Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Demolici mostů na D1 přihlíželi pamětníci. Měly tady zůstat, soudí

  12:10aktualizováno  12:10
Demolici mostu nad dálnicí D1 na rozhraní Středočeského kraje a Vysočiny přihlíželi i pamětníci, kteří zažili jeho stavbu krátce po válce. Někteří jsou toho názoru, že mosty měly nad dálnicí zůstat.

Demolice mostu přes dálnici D1 u Lokte. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

František Dědič bydlí ve Lhotě Bubeneč. Nedaleko od této vesnice na hranici středních Čech a Vysočiny stál jeden z mostů, který musel v sobotu ustoupit rozšíření dálnice D1.

Fotogalerie

"Pamatuju si, když dálnice byla rozestavěná," říkal Dědič. Doplnil, že most u hájenky se dodělal kolem roku 1947.

Jenže v 50. letech plány na budování takzvané "Hitlerovy dálnice" zhasly a místo zarůstalo. A tak tomu bylo až do sedmdesátých let.

V červenci 1972 byla zahájena stavba úseku nové dálnice mezi Loktem a Hořicemi, na kterém most právě leží. A nadjezd na 69. kilometru se dal využít. Auta po dálnici mezi Loktem a Hořicemi jezdí od 8. července 1977.

O šestatřicet let později byla na jeden den situace jiná. Řev motorů aut vystřídal hluk bagrů a pneumatických kladiv.

U Lokte padly k zemi tři nadjezdy přes dálnici D1. A ten z doby války patřil mezi ně. "Opravoval se přitom nedávno. Tak před čtyřmi lety bych to odhadoval," uvedl František Dědič.

Lamely se vozily z Ruzyně

Václav Čapek, který žije na Humpolecku, se přijel podívat na sutiny mostu u Studeného na 71. kilometru. V minulosti pracoval na stavbě dálnice jako řidič.

"Tento most se napoprvé nepovedl. Zvedl se, byla tam jedna špatná lamela," vzpomínal Čapek a odmítl, že by chyba byla způsobená tím, že se na stavbě třeba pil alkohol. Lamely na most se vozily z Ruzyně, nejtěžší měla 25 tun. "Byla to ,pěkná‘ práce," pravil muž, který je nyní v důchodu.

Se známým, který v minulosti na dálnici také pracoval, se shodli, že stát měl raději než do rozšiřování "dé jedničky" investovat do vybudování dálnice z Hradce Králové na Mohelnici.

"Dálnici D1 by se tak ulevilo," říkali muži hledící na díru po mostě u Studeného. "Ušetřili by 63 přejezdů na dé jedničce," poznamenal Václav Čapek. Opravu mizerného povrchu dálnice nezpochybňuje, rozšiřování a demolice ale nepovažuje za smysluplný projekt.

K dálnici přišel také pan Ladislav z Lhoty Bubeneč. "Pamatuju most na 69. kilometru od doby, kdy jsem byl malý. Jako děti jsme si sem chodili hrát," řekl.

A dodal, že most bude chybět. Lidem i zvěři, která ho využívá k migraci.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidička narazila do auta a ujela, pak nadýchala skoro pět promile

Bezmála pět promile alkoholu v dechu měla řidička, která v pátek večer bourala ve Žďáru nad Sázavou. Od drobné nehody ujela, o pár ulic dál však zastavila a z...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Chrudimská školka nabízí speciální zázemí pro děti s poruchou autistického...
Úřady hledají do školky nezapsané předškoláky. Rodičům hrozí pokuty

Roli detektivů si během prázdnin museli vyzkoušet úředníci odboru školství městských úřadů na Vysočině. Snaží se totiž najít rodiče dětí, kteří své pětileté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.