Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ministr povolil geologický průzkum pro hlubinné úložiště i u Jihlavy

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) povolil průzkum pro úložiště radioaktivního odpadu i v sedmé lokalitě - v Hrádku u Jihlavy, pod vrchem Čeřínek. Správa úložišť tam tedy může provést první etapu geologických průzkumných prací a posoudit, zda je toto místo pro hlubinné úložiště vhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P57e48t55r 80K71o22v98a60r53i87k 8874728222820

Bojím se, že to, co níže napíši, vyvolá spíše negativní reakce odpůrců úložiště, ale napsat to musím, jelikož si o těchto odpůrcích myslím, že jejich reakce nemá rozumný argumentační podklad. Proto prosím o reakce pouze s rozumnými argumenty a ne emotivní reakce a nadávky. Děkuji

Argumenty, které bych použil já ve smyslu "pro" výstavbu HÚ na Vysočině:

1) Jadernou energetiku potřebujeme.

2) O vlastní vyhořelé (dnes již hezky česky nazývané "použité") palivo se musíme postarat sami - nikdo jiný to za nás neudělá a dle mezinárodního práva ani nemůže

3) Nejlepší dnes známé řešení je hlubinné ukládání (přepracování je také volba, ale z toho důvodu bude koncept hlubinného úložiště počítat s tzv. opětovným výjmutím paliva)

4) Hlubinné úložiště může být vybudováno pouze v místech, kde je vhodné horninové prostředí (granit, jíl) a bez puklin (v ČR granit)

5) Máme předvybráno 7 lokalit, v nichž jsou vhodné podmínky. Nemusím říkat, že všechny tyto lokality odebírají proud z jaderných elektráren, takže k produkci použitého paliva také přispívají... (nikde na demonstracích nevidím transparenty "Nechceme elektřinu z jádra", "Chceme vyšší ceny elektřiny z obnovitelných zdrojů", apod.)

6) Ekonomický přínos do lokality hlubinného úložiště bude markantní

7) Na projektu pracují ty největší mozky z ČR (vědci z ÚJV Řež,a.s., SÚRAO, a jiných prestižních organizací), kteří velmi úzce spolupracují s odborníky z Evropy a jiných zemí ve světě. 

8) Demonstrující lidé v lokalitách o jaderné energetice a jejím vlivu na ŽP příliš mnoho nevědí a jednají emotivně. Jejich nedůvěra v odborné elity je bohužel způsobená nepříliš vhodnou komunikační strategií státu, potažmo SÚRAO.

+2/0
17.9.2015 19:08

J16a85r88o74s34l92a41v 83M28i23n80á68ř 4203531843608

Vaše argumenty jsou rozumné, nicméně dovolím výhrady k bodu 5 a 8.

Z bodu 5 beru pouze větu o vhodných podmínkách. Energii využívají i jinde a není to tedy důvodem, proč mají mít úložiště "za barákem" právě lidé z Vysočiny a nenecháte si ho zbudovat třeba poblíž Vašeho bydliště.

Bod 8 - emoce. Jasně, že jde z velké části o neznalost lidí, ale ani mně s technickým vzděláním nedělá pocitově úplně dobře vědomí, že by se nepříliš daleko zbudovalo úložiště, byť jeho přínosu do radiačního pozadí se obávat nemusím. Pak je zde další věc. Vysočina obecně je mnohých místech ještě poměrně čistá oblast. Zbudování úložiště znamená zbudovat areál s příjezdovými komunikacemi s příslušným provozem. Takže lidem okolo Čeřínku rozumím, a i já, rovněž z Vysočiny, si říkám, zda se dostatečně hledá v přírodně méně cenných oblastech.

0/0
18.9.2015 8:03
Foto

P36e36t52r 96K96o47v80a17r45i82k 8394698452910

Děkuji. Dovolím si reagovat. 

