profesionální zdravotníci a nemohou rozhodovat o akutnosti stavu a taky nechtějí absolvovat soudní tahanice kvůli některých naším spoluobčanům. Zcela logicky se na místo následně posílá posádka bez lékaře (RZP), která MUSÍ pacienta do nemocnice vzít, i kdyby na něm nic nebylo (a že těchto výjezdu je také dost).

Pokud bych měl celou anabázi shrnout, jde o systémový problém, praktickými lékaři počínaje, přes kompetence zdravotníku z záchranných služeb, přes socio-ekonomickou oblast (stagnace platů, zvyšování cen komodit, zavírání blízkých nemocnic, nedostatek veřejné dopravy k dopravě do vzdálené nemocnice atd. atd.) nutící mimo jiné občany ke zneužívání záchranky k činnostem, pro které nebyla a není určená.

0/0
5.8.2016 17:48

D86a29n85i95e77l 52Ř23e87h19á86č17e80k 5377853491957

Pane Vobořile, Vy jste asi dlouho čekal na psychiatrii na vyšetření, že Vám z toho tak hrabe.

0/−1
1.8.2016 17:20

M62a13r90e91k 67V57e53s47e23l80ý 1487218810164

Samozrejme zneuzivani zachranky neschvaluji, ale chyba neni jen na strane pacientu. Treba ten modelovy priklad s bolesti zad ... jak treba muze dopadnout. Jdu k obvodakovi s bolesti zad, ten na nic neprijde, da mne prasky proti bolesti a posle mne za neurologem. Tam volam a chci se objednat a ten mne rekne, ze volny termin ma az za 4 mesice. Co v tu chvili delat? Zit jak troska na praskach?

0/−1
1.8.2016 16:08

L86u24k72á54š 87V43o61b57o54ř55i69l 3268171351720

objednat se ke kteremukoliv jinemu neurologovi v teto republice a v pripade ze zadny nebude mit vam vyhovujici termin tak zvednout zadek a prijit na neurologickou ambulanci v nemocnici nasledujici pracovni den pres 8 rano a vystat si par hodin frontu jako neobjednany ale urgentni pacient a mit to vysetreni za sebeou bez toho abyste otravoval a zatezoval cely system urgentni pece ktery pro vas neni urceni. prave lidi jako vas je treba z urgentu vyhodit a nechat je proplatit komplet celou peci ktera se jim tam dostala ;-O;-O

+4/0
1.8.2016 16:28

K74a26r82e87l 23D87r42d38a 6853145397759

Minule jsem chtěl záchranáře upozornit, co pacient nesmí. Pacient v bezvědomí, tak s ním byla špatná domluva a já jako statný ošetřovatel jsem byl pro ně jen mluvka z davu čumilů. 4 pánové mě odstrkovali od zásahu, že oni vědí lépe a víc. Z toho nejspíš ani jeden nebyl lékař. Mám pocit, že po Praze jezdí záchranky bez lékaře a SUV s lékařem. Ten jenom přijel překontrolovat zásah posádky a dal pod něj podpis.

Samozřejmě to bylo špatně a pacienta málem zabili.

Ale jako blikající žlutý taxík je to dobrá služba. Taková rychlá. ;-D

(Umím si živě představit napadení i zneužití. Ta služba je takto postavena. Vyvolat konflikt s přítomnými na místě zásahu, ublížit pacientovi a mít fyzickou převahu nad příbuznými, co zachraňují rodinného příslušníka.) ;-D

+2/0
1.8.2016 15:44
Foto

E47l81e95n14a 11V16o13j10a92n17o82v96á 4166431143588

Pražská záchranka funguje na tzv. potkávacím principu. Tzn. že s dodávkou (sanitkou) jezdí pouze ošetřovatel (saniťák) a doktor jezdí s tím SUV. Na lince 155 pak vyhodnotí, zda postačí pouze sanitka, nebo je nutný i doktor. Ten se pak případně se sanitkou potká na místě u pacienta

+4/−1
1.8.2016 15:50

K45a31r50e49l 27D73r48d64a 6653325677289

Šlo o bodnutí zklidňovací injekce. Což bylo špatně. Myslím, že lékař poslouchal po příjezdu rady od pánů z posádek, co si na situaci už udělali obrázek, a celý tento kolektiv se špatně rozhodl. Injekci snad dával lékař a ne řidič. ;-D

Pak nastala zástava dýchání pacienta a do nemocnice dorazil v horším stavu, než proč vlastně záchranka vyrazila. Dopadlo to nakonec dobře. Uff. ;-D

0/0
1.8.2016 15:57

R54a84d86o49v58a66n 23D75l57u51g68o20s14z 3356791668436

Z Vašeho komenáře pozoruji značnou nelibost vůči pracovníkům ZZS za předpokladu, že dotyční nejsou lékaři.

