Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brodě mají cestující jasno. Chtějí úpravu linek MHD i časů odjezdů

  8:40aktualizováno  8:40
Kdy přesně začala v Havlíčkově Brodě jezdit městská hromadná doprava, není snadné dohledat. Jisté však je, že to bylo za dob socialismu. A jisté také je, že od té doby se vedení linek ve své podstatě nezměnilo. Letos to možná bude jinak.

Cestující nastupují na dopravním terminálu v Havlíčkově Brodě do spoje jedoucího do Perknova. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Mezi obyvateli Brodu se množí žádosti na úpravu vedení linek MHD a časů odjezdů spojů. Je jich už tolik, že se radnice rozhodla k radikálnímu kroku. Zadala vypracovat studii, která by měla říct, jak MHD změnit, aby vyhovovala současným potřebám obyvatel.

„O lepší obslužnost žádají především lidé v lokalitách Čechovky a Ledečské ulice. V obou v posledních letech vznikla nebo vznikají nová sídliště, na těch původních obyvatelé stárnou a mají větší potřebu autobusového spojení,“ vysvětluje havlíčkobrodský místostarosta Čeněk Jůzl.

V Havlíčkově Brodě momentálně jezdí devět autobusových linek.

V Havlíčkově Brodě momentálně jezdí devět autobusových linek.

V Havlíčkově Brodě momentálně jezdí devět autobusových linek. Osm v pracovní dny, jedna je čistě víkendová. Hned pět z nich jezdí od dopravního terminálu přes centrum města a kolem nemocnice do Perknova.

Ale zase například Ledečská ulice není obsluhovaná vůbec, celá část města na jih od Sázavy pak jen minimálně. Kdo se chce dostat z jednoho konce Brodu na druhý, musí počítat s cestou přes náměstí, kudy jezdí dvě třetiny linek, okružními jízdami po sídlištích Žižkov a Výšina, nebo s přestupy.

„Studie by měla zjistit, kam by si lidé přáli jezdit, které trasy by byly využívané a které chybí. Chceme do toho zahrnout i linkovou dopravu, která zastavuje v mnoha okrajových částech a do centra se lidé mohou svézt s ní,“ popsal Jůzl.

„Možnosti města a potřeby jeho obyvatel se posouvají, a tak je třeba posunout i městskou dopravu. Rostou nová sídliště na Spálené stráni, Slunečním vrchu i na Rozkoši. Nějaké změny potřeba jsou,“ souhlasí vedoucí městské hromadné dopravy Lubomír Hepner.

Moc autobusů do Perknova

Novinkou by mohla být linka, která by projížděla Ledečskou ulicí a zastavovala třeba nad sportovní halou a fotbalovým stadionem nebo na vznikajícím sídlišti mezi Rozkošskou ulicí a řekou.

Zvažuje se také posílení linky do Čechovky, která jezdí jen pětkrát v pracovní den, podobně jako do okolí Jihlavské a Lidické ulice.

Nově by pak mohla být obsluhována třeba i Chotěbořská ulice, kde návaznost spojů od záchytného parkoviště u koupaliště aktuálně naprosto chybí.

„Je ovšem otázka, jestli jsou nyní některé spoje málo využívané proto, že jich jezdí minimum a ne v optimální časy, nebo proto, že do těchto míst lidé prostě v takové míře cestovat nechtějí. Hlavně to by měla analýza zjistit,“ podotkl Hepner.

Fakta MHD v Havlíčkově Brodě

  • Městskou hromadnou dopravu až do počátku 90. let minulého století provozovala ČSAD. Pak ji převzala soukromá společnost Turdus. Kvůli stále vyšším požadavkům na dotace MHD v roce 1996 převzalo město, provozují ji technické služby.
  • Teď po Havlíčkově Brodě jezdí devět linek, z toho je jedna čistě víkendová. Většina z nich vede v různých variantách od dopravního terminálu přes Havlíčkovo náměstí do Perknova. Některé části města nejsou obsluhovány vůbec.
  • V loňském roce přepravily autobusy téměř 900 tisíc cestujících.

Naopak do Perknova jezdí autobusů tolik, že jsou některé poloprázdné. To se týká zejména večerních spojů. Podobně je na tom autobus do Šmolov, odkud by lidé mohli více využít linkové spoje.

Z Mírovky se zas jezdí mnohem častěji vlakem. Studie by měla zanalyzovat MHD i po ekonomické stránce. „Aby byla vůbec ufinancovatelná,“ upozornil Lubomír Hepner. V loňském roce autobusy městské hromadné dopravy v Havlíčkově Brodě přepravily téměř 900 tisíc cestujících.

Město dopravu dotovalo přibližně deseti miliony korun. Tuto částku současné vedení radnice nebude chtít příliš navyšovat.

Podle Jůzla by měla být studie hotová zhruba do poloviny letošního roku. Pak ji vedení města posoudí a navrhne změny. „Určitě bychom chystané změny před schválením chtěli probrat s obyvateli na veřejné besedě,“ konstatoval místostarosta.

Revoluce v městské dopravě, pokud tedy studie tak podstatné změny navrhne, by se mohla odehrát v polovině prosince, kdy tradičně začíná platit nový jízdní řád.

Jedna jízda v Havlíčkově Brodě v současnosti stojí při použití bezkontaktní čipové karty osm korun dospělého a pět korun školáky či důchodce. S dvoukorunovým příplatkem lze zakoupit papírovou jízdenku u řidiče.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidička narazila do auta a ujela, pak nadýchala skoro pět promile

Bezmála pět promile alkoholu v dechu měla řidička, která v pátek večer bourala ve Žďáru nad Sázavou. Od drobné nehody ujela, o pár ulic dál však zastavila a z...  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Šimon Mareček patří k největším talentům českého orientačního běhu, což...
Zvítězily geny. Orientační běh ochutnával talent z Vysočiny už v kočárku

Studuje sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě, přičemž nejvíc ho baví tělocvik a zeměpis. A není divu. Letos patnáctiletý rodák z Nového Města na Moravě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.