Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot práškovacího čmeláku: Hrušinského „běž s tou chémií“ mě vždy zamrzí

Je to zvuk, který už se z vesnic téměř vytratil. Práškovací letadlo. Svého času to byl ale jeden ze symbolů venkova. Karel Picmaus z Třebíče o tom ví své. Je zřejmě českým rekordmanem v počtu startů na tomto oranžovém letounu. A že to byla i nebezpečná práce, naznačuje, když říká: „Měl jsem štěstí.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O74n41d29ř17e78j 58K13o62l90á32ř 1623575963271

S panem Picmausem jsem párkrát letěl v jeho andule.

0/0
7.8.2015 10:18

M24a19r27t11i26n 65Š25t84ě68p97á63n98e29k 3627403343591

Asi si prectu zase od zacatku Praskare. A jinak ten nadpis je taky naprd. Jde o umeleckou licenci. Me se take nelibi, ze jinak famozni film "Atentat" ma nektere vetsi historicke nepresnosti, napr. prubeh atentatu samotneho, ale byl to ucel a s tim nic.

Pro ty, kdo to neznaji, skvele cteni o zivote praskare:

http://www.planes.cz/cs/articles?page=5&category=3025

0/0
7.8.2015 8:43

J13a23n 48P56a81l14á86t 3695452478146

105000 startu? To znamena temer 8 startu kazdy den v kuse po celych 37 let! Je to vubec mozne?

0/0
7.8.2015 7:56

M68a71r19t70i33n 43Š39t53ě92p21á89n80e83k 3897723313521

Jestli to nebude tim, ze pri praskovani meli za den mnohem vic startu nez osm...

+1/0
7.8.2015 8:47

P79a38v49e32l 65N71o59v43á58k 9701425159396

Tady tomu rekordu moc nevěřím; pokud vezmeme v potaz jen pracovní dny tak za těch 37 let by musel denně vzlétnout 16x včetně podzimu a zimy, kdy se pokud si pamatuju nepráškuje. Pokud by jeden let trval jen 20 minut, tak by ve vzduchu strávil 35.000 hodin, tedy 4 roky života. Nevím jak to počítají, ale tady jim nevěřím.

0/−2
7.8.2015 9:47

O41n79d28ř20e25j 95K88o92l74á85ř 1323865403481

Těch 105 000 je reálných. 20minutový let je na čmeláka příliš dlouhý. To spíš 5 minut, někdy i méně. Navíc se zde píše, že běžně udělal za den 80 startů, což bylo povolené maximum, které se ale občas překračovalo až na 100 startů denně.

+5/0
7.8.2015 10:15

J22i41n63d66r18i82c43h 89K17o96l81a13r 7100580365733

Proc se bojej napsat ten vyrok pana hrusinskeho spravne? Ja tak nemam rad, kdyz nekdo neco cituje, snazi se byt vtipnej a pritom to cituje spatne ...

+1/0
7.8.2015 7:29

P71a96v48e63l 78N19o62v73á73k 9751425599146

Na vysoké škole nás učil nějaký podplukovník, který se s nikým nebavil a byl pořád zamračený. Jednou někdo zjistil, že původně dělal u protiletadlovců na hranici a při jedné hlídce mu hlásili "pozor, letí agresor", tak ho sejmul, pilot přežil. Jenže ono to rádio zkomolilo a původně mu hlásili "pozor, letí agrostroj". A už byl mimo bojovou službu... ;-D

+1/0
7.8.2015 7:28

S51e26i44d35l 32P46e11t94r 1131331315954

"Štítary a celý váš rajon je u hranic s Rakouskem. Jaká to mělo za socialismu pro vás specifika?

Létalo se tam úplně normálně, jako by hranice nebyla."

A teď tu o Rumcajsovi ... ;-D

Po 26 letech lze dnes tvrdit cokoli ale pravda to rozhodně není.

Rozhovor pěkný ale tento nesmysl si mohl pan Picmaus odpustit ...:-/

Jinak hezká, 41-ti dílná  serie článků na toto téma je na Planes.cz od pana Juráčka, viz:

http://www.planes.cz/cs/article/100581/pameti-stareho-praskare-aneb-od-blanika-pres-cmelaka-k-boeingu-1-dil

+2/−2
7.8.2015 6:35

O50n72d30ř37e22j 95K39o66l11á24ř 1353485763681

Čmelák pohybující se v hraničním pásmu musel mít konce ploch natřené na červeno, ale jinak se tam skutečně létalo.

