Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

Ačkoli se Česko zavázalo Evropské unii, že do roku 2030 zprovozní první kilometry vysokorychlostní trati, nic zatím o jejím budování nesvědčí. Kudy povede přes Vysočinu, je stále ve hvězdách. Problémy nastávají hlavně od Jihlavy na západ. SŽDC navíc už potřetí zrušila soutěž na srovnávací studii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84a26n 94J98e75m41e43l58k43a 1955590

Myslím, že z Brna mnoho denně dojíždět do Prahy nebude. Protože to většina lidí neufinancuje. Stejně pak velká část lidí pojede raději levným busem.

2025 by měla stát Přerov Brno na 200. To je myslím super. Efektivní a užitečné.

Vrt Brno Praha se nikdo nedožije. Nejdřív 2040. Bude EU, která ten nesmysl má financovat? Takže zbytečné se těšit.

200 mld. 1 mld na km. Dále 100 mld za vrt na Dráždany. Kde je dnes jedna z nejlepších tratí v ČR, druhá na druhé straně řeky.

Tedy 300 mld.

Za ty peníze by se dala stávající infrastruktura značně pozlatit. Postavit nová trať na Boleslav a Turnov. Jednokolejné tratě mohly být elektrifikované, modernizované a hlavně zabezpečené.

Třeba Budějovice Jihlava by se nemusela podle mě jezdit 55-70 km/h.

Některé úseky Kolín, Havlíčkův Brod, Brno se stejně budou modernizovat.

Otázka, zda by se neměly přímo rovnat, než opravovat do původní stopy nebo nově postupně stavět na 200-250. Tím by ty úseky šlo hned používat.

Když chtějí VRT, nevím proč nezačnou do Berouna.

+1/−2
30.5.2016 22:49

M31a38t65ě70j 89V24o85n39d81ř30i67č67k66a 4654100888146

Ve Švýcarsku má vysokorychlostní železnice např. mezi Curychem a Bernem podíl 88% na veškeré osobní dopravě. Cca 100 km. Naopak ve Španělsku, kde jsou delší vzdálnosti, mají obvykle rychlovlaky podíl okolí 50-ti %. Plánovaná trať Brno-Přerov neni nic efektivního. Dnes jde o jednu z nejpřetíženějších tratí. Po pouhé modernizaci se bude stále míchat intenzivní dalkova doprava, regionální doprava a pokud se vůbec vejde, tak nákladní doprava. Trať bude za nemalých nákladů pomocí prelozek naprimena, vyhne se tak malým obcím, kterými dnes prochází. Stavba bude trvat dále, protože půjde o modernizaci tarte a provoz bude muset být zachován. A dost možná se nepodaří trať naprimit všude - často se mluví o 100 km/h ve Vyškově - a na trati tak budou na koridorech všudypřítomné tolik nepopulární rychlostní propady. A nejlepší trať do Drážďan? Obě tratě jsou velmi vytížené a navíc v preshranicnim úseku se tratě spojují a pro nákladní vlaky, kterych je do Německa opravdu mnoho, už kapacita opravdu nezbývá. Navíc s tou kvalitou to také není tak slavné, Praha-Kralupy a de facto celý úsek Lovosice-Drážďany jsou plné oblouku, rychlost jen kolem 100 km/h. A úsek Kralupy-Lovosice je sice poměrně rychly, ale s rychlostními propady až na 110 km/h a velkým zavlekem do Hnevic.

0/0
31.5.2016 12:18

J91a27n 41J11e46m48e80l50k69a 1665630

Curich Bern. Ano, ale to je hlavní trať a jde podél staré trati, která stále nejspíš slouží pro lokálnější dopravu. Rychlost je tuším do 250. Podmínky jsou lepší.

0/0
1.6.2016 15:47

M16a32t37ě78j 30V69o96n66d12ř97i13č40k24a 4804200198636

Stejně jako je hlavní trať Brno-Přerov a Praha-Drážďany. A je to podél staré trati, která slouží regionální a nákladní dopravě - tak, jak by to mělo být u z nás. A ano, rychlost je 250 km/h. Nechápu, jak vaše reakce vylučuje můj příspěvek. V čem jsou lepší podmínky?

