Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Esemeskují za jízdy a nezdraví, stěžují si cestující na řidiče autobusů

  • 43
Psaní textových zpráv nebo telefonování za jízdy. To je hlavní nešvar, na nějž cestující Městské autobusové dopravy (MAD) v Třebíči poukazují, když si v poslední době stěžují na chování řidičů.

„Ano, i já mám zážitek, kdy jsem řidiče autobusu viděl s mobilem v ruce,“ poznamenal místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč), který má agendu kolem MAD na starosti.

Stačí si stoupnout na zastávky na Karlově náměstí a zeptat se. Spektrum názorů cestujících je široké. Manipulace s mobilem za jízdy a odměřené až nepříjemné chování zaznívají nejčastěji, když mají lidé popsat, co jim na některých řidičích vadí.

Ve městě funguje, například ve srovnání s Jihlavou nebo jinými většími městy v České republice, taky jedno specifikum. Do autobusů se nastupuje pouze předními dveřmi. „Často mi šofér neodpoví na pozdrav. Jsem už starší žena, čekala bych slušnost,“ říká paní Alžběta, která jezdívá městskou dopravou mezi sídlištěm Hájek a centrem.

Hlouček žen vedle se přidává. „S mobilem v ruce řidiče vídáme. Asi mají dlouhou směnu a nebaví je jen poslouchat rádio, tak se potřebují trochu rozptýlit,“ připojuje postřeh paní Ivana. Bydlí taky na Hájku, nejčastěji jezdí za rodinou do Boroviny.

„Nenapadlo mě někam to hlásit, navíc ani nevím, jak bych takové chování dokazovala. Ovšem ,že pak jízda není bezpečná, je jasné,“ odpovídá na otázku, zda si někdy stěžovala. K tomu Pavel Pacal podotkl, že se několik stížností na chování řidičů v poslední době přece jen objevilo.

„Cestující veřejnost nám může na odbor dopravy zasílat své náměty. My ovšem nejsme v přímém kontaktu s šoféry, to je jejich zaměstnavatel – společnost ICOM transport, které podněty předáme,“ řekl místostarosta. A jedním dechem dodal, že důležité je zapamatovat si číslo linky a čas cesty.

Nový tendr na dopravce

Ptát se samotných řidičů je zbytečné. Nechtějí nic komentovat. Strach z postihu je velký. Tlačí na ně nejen zaměstnavatel, ale i radniční odbor dopravy.

MAD je teď v Třebíči velké téma. Jednak je hodně výluk kvůli bourání Podklášterského mostu, a tak si lidé zvykají, že jezdí autobusy jinak. Za což ovšem zrovna šoféři nenesou odpovědnost. A zároveň je vypsána veřejná soutěž na nového provozovatele, která má hodnotu stovek milionů korun. I ten stávající má zájem se zúčastnit.

„Naše společnost dbá na to, aby se řidiči chovali k cestujícím slušně. Všechny stížnosti jsou evidované a řešené. V tomto roce evidujeme čtyři oprávněné stížnosti. K výtkám cestujících přistupujeme se vší vážností,“ reagovala jednatelka ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

„S každým řidičem byl proveden pohovor, došlo i ke krácení prémií a s jedním byl rozvázán pracovní poměr. Stížnost lze zaslat dispečerovi, řediteli, mně nebo do firemního časopisu Modrá vlna,“ řekla s tím, že ale chodí i řada pochvalných hodnocení od cestujících.

Šoféři jsou pravidelně školeni. Nespoléhají někteří trochu na to, že je jich nedostatek, a tak si můžou dovolit víc? „Nedostatek řidičů je obecný problém v celé České republice. Ale ne v Třebíči – ani v městské, ani meziměstské dopravě. Naopak tam máme nadstav,“ odpověděla jednatelka ICOMu.