Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Najděte si druhé zaměstnání, slyšeli řidiči jihlavské MHD na radnici

  • 11
V jihlavském dopravním podniku skončilo vyjednávání o platech. Část zaměstnanců není s výsledkem spokojena. Navýšení platů není podle jejich představ a navíc dojde ke snížení vánočních bonusů. Na radnici řidiči slyšeli, že mají možnost najít si lepší místo na trhu práce nebo druhé zaměstnání.

Do letošního vyjednávání o mzdách vstupovali řidiči Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) s ambiciozním požadavkem - navýšením základní hodinové sazby z 80 na 100 korun hrubého.

Přidáno dostali nakonec sedm korun. Ale ruku v ruce s tím dochází k redukci balíku na vánoční odměny. S tím není část pracovníků DPMJ spokojená. Plusem jsou naopak i z jejich pohledu hodnotnější stravenky a navýšení příspěvku na penzi.

„Ale stále si myslím, že naše odměňování je pod průměrem,“ říká jeden z odborových předáků v dopravním podniku, řidič trolejbusu Marek Řezáč.

Připouští, že základní mzdu zvyšují až na průměr 133 korun za hodinu příplatky za relativně časté přesčasy či víkendy. Má to ale také háček. „Máme hodně nerovnoměrnou pracovní dobu. Neděláme osm hodin jako ve fabrice, tady člověk ‚skáče‘ dlouhá-krátká směna. Ono se to nezdá, ale je to únavné,“ popisuje Řezáč.

„Když někomu řeknu, že jezdím za základní mzdu 87 korun za hodinu, tak na mě kouká, že jsem spadl z višně,“ doplňuje.

„Můžeme prý jít na kamion nebo si sehnat druhou práci“

Odboráři jednali i s náměstkem primátora pro dopravu Jaroslavem Vymazalem. „Tam nám bylo řečeno, že svou práci vykonáváme dobrovolně, že se v jihlavském dopravním podniku máme dobře, a že pokud se nám to nelíbí, můžeme jít na kamion, nebo si najít lépe placenou práci či druhé zaměstnání. Hlavně to druhé zaměstnání nás celkem zarazilo, řidič přece má jít do práce odpočatý,“ podotýká Řezáč.

„Vím, že v dopravním podniku jsou dvoje odbory a ty ‚většinové‘ s návrhem na navýšení mezd i zvýšením hodnoty stravenek ze 70 na 90 korun a s růstem příspěvku na penzijní připojištění o sto korun souhlasily a byly s vyjednáváním spokojeny. Skupinka kolem pana Řezáče spokojená není a obávám se, že při jejich přístupu asi nikdy spokojená nebude,“ myslí si náměstek primátora Vymazal.

„Při jednáních je vždy otázka možného. Říkám, že takto mohou přijít učitelé, úředníci a všichni budou bouchat do stolu a říkat: Tak my půjdeme jinam. Tu volbu má každý, je to svobodné,“ doplňuje.

Platy na příští rok chtějí probírat ještě před schválením rozpočtu

K dispozici má i platové porovnání šoférů dopravních podniků v Česku. „Jihlavští řidiči MHD jsou na šestém místě. Vzhledem k velikosti našeho města si myslím, že jsou na tom dobře,“ oponuje odborářům. Jihlavu přeskočily dopravní podniky v Praze, Plzni, Brně, Ostravě a Českých Budějovicích.

„Srovnání mezd by se mělo dělat místně. Třeba podle toho, jaké jsou kde obvyklé ceny bytů či nájmy. Když srovnám například ceny nájmů, je na tom Jihlava podobně jako Brno,“ uvádí Řezáč.

O platech na rok 2017 začnou podle něj odbory jednat dříve - už v září. Tedy předtím, než bude schválen rozpočet firmy a města. „Aby nám druhá strana nemohla říkat: My jsme limitovaní rozpočtem.“

Průměrná mzda v DPMJ loni dosáhla úrovně 24 095 korun. Když se vezmou jen řidiči, byl průměr ještě o 189 korun vyšší.

Podle předáka druhé odborové organizace v DPMJ Jiřího Javůrka je s výsledky letošního kolektivního vyjednávání spokojenost. „Co jsem to probíral s chlapy na dílně, je výsledek v rámci očekávání a toho, co by tak bylo reálné,“ tvrdí.