0/0
1.6.2016 18:09

M57i36c42h20a41l 53G54r51e77g27o29r 8916274880482

V článku chybí zásadní informace. Co na to okolní státy? Mají ony zájem se na tuto trať napojit? Dokázaly by dopravci tuto trať využít? (Berlín - Vídeň - Bratislava - Budapešť. Případně Istanbul)

0/0
30.5.2016 18:06
Foto

B54r28o75n74i97s40l88a46v 94G13a31b11r92y24š 2112869641

To je pravda, mělo by jít o celoevropský projekt.

0/0
30.5.2016 18:08

J38a70n 86L21u40k30á95š 7907823343782

V Evrope uz to bezne existuje, jen my jsme pozadu. Napr. z Parize jezdi ruzne druhy rychlovlaku (Eurostar, TGV, Thalys, ICE) do hlavnich mest snad vsech sousednich statu vcetne Londyna, z Prahy ani jeden.

+2/0
30.5.2016 22:33
Foto

B91r78o47n20i80s23l90a68v 62G44a44b64r27y47š 2952249371

Jo, na to jsem se už taky díval, podle té mapy, na kterou jsem sem dával odkaz. Jen tak jsem si našel něco z Madridu do Paříže... :-) Vypadalo to lákavě.

0/0
30.5.2016 22:39

J32a52n 57L63u26k41á36š 7877283603422

V okolnich statech uz existuji, ICE jezdi do Drazdan, Vidne, Mnichova, Saske Kamenice, Regensburgu atp., jen v tom zakouslem cipu vychodni Evropy porad nic.

+2/0
30.5.2016 19:21

R87a54d78e17k 56J64a67n12a34t83a 9905226104192

Samozřejmě. Ostatně po trase, o které píšete (Berlín-Praha-Bratislava-Budapešť), vlaky jezdí i dnes, když jsou "pomalé".

Co se týká Berlín-Praha-Vídeň, přímý denní vlak byl zrušen před dvěma roky. A hádejte proč. Protože přes Německo, tj. delší trasou, je to už rychlejší. A jsme zpět u tématu článku.

+4/0
30.5.2016 19:46

M27a12t93ě36j 31V93o92n34d80ř62i60č80k30a 4384610158826

I kdyby se okolni staty nenapojily, neni to zasadni problem - rychlovlak muze např. v Břeclavi sjet z VRT jako z dálnice a pokračovat po běžné trati rychlosti do 160 km/h.

0/0
1.6.2016 18:11

M91i94c40h36a73l 88G64r57e69g81o37r 8216134470612

No co čekobananistán, umíme chovat akorát tupé stádo ovcí.

0/0
30.5.2016 18:03

S44a62m16u23e34l 93R91o38b48e94r29t97s53o94n 4828463732

K čemu je Česku vlak co jede 300km/h. Stejně pojede o dvě hodiny později:), takže bude lepší jet autem, autobusem, na motorce, kole nebo koloběžce. Ve všech případech to bude lepší než vlak, už jen proto, že jízdenka v režii ČD bude dražší než bussines letenka u Emirates.

+1/−5
30.5.2016 17:00
Foto

B71r77o17n29i14s78l90a37v 14G70a72b33r20y95š 2682599231

Samotnému Česku není možná k ničemu, ale z celoevropského měřítka jde o významný projekt. Nebo je snad Česko pustým ostrovem? Proč nedokážete vidět dál než za státní hranice? Když i dálnice jsou spojnicemi se zahraničím, může to být i VRT.

+1/−1
30.5.2016 18:10

M29i84l74o55š 90Ř58e96h13á11k 8866788697665

Česku skutečně není k ničemu, když už tak ČR. Dráhy tohoto typu mají na našem území smysl, pokud budou součástí trasy Berlín - Atheny (Bagdad). Ostatní směry budou provozovány po rovinách (Polsko). Je otázka, zda nakonec i tato trasa nepovede přes Polsko a Rumunsko?.

