Je to zajímavý kus krajiny. A ještě zajímavější kontrast. Dukovanská jaderná elektrárna coby obří industriální komplex je zasazená do stále krásného přírodního prostředí. Končí přísně střežený areál a začíná místy až panenská příroda.

Je to zajímavý kus krajiny. A ještě zajímavější kontrast. Dukovanská jaderná elektrárna coby obří industriální komplex je zasazená do stále krásného přírodního prostředí. Končí přísně střežený areál a začíná místy až panenská příroda. | foto: Tomáš Hájek, MAFRA

Z Dukovan povede cyklostezka do Třebíče. Pokud budou dotace

  • 3
Příští rok by se mohly první stovky metrů země proměnit v pohodlnou asfaltku pro cyklisty. Projekt, o němž se roky mluví, má stavební povolení na prvních 6,4 kilometru. Teď bude záležet, zda Státní fond dopravní infrastruktury dá dotaci.

Je to zajímavý kus krajiny. A ještě zajímavější kontrast. Dukovanská jaderná elektrárna coby obří industriální komplex je zasazená do stále krásného přírodního prostředí. Končí přísně střežený areál a začíná místy až panenská příroda.

Trasa cyklostezky

Stavební povolení je vydané na úsek boží muka - Slavětice - Březí - Dalešice - rybník Bezděkov. V další fázi se jedná o trase: rybník Bezděkov - údolí potoku Močínek po polních cestách k hrotovickému zemědělskému družstvu. Tento úsek ale ještě není umístěný, hledá se definitivní trasa.

Právě na to v budoucnu chtějí nalákat investoři cyklostezky, která nedaleko elektrárny začne. A vize říká, že by měla končit až v třiadvacet kilometrů vzdálené Třebíči. Zatím je reálné, že by se příští rok mohlo vybudovat prvních pár set metrů, v roce 2015 má být hotových necelých šest a půl kilometru za Dalešice.

Šest a půl kilometru za 13 milionů

"Důležité bude, zda nám Státní fond dopravní infrastruktury přidělí na úvodní úsek Slavětice - Dalešice dotaci. Hovoří se o sedmdesáti procentech ceny," uvedl manažer projektu cyklostezky Josef Kalčík.

"Počátkem roku 2014 podáme žádost, několik měsíců se to bude řešit. Pak se bude vybírat stavební firma, kopnout by se mohlo příští rok na podzim," vysvětlil Kalčík.

Investorem jsou obce, finanční výpomoc slíbil ČEZ, možná se částečně připojí kraj. Vesnice ovšem mají řadu dalších jiných priorit. Když nedosáhnou na tučnou dotaci, termín stavby, která má vydané stavební povolení, se zase posune.

Úsek ze Slavětic od božích muk po rybník Bezděkov za Dalešicemi je dlouhý přesně 6 444 metrů. Má stát okolo třinácti milionů korun.

"Nejsložitější byla majetková vypořádání s vlastníky pozemků. V tomto úvodním úseku nebudou žádné mosty. Přičemž se tu roviny střídají s převýšením. Pár set metrů je v měkkém terénu, takže tam určitě nebude platit cena dva tisíce korun na metr," zmínil Kalčík.

V celé trase ze Slavětic do Dalešic má vést pohodlná, tři metry široká asfaltka. S místy, která stojí za zastávku a rozhlédnutí se.

"Z našich božích muk vidíte daleko do kraje, nechali jsme tam udělat lavičku k odpočinku," zmínil slavětický starosta Jan Drexler bod, který určitě stojí za pozornost.

V klidovém území bez asfaltu

Začíná se už přesněji řešit, jak umístit do krajiny pokračování cyklostezky od rybníku Bezděkov za Dalešicemi směrem k Hrotovicím. Povede klidovým územím s potokem. Tento úsek nebude celý vyasfaltovaný, některá místa zůstanou s ohledem na přírodu pouze zpevněná. Z Hrotovic se má cyklostezka časem vydat k Valči.

"Trasování budeme řešit na zastupitelstvu, podpora určitě u nás je," zmínila hrotovická starostka Hana Škodová.

Výletníky čeká řada zajímavých turistických cílů: infocentrum dukovanské elektrárny, není to daleko na dalešickou přehradu, v Dalešicích je vyhlášený pivovar, rekonstrukcí tu prochází zámek. V budoucnu se bude dát z Hrotovic dostat pohodlně na kole do Valče, kde je už opravený zámek. A cílová Třebíč má památky v UNESCO, akvapark, ubytovací kapacity a vede tudy páteřní cyklostezka z Jihlavy do rakouského Raabsu.