Jedním z nejvíce nebezpečných míst na silnici je Kasárenská křižovatka mezi Telčí a Třebíčí. Na křížení dvou silnic první třídy jsou až příliš časté vážné nehody. I tato srážka kamionů skončila v únoru tragicky.

Jedním z nejvíce nebezpečných míst na silnici je Kasárenská křižovatka mezi Telčí a Třebíčí. Na křížení dvou silnic první třídy jsou až příliš časté vážné nehody. I tato srážka kamionů skončila v únoru tragicky. | foto: Policie ČR

Obce na jižní alternativě D1 chtějí obchvaty a bezpečnější křižovatky

  • 0
Několik nových obchvatů, bezpečnější křižovatku Kasárna, širší vozovku. Třeba takové požadavky mají na stát kvůli hlavní silnici I/23 vedoucí z Brna na Jindřichův Hradec starostové měst a obcí z regionu. Podle nich by této cestě měla být věnovaná mnohem větší pozornost.

Hlavní silnice I/23, spojující Jižní Čechy s Brnem přes Vysočinu, nemůže být podle zástupců měst a obcí "odstrkánkem".

Podle místostarosty Třebíče Pavla Pacala se objevují signály, že vliv I/23 v tuzemském dopravním systému oslabí. A to se městům a obcím nelíbí. Proto se spojují a podepíší memorandum na podporu "třiadvacítky".

Silnice I/23

Spojnice Jindřichova Hradce a Brna je vnímána jako jižní alternativa dálnice D1. Silnice první třídy vedoucí přes Telč, Třebíč a Náměšť nad Oslavou ale místy nemá potřebné parametry. A na několika úsecích je ve velmi špatném stavu i povrch vozovky. Po komunikaci projede v průměru kolem 11 tisíc aut denně. Navíc je začleněna mezi evakuační trasy v případě problémů jaderné elektrárny v Dukovanech.

Více než padesát starostů se sejde v Třebíči na začátku září. "Do 8. září chceme stihnout podat připomínky k politice územního rozvoje na Ministerstvo pro místní rozvoj," řekl třebíčský místostarosta Pavel Pacal.

"Jde nám o koncepční řešení. V roce 2008, kdy se vyhlásily změny politiky územního rozvoje, byl vyhlášený i jeden úkol: hledat alternativu propojení východ - západ jižně od D1. V současném návrhu politiky územního rozvoje tam však tato alternativa v podobě silnice I/23 není zakomponovaná. Chceme silnici dát znovu ten význam," poznamenal Pacal.

"Měly by být koncepčně připravené velké investiční akce na této trase," dodal a jmenoval například obchvaty Třebíče, Telče a Rosic nebo zvýšení bezpečnosti na křižovatce Kasárna, kde se protínají hlavní cesty na Brno a Znojmo.

"Takto bych ale mohl pokračovat. Každá obec na trase nám dává k dispozici návrhy řešení, které do znění memoranda postupně zapracováváme," sdělil Pacal.

Největší otazník? Jak vyřešit křižovatku Kasárna

Největším problémem, zdá se, je řešení křižovatky Kasárna. "Za těch 24 let, co jsem na úřadu, už se připravila spousta studií na papíře, ale nic se neděje. Za obec považujeme stále jako nejlepší řešení držet se varianty vybudování úseku nové silnice Jihlava - Znojmo, který by byl posunutý směrem k Markvarticím a řešil by i změny na kasárenské křižovatce," řekl starosta Markvartic Josef Nedvěd.

Investice do silnice I/23 na území Kraje Vysočina

V současné době se opravuje: Mosty v Olšanech, Náměšti a Ptáčově, úseky Veverka - Třebíč, průtah a okružní křižovatka v Náměšti, průtah Kralicemi nad Oslavou a projednává se uzavírka Sportovní ulice v Třebíči (zde je realizace oprav zatím s otazníkem).

Co ŘSD připravuje na další roky: Předín - Štěměchy (oprava povrchu), Štěměchy - průtah, mosty v Třebíči, Náměšti a Vladislavi a opravu Bráfovy ulice v Třebíči a úseku Studenec - Vícenice.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

A než by na vybudování nového křížení došlo, pomohlo by podle něj ve všech směrech umístění cedule Markvartice a značka přikazující zpomalení na padesátikilometrovou rychlost. Umístění retardérů v místě, kde se stala řada vážných nehod, se podle Nedvěda brání silničáři. Kvůli zimní údržbě.

"Mezi Markvarticemi a Starou Říší i ve směru na Telč by to chtělo aspoň nový povrch. A jsou tam zbořené krajnice," upozornil starosta Staré Říše Zdeněk Svoboda. "Pro nás, kteří máme komplikovanou a nebezpečnou křižovatku, by byl nový obchvat záchranou," dodal.

Obchvat by chtěly i Štěměchy. "Máme ho schválený v územním plánu obce už od 90. let. K jeho stavbě jsem ale skeptická, v dohledné době to nebude. Předtím je nutné udělat nový průtah u nás v obci a také rozšířit úsek Kasárna - Hory, kde je silnice úzká," uvedla starostka Marie Báňová.

Mluvčí ŘSD Nina Ledvinová uvedla patnáct investic, které se na I/23 dělají či připravují. Obchvaty Telče a Třebíče zatím nevzniknou. Pokud jde o Kasárna, tam probíhá bezpečnostní inspekce křižovatky a na základě ní se přijmou opatření.