0/0
1.6.2016 18:05
Foto

B14r74o98n90i47s40l69a53v 25G58a36b32r95y89š 2302649241

To jste Vy, co píše česky, nežije v Česku a není Čech? ;-D Speciálně pro Vás něco mám. Na křižovatce Koliště x Milady Horákové stojí bilboard, kde je napsáno, že AZTower je největší budovou v Česku. Jsem zvědavý na Váš názor. ;-) Pište mi raději do e-mailu, tady už jsme mimo téma.

Jak jsem již napsal, Česku samotnému VRT možná není k ničemu, ale z celoevropského měřítka bude mít určitě význam. Ale třeba to bude jinak a bude mít vliv i na vnitrostátní přepravu. Každopádně to bude taková centrální osa naší republiky.

0/0
1.6.2016 18:24

M84i32l38o93š 81Ř62e60h97á26k 8856588317115

Pane Gabryěi, vzhledem k tomu, že nemám Váš e-mail, volím tuto diskusi. Německy nebo anglicky může psát i Rakušan nebo Australan.

Reklama je reklama. Někomu se také nelíbí ruský názor, že Krym už je trvale ruský. Známý je i slogan "Prag, die schoenste Stadt Deutschlads", resp. jeho modernější tvar: "Praga, samyj krasivyj gorod Rossii" (papír snese všechno, i AZ Tower).

Máte pravdu v tom: čím větší rychlost, tím větší (zastávkové) vzdálenosti. Pravděpodobně nikdo nepoužije pro dopravu mezi moravskými městy Brnem a Jihlavou nadzvukové letadlo. Podobně tomu je i u rychlovlaků. Zatímco Španělsko, Francie a Německo jsou státy složené z mnoha zemí (ve Francii tzv. Régions), ČR sestává jen ze 3 navíc poměrně malých zemí. AVE z Madridu do Andalusie nezastavuje v zemi Castilia-La Mancha. Zastávková vzdálenost bývá i přes 400 km. U nás si lidé nedovedou představit, že ne všechny kursy budou zastavovat v ČR. Pravděpodobné zastávky budou Berlin, Wien, Beograd, Athinai, možná také Praha. Podobné poměry panují i u Shinkansenu, jímž jsem několikrát cestoval.

Za pozornost stojí koncepce čs.dálniční sítě v knize J.A.Bati Budujeme stát pro 40 milionů, kdy dálnice míjí všechna města, včetně Prahy, což považuji nejen za velkorysé, ale především funkční. Realita je, že centrem Prahy projíždí dálnice a mnohé brněnské architekty svrbí dálniční průtah Brnem (z Komárova přes Traubovu do Řečkovic), k čemuž naštěstí nedošlo.

0/0
1.6.2016 20:50

R77a13d58e43k 14J68a58n20a15t31a 9285536754692

a) přesnost vlaků není u nás o mnoho horší, než na Západě (cca 92% oproti 95%).

b) ČD nabízejí v Evropě celkem unikátní poměr cena/výkon. Kde jinde se svezete jedním z nejmodernějších evropských vlaků, Railjetem, 250 km za dvě stovky? Jen u nás na trase Praha-Brno.

+2/0
30.5.2016 19:49

J26i28n68d61r17i82c45h 72M93o46l38l20i91n 5459404487245

hm. to mi řekněte, kam chcete vysokorychlostní trať postavit, když co pár kilometrů narazíte na dědinu. Ve vyšším zájmu chcete zavazející lidi vystěhovat, jejich domky zbourat a přes dědiny natáhnout koridor pro rychlost 300? No to je ale nápad opravdu za všechny prachy. Ještě horší, než ten Zemanův kanál. Rv

+1/−7
30.5.2016 15:20

R82a93d93e57k 58J28a46n55a26t95a 9655736274172

Jak to sakra ti Němci dělají, když Německo má hustotu obyvatel 1,7x vyšší než ČR? Že by nehledali výmluvy, proč neco nejde?

+1/0
30.5.2016 19:51

J74i38n86d89r81i96c27h 95M24o28l41l40i64n 5969754587665

tohle ale není odpověď. Takže se bude bourat a stěhovat a ti, kterých se věc bezprostředně dotkne, ti do toho nemají co mluvit?

+1/0
31.5.2016 8:01

R74a73d81e13k 69J80a75n67a68t49a 9255606654492

Spíš do toho tam v Německu nemluví neinformovaní, protože je tam všeobecně známo, co to je vlak.

