Nad říčkou Jihlávkou se v současné době dokončuje lávka, po níž povede nový...

Nad říčkou Jihlávkou se v současné době dokončuje lávka, po níž povede nový úsek stezky pro cyklisty. Mostek bude hotový do konce dubna. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cyklisté získají atrakci. Pojedou sto metrů po roštech nad řekou

  • 2
Cyklisté v krajském městě Vysočiny budou mít zase o něco delší možnost projet se podél břehu řeky Jihlavy. Město plánuje spojit cyklostezkou Staré Hory s lávkou v Helenínské ulici. Při tom se rýsuje zajímavá atrakce. Na kolech by se mělo jezdit i po visutých roštech přímo nad vodní hladinou.

Na nábřeží poblíž secesního mostu U Jánů jihlavská radnice dokončuje nový úsek cyklostezky. Ta se zastaví u jezu nedaleko firmy Plastikov. V plánu má však pokračovat dál až k lávce na Helenínské ulici, odkud by se cesta napojila na oblíbenou cyklostezku do Luk nad Jihlavou, Třebíče a rakouského Raabsu.

„Tím by se cyklisté vyhnuli asi nejnepříjemnějšímu úseku, kterým je na této trase úzká a frekventovaná Polenská ulice,“ říká mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Přibližně 900 metrů dlouhý úsek zamýšlené cyklostezky by ale musel částečně vést nad hladinou řeky.

„Řešením by mohlo být vedení asi stometrového úseku nad vodou po roštech. Není to neobvyklé řešení, ale musí splňovat řadu podmínek,“ dodal Tulis. Po překlenutí zmíněných sto metrů by se stezka vrátila zpět na pravý břeh řeky.

Projekt by měl být technicky připraven i na stoletou vodu

V brzké době se proto chtějí zástupci magistrátu setkat s odborníky z Povodí Moravy, se kterými budou jednat o možných technických variantách řešení.

„Technicky by projekt musel být připraven na stoletou vodu a splňovat i další náležitosti. Vše bude záležet na požadavcích Povodí Moravy,“ říká koordinátor městské mobility na jihlavské radnici Michal Procházka.

Podle zastupitele a dřívějšího primátora Jaroslava Vymazala, který je v krajském městě vnímán jako „otec“ jihlavských cyklostezek a propagátor cyklodopravy, by se shodu s Povodím Moravy mohlo podařit najít.

„Podobné řešení komunikace pro pěší nad korytem vody totiž už máme u obchodního centra City Park. Těsně pod touto budovou na břehu Koželužského potoka vede cyklostezka a nad korytem je zavěšený dřevěný chodník. Společnou řeč s Povodím jsme v minulosti našli i při řešení cyklopodjezdů pod mosty ve Starých Horách a U Jánů,“ věří v úspěch Vymazal.

Nová lávka U Jánů by měla být určena pouze cyklistům

Po dokončení tohoto úseku bude cyklostezka kompletní. Ještě předtím však stavbaři dokončí dalších 631 metrů cyklostezky. Její nová část povede od secesního mostu U Jánů, překlene právě budovanou lávku na soutoku Jihlavy a Jihlávky a dále bude pokračovat po pravém břehu řeky až k jezu a stávajícímu mostu u firmy Plastikov. Kompletně by tento úsek měl být hotový během dvou měsíců.

„Aktuálně jsou zemní práce téměř hotové, dělají se konstrukční vrstvy, do konce dubna bude hotová i lávka. Na konci května by měly být dokončeny i všechny další práce na cyklostezce,“ popsal Tulis a upřesnil i další technické parametry.

„Lávka přes řeku Jihlávku byla navržena v délce 15,8 metru, šířka cyklostezky je 3 metry.“

Podle informací MF DNES by lávka měla sloužit jen cyklistům.

Celkové náklady na vybudování tohoto úseku činí včetně daně z přidané hodnoty 6,8 milionu korun. Město na něj získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příjemnější cesta na kole do práce mimo hlavní silnici

Jihlavský magistrát v současné době nechává projektovat další cyklostezku. Ta se má tentokrát vinout na sever od města.

Sloužit bude zejména zaměstnancům směřujícím do práce v průmyslové zóně v Pávově. „Právě zde máme nejvýznamnější zaměstnavatele Bosch Diesel a Automotive Lighting. Stezka by měla ulehčit cestu lidem do práce. Vyhnuli by se totiž vytížené silnici, po které jezdí těžká technika,“ poznamenal Procházka.

Cyklostezka má zatím pracovní označení R-08 a povede z bedřichovské ulice 5. května na Pávovský most. Trasa je navržená mezi obchvatem a železnicí. „Na mostě se cesta rozdvojí. Jedna část bude pokračovat do městské části Pávov, kde je kemp a rybník, druhá část povede do průmyslové zóny,“ popisuje plán chystané trasy.

Cyklostezka má být dlouhá 3,5 kilometru a výhledově by se na ní mohlo začít pracovat již v příštím roce.