Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ve Stonařově se smíří Češi s Němci u hromadného hrobu. Spolu sbírali na desku

Ve Stonařově chystají další krok ke smíření s rodinami odsunutých Němců, kteří žili v Jihlavě a okolí do roku 1945. Loni Němci poprvé uviděli místo hromadného hrobu, kde skončily těsně po válce dvě stovky jejich krajanů. Letos tam společně odhalí dvojjazyčnou pamětní desku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K50a86r21e88l 38D85r54d21a 6644352567

Co takové jaro národů? Kdy vznikalo Německo, Itálie... V Itálii střílel Italy Radecký. Němci po staletí rozdrobení uvažovali Německo v jehož středu by byla Praha. Ostatně, cosi jako kolébka německé státnosti v Evropě. Palacký takovou variantu v zájmu Čechů odmítl a Češi se orientovali na panslavismus s Moskvou v čele. Pak motali hlavy Polákům, Srbům... ovládli Vídeň tak, že rakouští Němci stříleli několikrát předsedu vlády. ;-D

"Česká politika" vrcholila atentátem v Sarajevu, miliony mrtvých, rozpadem R-U, likvidací a ponížením Německa... což hodlal napravovat Hitler. A opět se řešila Vídeň a Praha. A opět miliony mrtvých. Proti tomu je nějakých 50-80 tis. mrtvých Čechoslováků za 2. světové války vlastně detail. ;-) (270 tis. mrtvých čs. Židů jsou oběti, ke kterým Čechoslováci často sami přispěli.)

Jako, že si nejsme vědomi toho, že by kdy Češi Němcům nějak ublížili tak, jako oni nám. ;-D Naopak mám pocit, že jsme v tom ubližování byli o poznání úspěšnější. Češi jsou prostě borci. ;-D

Doporučuji projev Heydricha. Považoval Prahu za klíčovou pro ovládnutí Evropy a vytvoření ucelené německé říše. Vcelku zaujaté uvažování. Ale českoněmecký konflikt to lépe osvětluje. To nic nevyvrací na tom, že jsme celou dobu hráli o český samostatný stát. ;-) (A když ho máme, tak ho dáme do EU, což mohl udělat už Palacký hned na počátku.) ;-D

+1/−1
29.4.2016 6:17
Foto

M11a57r70i40a81n 31T86i37š78e93r 1554771596

Za vším hledej Čecha, zajímavé ;-D;-D;-D

0/0
5.5.2016 9:58
Foto

M91a20r49i79a10n 16T74i84š91e62r 1354301266

Odsun Němců z bývalého Československa byl důsledek II. světové války, kterou Němci sami rozpoutali a není třeba se omlouvat za samotné rozhodnutí o odsunu. Díky válce jsme spadly do náruče Stalina a jeho bolševiků. Tak jsme se stali z vyspělého evropského státu postkomunistickou zemí, kde nyní dosahujeme sotva z polovičky životní úrovně dnešních Němců.

Naší 1. republiku roztrhli Němci na 3 části a připravili o život na 365.000 lidí. Perzekucí, utlačováním, zabavováním majetku a vražděním v době okupace za Protektorátu ukončili sami několik staletí vzájemného soužití. Odsun není pro někoho z dnešního pohledu spravedlivý, ale je nutno se vžít do myšlení našich lidí, kteří tenkrát měli roky zkušeností soužití s Němci během okupace. Dále je třeba vědět, že během války v exilu němečtí sociální demokraté v Londýně se snažili lobovat u Churchilla za to, aby po válce zůstaly Sudety Německu.

Druhá věc je samotný odsun. Vraždy, krádeže, znásilňování a mučení byly již trestnými činy, za které měli být jednotlivý pachatelé a zodpovědní lidé potrestáni. To se bohužel nestalo. Na tyhle zločiny by se nemělo zapomínat, je připomínkou toho, jak se dokáží i někteří naši lidé chovat a co dovedou spáchat za zvěrstva.

+5/−2
28.4.2016 16:21

J86a38r20o90s68l75a71v 32M36a76l96y 9732375816603

Pane Tišer, ukončení vzájemného soužítí začalo bohužel již při vzniku tzv. 1.republiky , která byla nacionálně orientovaná. Němci, přesto, že jich tu žilo skoro 3,5mil byli postavení do role menšiny a diskriminováni. Byla to chyba.Nový stát měl respektovat ostatní, zde žijící obyvatele, tak jak je to např. ve Švýcarsku. Pak by ani žádná Mnichovská dohoda nebyla.

