Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Jihlavě instalují chytrý systém, který zrychlí zpožděné trolejbusy

  8:46aktualizováno  8:46
Nestát nikdy na semaforech, to je asi sen každého řidiče. Nyní tuto přednost získají vozy MHD v Jihlavě. Už začaly práce na úpravách světelných křižovatek. Ty budou umět podržet zelenou trolejbusu či autobusu blížícímu se ke křižovatce. Vozy MHD v Jihlavě budou mít přednost před jinými auty.

Město i dopravce si od nového systému na křižovatkách slibuje snadnější dodržování jízdního řádu MHD. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Systém za 16 milionů korun zajistí, aby vozidla městské hromadné dopravy v Jihlavě měla na křižovatkách přednost před ostatními šoféry. Zařídí to moduly GPS, tedy technologie využívaná například i u navigací v autech.

V trolejbusech a autobusech dopravního podniku však bude mít jiný význam. Bude sledovat dráhu a pozici vozů na linkách MHD. Pokud se trolejbus či autobus přiblíží ke světelné křižovatce, umí systém přepnout semafor v jízdním pruhu linky městské dopravy na zelenou.

Zpožděné vozidlo pojede první

"Principem preference MHD je přesně dodržovat jízdní řád. Pokud je vozidlo zpožděné oproti jízdnímu řádu, pak systém jeho směr upřednostní a přidržením zelené na semaforu vůz přednostně propustí," vysvětlil vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.

Křižovatky s předností MHD

Jiráskova x Hamerníkova,

Jiráskova x Zborovská,

Jiráskova x 17. listopadu x Tolstého,

Jiráskova x Vrchlického,

Dvořákova x Žižkova x Hradební,

Hradební x Znojemská (hotovo),

Hradební x vjezd do garáží City Parku,

Fritzova x třída Legionářů (hotovo),

Fritzova x Havlíčkova,

Brněnská x Okružní,

Okružní x Březinova,

Okružní x Úvoz (u pumpy OMV),

+ úpravy budou nutné i na některých světelných přechodech pro chodce.

Nevznikne tedy chaos za situace, kdy třeba na křižovatku u City Parku dorazí trolejbusy či autobusy ze čtyř směrů naráz. Zelenou na semaforu bude mít ten vůz, který má největší zpoždění.

Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Josefa Kodeta bude systém téměř na všech světelných křižovatkách v Jihlavě, po kterých vedou trolejové linky.

A podle vedoucího investičního oddělení jihlavského magistrátu Miroslava Kašíka je už nyní systém nainstalován například na nejvytíženější křižovatce ve městě - té u City Parku.

Semafory tam však zatím upřednostnit vozy MHD nemohou, to bude možné až se spuštěním celého systému.

"Dojde také k omezení rozjezdů, brzdění, úspoře elektrické energie a pohonných hmot. A dnes neefektivní čas strávený na semaforech bude nově efektivně využit pro případný další nástup cestujících na zastávkách," slibuje si od systému Ján Tinka.

Technici už jsou v terénu a systém instalují

Podle ředitele jihlavského dopravního podniku Josefa Vilíma se systém osvědčil už v mnoha jiných dopravních podnicích po celé zemi. "Máme ověřeno, že systém má efekt a zejména v dopravní špičce nedochází ke zpoždění vozů MHD. A to je myslím pro cestujícího obrovský přínos, že vůz přijede podle jízdního řádu," řekl Vilím.

Například ve Zlíně podle Vilíma díky tomu, že trolejbus na cestě z jedné konečné do druhé konečné stráví na křižovatkách méně času, bylo možné na linku vypravovat méně vozů a dosáhlo se stejného intervalu mezi spoji.

Technici už nyní upravují technologie jednotlivých světelných křižovatek ve městě. "V rámci zavedení celého systému preference je nutné upravit a zmodernizovat tři celé křižovatky, kde se předpokládá výměna řadičů za nové typy poslední generace, výměna stožárů, rozvodů a návěstidel," vyjmenoval Tinka.

Technici už začali s úpravami například na křižovatce ulic Havlíčkova - Fritzova, kde bude přidán jeden odbočovací jízdní pruh, tedy odbočení vlevo do objektu bývalé Tesly.

Následně bude modernizována dvojitá křižovatka Jiráskovy ulice s Tolstého a 17. listopadu a nakonec křížení u hřbitova, tedy ulic Žižkova a U Cvičiště. Úpravy se dotknou také některých přechodů pro chodce vybavených semafory, například v Žižkově ulici.

S kolonami si ale ani přednostní systém neporadí

Zkušební provoz vozů dopravního podniku vybavených GPS moduly by měl začít v září.

"Omezení provozu by modernizace křižovatek neměla přinést. Pouze ve chvíli, kdy se budou přepojovat světelné křižovatky ze stávajících řadičů na nové, nebude chvíli fungovat světelná signalizace," řekl náměstek Kodet. V krizových chvílích tak světlenou křižovatku budou připraveni řídit i policisté.

Ale pozor. Preference vozů MHD na světelných křižovatkách před dodržováním časů jízdních řádů nezachrání v případě, kdy například přes Jihlavu bude projíždět kolona vozů z ucpané dálnice.

"Pak ani preference dopravy MHD vozidla nepropustí, protože není kam. A šířkové uspořádání komunikací v Jihlavě neumožňuje vyhradit samostatné jízdní pruhy vyhrazené jen MHD, jako je to v jiných městech, například v Havířově," řekl šéf radničního odboru dopravy Ján Tinka.

Celý systém vyjde na 16 milionů korun. Na projekt má radnice přislíbenou dotaci z fondů EU ve výši 85 procent této částky. Do konce října by systém měl být uveden do ostrého provozu.

A co by se stalo, pokud by byl vyřazen z provozu systém GPS? "Semafory by fungovaly bez preference MHD," řekl šéf dopravního podniku Josef Vilím.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

(ilustrační snímek)
Na Vysočině se množí krádeže a ničení dopravních značek

Zbytečné bloudění po regionu, ale také například různé nebezpečné dopravní situace. To všechno mají na svědomí zloději a vandalové, kteří v posledních týdnech...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.