Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava zažívá dobu bourací. Město postupně ztrácí tvář z 19. století

  11:04aktualizováno  11:04
Štefánikova kasárna ve Vrchlického ulici a budovu městského vlakového nádraží spojuje rok 1887. Tehdy byly tyto dvě výrazné jihlavské stavby uvedeny do provozu. A obě teď směřují k tomu, že zmizí z mapy města a nahradí je moderní architektura 21. století.

Transparent na budově kasáren ve Štefánikově ulici. Během dne ho nechala firma PSJ, které areál plánuje přeměnit, odstranit. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

U jedné stavby se o tom teď docela vážně jedná, u té druhé už je o demolici víceméně rozhodnuto. Přestože Štefánikova kasárna ještě stojí, nezbývá jim už moc času.

Fotogalerie

„Rozhodnutí o odstranění chátrajících a dlouhodobě nevyužívaných objektů bývalých kasáren již bylo vydáno. Demoliční práce však chceme zahájit až po získání příslušných povolení na novou výstavbu, abychom po odstranění budovy mohli plynule navázat stavební činností,“ uvedl Miroslav Fuks, mluvčí společnosti PSJ.

Podle něj se nic nemění na plánu firmy postavit v blízkosti centra Jihlavy elegantní bytový areál nazvaný Rezidence Vrchlického (o chystaném záměru se dočtete zde)..

Záměr na demolici výpravní budovy městského vlakového nádraží ještě není tak daleko. Místo ní má vyrůst modernější náhrada jako centrum budoucího velkoryse pojatého dopravního terminálu. Dnes o něm budou znovu jednat zástupci magistrátu, kraje a železničářů.

„Nenajde se projekt, který by počítal s budovou z 19. století?“

Když tento měsíc poprvé promluvil o demolici budovy nádraží skoro jako o hotové věci náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD) (více se dočtete zde), objevilo se několik nesouhlasných reakcí.

„To se v historickém městě Jihlavě nenajde projekt, který by počítal s budovou z 19. století? Vždyť to není pokrok, to je barbarství a přemazání kořenů jednoho místa,“ podivil se například Jan Holovský.

Třeba ale náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) se ještě ohledně případného bourání staré budovy nádraží jednoznačně nevyjádřil.

„Je potřeba předložit varianty s dlouhodobou vizí. My se snažíme jako kraj pomoci s výstavbou a rekonstrukcí nádraží. Pod tímto pojmem mám na mysli celek - kolejiště, podchody, zastřešení nástupišť,“ uvedl Libor Joukl.

Na městské vlakové nádraží se nově přestěhuje i to autobusové, navíc se tam vybuduje záchytné parkoviště. A častěji tam budou zajíždět vozy městské hromadné dopravy.

Proti bourání opozice není. „Je neúčelné vše zachraňovat.“

Proti bourání budovy nádraží se výrazněji nestaví ani opozice na jihlavské radnici.

„Vyjádřím se hlavně jako projektant, chcete-li stavař. Z mého profesního pohledu se často jeví jako neúčelné a příliš nákladné zachraňovat každou stavbu jen proto, že je stará a kdysi bývala hezká. Mnohdy je vhodnější chátrající stavbu strhnout a na jejím místě postavit přesnou kopii. Nebo původní objekt nahradit stavbou neméně krásnou, ale vhodnější pro nový účel využití,“ uvedl zastupitel Radek Popelka (ANO).

A připomněl, že třeba i z Horáckého divadla zbyl kdysi jen štít, zbytek se dostavěl nově. A u budovy bývalé vojenské správy podle Popelky náklady na opravu vysoce převýší rozpočet na variantu případné demolice a novostavby. „Stejný osud pravděpodobně čeká ‚starou‘ budovu Domu dětí a mládeže,“ dodal Popelka.

Zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM) ví, že budova městského nádraží i bývalá Štefánikova kasárna nejsou památkově chráněny. „A tak jejich další osud je v rukou vlastníků a příslušného stavebního úřadu,“ uvedl.

Přivítal by, kdyby oba objekty byly rekonstruovány bez demolice. „Výpravní budova městského nádraží z dob Rakouska-Uherska je jak vyšitá z filmu Ostře sledované vlaky,“ dodal. Uvědomuje si, že by pro dopravní terminál kapacitně nestačila, ale měla by se rozšiřovat citlivě.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Architekt Michal Zlatuška navázal na předchozí projekt humpoleckého kolegy...
Krajský úřad v Jihlavě touží po novém sídlu. V budově chce i tělocvičnu

Přetížená hlavní budova v Žižkově ulici, kde pracuje místo předpokládaných 116 úředníků již 165 lidí. A roztroušenost zaměstnanců některých odborů po Jihlavě....  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Požár v jihlavském Kronospanu zastavil výrobu na několik dní a způsobil škody...
Sobotní požár v Kronospanu zastavil výrobu a způsobil škody za miliony

Odstraňování následků sobotního požáru v jihlavské firmě Kronospan OSB si vyžádá několikadenní odstávku výroby. Producentovi dřevotřískových desek pro...  celý článek

Jobs Contact
Vývojový konstruktér (25.000 - 40.000 Kč)

Jobs Contact
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.