+2/−1
28.4.2016 16:57
Foto

M85a15r58i93a19n 60T95i27š45e73r 1214571606

Máte pravdu, byla prosazována nacionální politika - Čechoslovakismus a z dnešního pohledu se nám nezdá správná. Ale zase opět je třeba vidět tyhle důvody očima té doby a co k tomu vedlo. Naše dějiny mezi roky 1620 až 1918 byly roky temna, Jiráskovým výrazem, dobou poněmčování a utlačování německou většinou - bráno celým státem. Prostě to nikdy nebylo úplně ideální, to soužití Čechů a Němců. Vždycky, když se to nějak "otočilo" tak ta dominantní strana co získala navrch si to vyřídila s tou druhou. Ale nikdy v novodobých dějinách nemohou Němci říct, že bych je to stálo život 365.000 lidí, jako nás. My jako malý národ uprostřed Evropy vedle takového velkého národa, jako jsou Němci jsme se museli rvát o přežití a udržení si kulturních tradic vždycky. Nejsme si jist, že by třeba nějaká třeba federativní uspořádání nevedla k naší okupaci Hitlerem. Podívejte se na anšlus Rakouska a tam žádní utlačovaní Němci nebyli. Hitlera v té době nedokázal nikdo zastavit .

+2/−1
28.4.2016 17:34

H71a19n94s 44J19ü65r43g57e27n 86L35e78g16l37e64r 9431529156715

Souhlasím s Vámi, že vztahy mezi sudetoněmeckou menšinou a většinovou českou společností se na území bývalého českého království od roku 1620 vyvíjely stále vyhroceněji. Ta poznámka s těmi 365.000 je samořejmě nesmysl, pokud se to přesune do sudetoněmecké zodpovědnosti. Vaše tvrzení Jaksch loboval u Anglosasů za přičlenění t.zv. sudetoněmeckých oblastií ke státnímu území právě poraženého a nevylíčitelně zdevastovaného Německa je víc než pochybné. Je to jedno z mysterií podobně jako proč sir Churchill (jeden z nepotrestaných masových vrahů 2. světové války) nepodnikl nic za eliminaci nacistického hnutí v Německu až po k tolerování židovské tragédie. Po katastrofách 2. sv. války bylo vysídlení (ne vyhnání podle vzoru předcházejících okupantů) sudetských Němců po roce 1945 nevyhnutelné pro zachování česko- (slovenské) státnosti a smíru nejen ve střední Evropě.

0/−1
28.4.2016 22:13
Foto

M33a23r97i85a13n 41T21i64š89e20r 1734261576

V čem je nesmysl těch 365.000 mrtvých občanů Československa? Němci ze Sudet se stali automaticky občané 3.říše a narukovali do německé armády, která rozpoutala 2.světovou válku. Těšili se na připojení, chtěli to, tak jejich díl odpovědnosti je stejný, jako ostatních Němců..

0/0
5.5.2016 9:53

K27a20r60e27l 80D62r64d71a 6474132687

Píšete to jak Jirásek. Samé polopravdy. Jen ta česká ideologie zůstává skálopevná. ;-D

0/0
29.4.2016 5:40

L28u33b24o13š 33M41a83r92u68š49k34e46v72i32č 1905138972

Paradox: bývalí nacisté byli naverbováni STB k poválečné spolupráci a pomáhali novému lidodemo režimu v čistkách mezi odpůrci nového režimu v tehdejší ČSR. Vlastní lid dále perzekvovali komunisté ve spolupráci s nacistickými zločinci....Oba dva režimy byli a jsou zrůdné ....[>-]. Jedině obyčejní občané v dnešní době jsou schopni si odpustit a snažit se žít jako dobří sousedé, bez ohledu na to, kdo podal ruku jako první.V

+7/0
28.4.2016 15:47

J11o53s46e52f 69P77o60l94í76v47k61a 1882507106849

Jo, je to smutné, že ať je režim, jaký chce, potvory s dostanou vždycky nahoru a přežijí všelicos. A kdo to odnese, bývají obyčejní lidé. No psal o tom už před dvěmi sty roky Krylov, o něco později Borovský a i mnozí další ...

+3/0
28.4.2016 16:06

M20a39r67e78k 26K18o41s57t36e80l57e17c92k72ý 6873946888

Jak dlouho bude ještě trvat české sebemrskačství?

Proč se musíme neustále někomu omlouvat? Vyřešili to dávno už naši předkové, když si ještě dobře pamatovali, co poválečnému odsunu předcházelo!

Že si stále musíme připomínat odsun němčourů, ale nějak, asi záměrně, nepřipomínáme odsun Čechů ze zabraných Sudet po mnichovké dohodě.

A v dnešních dnech bychom si spíše měli připomínat porážku Německa, osvobození Československa a konec druhé světové války než nějaké poválečné méně významné události! iHeute to z pochopitelných důvodů ovšem nezajímá...

+8/−10
28.4.2016 15:14

M59i66l69a93n 65P25a57v54e63l17k56a 5938310137287

Tohle měl dobře vyargumentovaný sapér Vodička: "Maďari jsou, zkrátka řečeno, holota."