Uvědomte si, že ti protestující na Vysočině (údajně jich zase tam moc není, akorát se o nich píše), rychlý vlak nikdy ani neviděli, natož aby jím jeli (maximum jejich cestování je chorvatsko oktávkou po dálnici). Ale chytří jsou převelice.

0/−1
31.5.2016 9:12

P16a29v29e30l 44M62o58r49a65v27e65c 3962789392268

Ti kterých se to bude týkat do toho mají co luvbit. Ale argument NIMBY nesnáším.

Např. já budu negativně ovlivněn stavbou R43 přes Brno-Bystrc, ale protože mi to přijde jako nejlepší varianta, osobně tuto variantu prosazuji.

0/0
31.5.2016 12:19

J87a80n 58F50r46o97l98í52k 6346710685154

No ve výstavbě vedení elektřiny od větrníků do Porůří mají těžké problémy právě s pozemky.

0/0
31.5.2016 11:23

R24a23d37e76k 80R62a61i91d33a 5457762549

Smutné je, že tahle neschopnost něco budovat se s námi táhne už od 1.republiky. Stačí si vzpomenout jak dlouho se u nás čekalo na první dálnice a rychlé železnice. Zatímco ve vyspělé evropě se stavělo ve velkém u nás se o tom jen mluvilo.

+5/0
30.5.2016 12:58
Foto

B24r13o25n33i25s85l14a83v 95G38a52b61r43y12š 2252129171

Přesně. Nastíní se nějaký záměr a v diskuzi se dočtu, že je to zbytečné, proč by to nešlo, proč to nebude fungovat, že to bude tunel.

Všechno je o lidech, jejich mentalitě a schopnosti se rozumně dohodnout. Copak takhle se můžeme někam posunout?

0/0
30.5.2016 13:13
Foto

P30e75t95r 71J93a52n35o52v88s88k26ý 1268760342638

jenze je otazka, jestli je opravdu potřeba neco takového budovat.. kolik lidi to vyuzije a zda se to zaplatí, je to dalsi zasah do krajiny

+2/−2
30.5.2016 14:06
Foto

B45r80o94n32i94s82l29a19v 84G64a31b28r84y84š 2242469601

Ano, je potřeba něco takového budovat. Prohledejte internet anebo navštivte nějakou konferenci zaměřenou na toto téma a dozvíte se víc.

+4/−1
30.5.2016 14:23
Foto

P45e89t25r 24J11a58n51o19v72s97k72ý 1968240662788

no jen proto abychom byli svetový? no to taky byste mohl chtít metro v Budějovicích... Rychlovlak, který bude mít 2 - stanice nic nereší a co jich bude mít 15 není rychlovlak, nalijte si čistého vína, proste to chce EU, aby meli trasy , ale pro normalniho cloveka to mít vyznam nebude.

+3/−4
30.5.2016 16:29

T60o27m96a96s 30N29o78v22o46t56n86y 1851394306175

Ono tak nějak lidi jezdí i mimo ČR. Normální člověk je kdo?

+2/−1
30.5.2016 16:40

S66a13m73u78e65l 41R43o48b31e79r46t80s84o20n 4308453872

Normální člověk je ten co žije a pracuje v jed om státě, a nepotřebuje být každý týden v jinem městě. Stačí?

+1/−3
30.5.2016 16:54
Foto

B49r64o48n33i66s26l49a39v 26G20a12b77r53y71š 2642799511

Ne. Nestačí.

Protože tady žije 10 000 000 lidí. A kolik lidí, tolik chutí. Když se podíváte na dálnici, každý někam jede. To by musel být každý na té dálnici nenormální. Dálnici do zahraničí využívají mraky lidí a totéž platí i pro železniční spojení. Schválně se podívejte, kolikrát často se jezdí do okolních států.

Chtělo by to, aby se Váš duševní obzor rozšířil i za okna Vašeho domu.

+4/0
30.5.2016 18:14
Foto

B90r15o92n49i87s23l29a83v 58G75a50b81r97y37š 2362359501

Aha, další člověk s krátkozrakostí. Jaké dvě stanice?!