+1/0
7.8.2015 10:16

J12a78n 89B91u41r49i83a85n 2643799464760

Klobouk dolů před tímto pánem. Ale myslím, že éra čmeláků už je všeobecně pryč. Bylo to drahé, nebezpečné a nepřesné. Pamatuji, jak nám bubnoval prášek o střechu - víc jak 100 m od pole.

0/0
7.8.2015 6:22

O76n22d34ř78e67j 72K26o66l38á46ř 1413455613791

Tak nepřesné, aby to padalo 100 metrů od pole to nebylo, když to ten pilot vypnul včas. Jinak ve světě se na některých místech zemědělská letadla dosud používají ve velkém. V Maďarsku je pak proslulý zemědělský vrtulník Ka-26.

0/0
7.8.2015 10:18

L12u92d13ě37k 90N95o57v62á43k 4321144216909

No právě. Jenže někteří se s tím až tak nemazali.Taky si pamatuju, jak nás ve vsi zasypaly granule ze čmeldy letícího přímo přes domy 50-100m vysoko.

0/0
7.8.2015 11:05

J81i22ř64í 17N50e89u44m29e27i41s31t55e61r 2322195403651

Touto dobou se ve vsi vždycky objevil dráteník ze Slovenska. A dneska panečku .... Štefan!

+7/0
7.8.2015 0:05

P47e54t40r 61M47l89á82d37e87k 7507298231770

R^

0/0
6.8.2015 23:52
Foto

J12o73z56e81f 43B54e72r38n89a54t26a60k 6845608803809

Velmi pekny clanok.

+6/0
6.8.2015 23:34

A39n73n48a 32R77a83d59o79v39á 8434317817799

"...Štefan..."! ;-)

0/0
6.8.2015 23:26

M61i49c25h15a48l 39R56i97m79b87a63u67e36r 4569985233117

Respekt R^R^R^R^R^

+4/0
6.8.2015 22:37

M61a38r11i55a58n 76N80o90v98á27k 8234768522985

Běž s tou chémií někam !!!!

+3/−2
6.8.2015 21:07

J33i90ř58í 37M14a11c54e46k 3315335824581

Za bolševika mohli poblíž hranic létat jen dokonale prokádrovaní lidé. Zde bych tipnul, že ten člověk s nimi spolupracoval a teď mlží.

+10/−18
6.8.2015 21:04

J85a83n 63W50a36c60l66a38v 7814915797338

Zase se tu sešli lidé, kteří vědí ho*no, ale kecat jim jde. Samozřejmě, pilotní průkaz nedostal ten, kdo jen seděl v hospodě, pil pivo za 1,70 kčs jedno za druhým a nadával na režim. Ale neznamená to, že musel "spolupracovat". Copak by jim donášel? Informaci o tom, jestli ty babky na družstvě se před jeho odletem pokřižovaly ???

0/0
13.8.2015 10:53

J13i72ř44í 24B48r21o43ž 5319375872407

Děkuji za skvělý rozhovor i  panu Picmausovi za jeho práci. Letos u nás zorali letiště pro Čmeláka, jedna éra a generace odchází.... Škoda, rád jsem je vídal. R^V

+12/−1
6.8.2015 21:04
Foto

J76i77ř28í 93C21h55o25c17h76o72l98á90č 5954363570896

šťastnej člověk R^

+15/0
6.8.2015 21:00

R62o19m23a27n 40B20a34j34e41r 2664403969205

Že by příbuzný Klaudia Picmause?

+3/0
6.8.2015 20:48

P89a61v31e96l 53V86i72t17v65a54r 7812669846129

No ten popis u fotky je dost zavádějící. Člověk má naopak špatný výhled když není nakloněn do zatáčky, proto se musí hodně naklánět a nebo mít kabinu dost vysoko a dobře prosklenou.

+1/0
6.8.2015 20:41

O60n13d81ř47e86j 89K30o79l21á23ř 1693985653521

Jenže pilotní sedačka je poněkud předsazena před náběžnou hranu, takže to s tím výhledem vůbec není špatné.

0/0
7.8.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.