0/0
28.4.2016 15:21

J49i48ř36í 42R63o22d 7854888690940

Je to potřeba připomínat, protože se Češi po skončení války chovali hnusně. Vůbec nerozlišovali, kdo spolupracoval s fašisty a kdo nikoliv. Nejaktivnější byli ti Češi, kteří sami fašistům donášeli a likvidovali Němce, aby neměli svědky jejich nečestného jednání. Ostatně charakter nás Čechů, se ukazuje nyní, kdy málokdo uzná nutnost pomoci lidem z válkou zasažené Sýrie a jiných zemí. Charakter se ukazuje i v tom, jak pochlebujeme totalitním režimům v Rusku a Číně. Jakoby naši lidé zapomněli, co za hnusný režim u nás bylo ještě před 27 lety a mnohým se po tomto režimu i stýská. Hledáme chyby na EU, odkud nám proudí miliardy pomoci, hledáme chyby na USA, které pomohly zlikvidovat neživotaschopnou a tyranistickou socialistickou soustavu. Co jsme to za lidi?!

+10/−1
28.4.2016 15:38

A20l70i21c69e 66H31o88r52á71k39o82v39á 7904547243202

Pane Rode, darebáci se najdou v každém národě a zvlášť v takové době, jako byl konec války. Pokud byste znal statistická data o udavačích a kolaborantech, zjistil byste, že v protektorátu to bylo podobné, jako ve Francii, Norsku, Dánsku ap. Jen my si musíme stále sypat popel na hlavu. A připomínám, co je v příspěvku výš: kdyby nebyl Mnichov a vyhánění Čechů z pohraničí, nebylo by ani vyhánění Němců a dokonce ani ten komunistický režim, který zamořil střední Evropu.

+4/−4
28.4.2016 16:00

J33o62s10e83f 63P14o77l39í67v54k45a 1542407766729

Ale rozhodně je dobré říct, že jsme dělali i špatné věci a ne se stavit pouze do role chudinky oběti.

A nějak jsem si nevšimnul, že bychom si nějak moc sypali popel na hlavu. Spíš je pořád slyšet výroky v duchu "my chudinky, ti ostatní nám tak ublížili!"

+5/−2
28.4.2016 16:10

J76a10n 97U54l53r45i84c95h 8858673516591

To urcite, tady neprobehla ani poradna verejna diskuze. Nekdy mi az prijde lito nemcu, jak si porad sypou popel na hlavu. Neberte to spatne, je urcite potreba si tu historii porad pripominat, jen uz nevidim souvislost mezi nacismem a soucasnou nemeckou populaci. Mozna ze i Angela by se chovala dnes jinak, kdyby nemusela nest tihu zlocinu WW2.

+2/−1
28.4.2016 18:04

J73a44n 20U56l81r27i53c87h 8338883846401

S uvodem bych i souhlasil. S cim nemohu souhlasit, je vase vyzva k ignorovani vlastnich chyb. Pokud se chceme radit k demokraciim zapadniho stylu, tak je nasi povinosti dbat na to aby jsme sami dodrzovali to co po jinych vyzadujeme. Povazuji tedy i vzhledem k nasi historii za potrebne upozornovat na chyby kterych se dopoustime, jakoje muceni ci drzeni lidi ve vezeni bez soudu. Temito kroky se sami dopoustime praktik, ktere pouzivaji totalitni rezimy se kterymi mame historickou zkusenost. To plati i pro EU, to ze nesouhlasime s nekterymi jejimy kroky, neznamena ze jsme proti EU. Mozna ze jen nejsme spokojeni se soucasnym stavem, a vidime budoucnst EU jinak, nez soucasni predstavitele bruselu.

0/0
28.4.2016 17:56

H15a92n81s 12J22ü84r43g21e93n 66L16e38g92l98e70r 9731489656245

Nezlobte se, ale to už se příliš mrskáte. Znám to též u německých dobrolidí. Ale to už je scestné......

+2/0
28.4.2016 22:36

J26o22s54e14f 93P57o96l63í37v86k88a 1482877246669

Pro někoho je vraždění stovek nevinných lidí nevýznamnou událostí. Je mi zle z takových lidí.

Navíc tady není zájem si připomínat hrůzy nacizmu. Posívejte se na diskuze o uprchlících, kolik lidí se tam staví na stranu novodobých nacistů a znějí tam stejné názory, jaké v Německu dostaly k moci Hitlera.

+4/−1
28.4.2016 16:14

J49a59r62o81s82l10a33v 39M64a17l38y 9802635816563

R^

+1/0
28.4.2016 16:48

H78a48n67s 74J67ü27r59g88e86n 54L24e31g15l33e14r 9271279246355

Vy jste jeden z těch, kteří uvízli někde v marastu xenofóbie minulého století. Smutné je pouze, že Váš stereotyp hraje i nadále významnou roli v české společností. Snažil jsem se vykoumat příčiny, ale neuspěl jsem. Snad mi někdo pomůže.;-)

+1/0
28.4.2016 22:32

V58i20l20é66m 81B24a91r82á88k 4966657769436

Správně. Přiznání viny, omluva nikomu neublíží.

Přijměme odpovědnost za poválečné bezpráví na Němcích.

http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463159

+6/−7
28.4.2016 14:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.