0/−1
30.5.2016 16:41

R97a89d65e68k 43J45a57n38a35t25a 9335456524352

Proč by měl mít jen dvě stanice? Právě jste ukázal, že o tématu nevíte nic.

+1/−1
30.5.2016 19:52

K74r25i15s68t39ý39n94a 98F75o34j13t82l66o73v88á 4438217744501

ANO, budeme sto let za zbytkem sveta, no trzby agrofertu to nijak neovlivni, tak proc spechat..

+2/−1
30.5.2016 12:54
Foto

B28r30o66n89i84s32l71a57v 91G58a86b14r59y23š 2322249161

Nejste trochu paranoidní? O Babišovi nebo o Agrofertu tady není ani slovo.

0/0
30.5.2016 15:31

D82a31g66m95a21r 13U89r89b43a39n61o90v64á 3461809213693

Všechno souvisí se vším!

0/0
30.5.2016 15:44
Foto

B12r17o54n58i25s83l17a67v 46G17a27b47r98y32š 2532509731

Ještě jste zapomněla na Obamu, boha a imigranty...

Škoda, že tady není smajlík, který si ťuká na čelo.

0/0
30.5.2016 16:03

J36i38ř53í 83S32c19h63m98i94d87t 5410943114925

Proč se to uměle prodlužuje? Buď se ještě aktéři nedomluvili na dělbě koláče, nebo dobře "pracuje" naftovo automobilová lobby.:-/

Když někdo 3x odvolá výběrové řízení, tak to důvěru v čistotu procesu rozhodně nebudíRv

To, že by se postavilo něco ve prospěch lidí je, jako vždy, až na posledním místě:-(

+5/0
30.5.2016 12:37

P50a32v48e52l 30O17b61d33r16ž82á87l52e65k 6826714948402

Výběrové řízení musíte ze zákona zrušit, pokud se nepřihlásí alespoň 2 zájemci. To je nejčastější důvod jejich rušení.

0/0
30.5.2016 12:56

P38a46v24e71l 54M81o26r27a84v45e93c 3252879282358

Ale houby, to už neplatí.

Navíc tady je výběrko zrušeno protože policie zabavila dokumenty kvůli razii a zadavatel, světe div se, nemá kopie..

0/0
30.5.2016 13:21

L51u16k34á96š 76Š83l10e30h66o73f14e47r 1103439655979

I kdyby měl... Pokračovat ve výběrovém řízení, které je předmětem šetření policie? Dobrý vtip ;-)

+1/0
30.5.2016 14:03

M26a32r92t11i65n 63K78l77u76v66á36n12e31k 9262398893933

Mne by stačil rýchlostný koridor Třebíč- Horní Lideč..

:)

+1/0
30.5.2016 12:27

J69a26r23o76s47l97a62v 54K46a92d14l79e76c 5781279502781

Otázkou je, jak dlouho bude potřeba železnice.

0/−10
30.5.2016 12:14
Foto

B95r98o65n35i34s85l51a54v 28G98a26b73r27y44š 2572749571

Dlouho. :-)

+11/0
30.5.2016 12:28

P15a73v49e83l 48M83o94r47a20v27e84c 3722959892578

Až železnice nebude potřeba, toho se vy, Kadleci, nedožijete..

0/0
30.5.2016 13:22

J83a80n 46F43r89o38l43í91k 6376340915784

Já ji nepotřebuji celý život.

0/0
31.5.2016 11:25

P62a37v72e75l 68M32o11r30a22v76e39c 3212609802408

Já zase celý život nepotřebuji dámské vložky, no a?

Mám proto chtít jejich konec?

0/0
31.5.2016 12:16
Foto

T85o74m34a69s 55C13a36b25a43k 8635205414669

:( skoda ze se toho nedoziju (a to mi je 47)

Tak třeba moje decka... snad..

+5/−1
30.5.2016 12:13

L75u39k56á55š 23K91u25b83í81č54e19k 3149731877

No po tom všem co se dělo ohledně Blanky si nedovedu představit jak se u nás staví 26 a 17km dlouhý tunel... Jinak souhlasím s názory, že u VRT by zastávky neměly smysl... Praha, Brno, Ostrava a ve ale jinak by to bylo neefektivní...

+1/−3
30.5.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.