Dle čeho usuzujete, že se kolektiv špatně rozhodl? Máte vzdělání v oboru urgentní medicína?

Možná vám to nikdo neřekl, ale každý lék, stejně tak každé vyšetření a každý zákrok má v medicíně nežádoucí účinky, vedlejší reakce a někdy s nejfatalnějšími důsledky. Ze všeho nejhorší je, že na každého působí léky rozdílně. Proto se u někoho může objevit i vámi popsaný případ. Ale dávat to automatický na vrub posádce. Jde z vaší strany o značně zkratkovité a impulsivní domyšlení.

Co si máme jako diskutující představit pod tím, že dorazil do nemocnice v horším stavu, než proč vlastně záchranka vyrazila? Víte vůbec o tom, že se stav člověka v určitých případech mění z minuty na minutu?

Pokud dokázali zdravotníci v sanitce pacienta zachránit, udělali své maximum. Od toho v sanitce jsou. Jen proto jimi opovrhovat není moc rozumné.

0/0
1.8.2016 16:53

K84r81i79s82t82ý92n63a 63B88e57n73e42š41o47v77á 5484836546173

V sanitce jezdi vystudovany zdravotnicky zachranar a ridic-zachranar blize zde http://www.zzshmp.cz/?page_id=473 . Neni tedy pravdou, ze v sanitce jezdi "pouze osetrovatel" . Mimochodem znala jsem par kluku z jedne mimoprazske zachranky, kteri si i k funkci ridice s kurzy dodelavali zdravotnicky obor.

+2/0
1.8.2016 16:09

R30a43d48o48v29a38n 10D92l61u40g45o91s93z 3816301798506

Ošetřovatel? Saniťák? Slečno, evidentně zcela rozumíte systému Záchranné služby.

K onomu saniťákovi asi toliko. Saniťák je ve skutečnosti zdravotnický záchranář, který má odborné praktické i teoretické zkušenosti pro první NEODKLADNOU pomoc mnohdy ve větším rozsahu, nežli externí lékaři (např. ORL, ortopedie apod.). Tím nechci nikterak lékaře znevažovat. Pouze konstatuji, že každý obor má své odborníky a nelze je hodnotit dle písmen před jménem.

Vězte, že je mnohdy lepší být ošetřen záchranářem, než lékařem. Nevědomost je však někdy lepší a také věř a víra tvá uzdraví tě.

+2/0
1.8.2016 16:35

R86a44d70o91v32a85n 68D18l49u42g26o13s89z 3706291798716

Pane Drda, pokud byl dotyčný pacient v bezvědomí, je prioritou zajištění základních životních funkční a jejich stabilizování. V tomto období není prostor pro rozhovory s přítomnými. Avšak na místě jsem nebyl a nedokážu posoudit relevantnost postupů záchranářů na místě.

Ještě dotaz. Tvrdíte, že to samozřejmě bylo špatně a pacienta málem zabili. Zkuste být trochu konkrétní. Co bylo špatně, čím pacienta málem zabili.

Jsem pro korektní diskusi. Domněnky a subjektivní pocity stranou.

0/0
1.8.2016 16:39

V46e10r46o42n59i53k82a 98E11x32n53e65r79o60v20á 2666371607499

Vše co je zadarmo je zneužíváno, plýtvá se s tím a snižuje průměrnou životní úroveň. To je cena za sociální stát

+1/0
1.8.2016 15:40

I83v25a96n 56G78a39l79a95m83b89i71c69a 4251211312450

Fascinuje mě, kolik lidí tady v diskusi píše, že zdravotnictví je zdarma. Hrome, lidi, co je to Vámi ? Copak už tedy v té zemi nikdo z vás neplatí zdravotní pojištění? To už jsem fakt jediný blbec, co to platí? A jestli nejsem, jak to, že si někdo myslí, že je to zadarmo? Za ty peníze, které každý měsíc odevzdám (chtíc nechtíc), bych klidně mohl sanitku i používat jak taxík ( jako že to nedělám) a každý by musel být zticha...zadarmo není nic... Platíme to všichni...i já

+3/−1
1.8.2016 15:38

L30u43k17á36š 89V86o91b30o62ř24i52l 3698801151450

za tu vasi smesnou sumicku co tam kazdy mesic posilate vam to nevytaci ani na osetreni az ho budete nekdy potrebovat... natoz abyste mel predplacenej nejakej taxik s houkackou... tak budte rad ze jste rad protoze to tady mate opravdu zadarmo!!!!

0/−1
1.8.2016 16:17

M62a20r79e94k 55H48r52u66b13y 6797572981188

ta sumicka rozhodne neni smesna, rocne je to cca 300 miliard. Tzn. kazdy z vydelecne cinnych nasype jenom do zdravotnictvi neco pres 8 tisic mesicne.

+2/0
1.8.2016 16:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.