K bodu 5) Právě kvůli vhodnosti podmínek nelze úložiště postavit všude. Tyto lokality byly vybrány na základě několik desítek let znalostí geologických podmínek panujících v ČR. Sám jsem viděl mapu geologických podmínek, dle nichž se studovaly vhodné lokality, ze 70-tých let minnulého století. Není to tedy jen volba několika pár minulých let. 

K bodu 8) Ano, naprosto souhlasím - v místě výstavby úložiště bude vybudováno důlní dílo, tj. zásah do krajiny bude krátkodobě (cca 7 let) výrazný. Poté bude vše "dáno zpět na své místo" a všechen provoz bude pokračovat v podzemí. Jako příklad bych mohl uvést technicky velmi náročné dílo, které mělo také řadu odpůrců a ve své době také "uškodilo" přírodě Jeseníků - přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně. Zajímavostí je, že dnes se jedná o dílo, které je pro ekology, kterým se ve své době výstavby nezamlouvalo, chloubou. Po výstavbě se vše vrátilo za pár leto do normálu.

0/0
18.9.2015 8:40

J16a64r16o46s95l77a77v 11M68i84n70á72ř 4293411983128

Té vhodnosti/nevhodnosti lokality rozumím. Jak jsem uvedl výše, tuto část bodu 5 beru, nesouhlasil jsem jako argument s tou částí o spotřebě.

K bodu 8 - jasně těch příkladů, kdy v době vzniku bylo dílo nežádoucí, bychom našli víc. Ale v tomto případě bych neočekával, že po nějakém roce začneme obdivovat krajinotvornou funkci úložiště, proto ta poznámka o hledání přírodně méně hodnotných oblastech.

Nejsem přímo z regionu okolo Čeřínku, nemám tedy osobní důvody za oblast bojovat. Jedná se o kopcovitou zalesněnou oblast až mírně horského charakteru. Vzhledem k vyšším partiím patří, jak je uvedeno i v článku, ke zdrojům kvalitní vody. Tento fakt bych rozhodně nebral na lehkou váhu a právě i s tímto ohledem bych byl u výběru oblastí Vysočiny obecně dost opatrný, byť obsahuje geologicky vhodné lokality.

0/0
18.9.2015 10:18
Foto

P11e55t75r 91K60o60v29a25r84i68k 8144808392510

Chápu. Nyní trochu mimo téma:

všimněte si, jak "moc" diskutované téma to je - kromě nás dvou tady nikdo nediskutuje. 

Obecně to totiž lidi ve zbytu republiky, tj. ty, kteří nežijí ve vytipovaných lokalitách, příliš nezajímá. Podle mne je jediná cesta do toho zahrnout více lidí - vytvořit veřejnou diskuzi - jen ta nakonec může vést k "tlaku" (pozitivnímu samozřejmě) na lidi ve vytipovaných lokalitách. V široké veřejnosti se již najdou různí odborníci, kteří by se k tématu mohli vyjádřit - sociologové, báňští experti, politici, aj. Tím by se mohly také otevřít nové a uzavřít staré otázky, které stojí v cestě.

+1/0
18.9.2015 16:23

A63l71o48i36s 16S26a61t72r57a16p81a 9344679675358

Tak budu diskutovat jako třetí. Pan Kovarik nezmínil ještě jednu záležitost. Celá Českomoravská vrchovina je jedno velké uložiště uranu nevyhořelého, ale plnohodnotného. To se táhne od Velké Bíteše až do Železných hor, někom ke Chrudimi. Proti tomu ale nemůžeme nikterak protestovat.

0/0
18.9.2015 21:38

J33a27r49o18s42l80a83v 92M52i40n54á45ř 4893601363738

Ale jo. S tím souhlasím. Již v prvním příspěvku uvádím, že se není nutno obávat příspěvku úložiště ke stávajícímu radioaktivnímu pozadí. Spíš tak nějak se mi nelíbí další ubírání pěkné a poměrně neporušené krajiny obecně a v případě Vysočiny navíc i se strategickým zdrojem kvalitní vody.

0/0
19.9.2015 15:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.