Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou...

Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou silnici I/38. Žádají vybudování obchvatu města. (1. červen 2011) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Blokáda silnice, při níž padaly nadávky i pěsti, dělí radnici v Brodě

  • 8
Před necelými dvěma týdny chodci blokovali havlíčkobrodskou Masarykovu ulici. Chtěli tak upozornit na tragickou dopravní situaci a zasadit se o rychlejší výstavbu obchvatu. Akce však skončila rvačkou chodců s řidiči a rozbitým oknem jednoho z vozů. To vyvolalo ostré reakce komunálních politiků.

Blokádu odsoudila zejména TOP 09. "Ostře odsuzujeme násilí provázející protestní akci, kdy bylo ohroženo zdraví a majetek občanů. Vyzýváme organizátory, aby pro případné další akce zvolili jinou formu," uvedl předseda regionální organizace Martin Sedlák.

"Nevím, co organizátoři čekali, ale každému musí být jasné, že se najde pár navztekaných řidičů, co situaci emočně nezvládnou. Nejsem si jist, zda rozbité okno a nechutné tahanice obchvat urychlí," řekl místopředseda místní organizace TOP 09 Jaroslav Pejchal.

"Organizátoři podcenili emoce"

Podle opozice přišli s rychlou a ostrou reakcí proto, že dopravu má na radnici na starosti právě jejich radní Libor Honzárek. Ačkoliv se o stavbu obchvatu snaží už řadu let, zatím ho městu nepřiblížil. Co víc, ministerstvo dopravy ho dokonce nezařadilo mezi stavby, které by mělo zahájit do roku 2025. Honzárkova snaha se tak může jevit jako selhání.

A tak i on blokádu ulice odsoudil. "Akce víc nepomohla, než pomohla, město se představilo ve špatném světle. Organizátoři podcenili emoce. Není možné se dožadovat pozornosti škodami na majetku občanů. Na druhou stranu jsem ale přesvědčen, že to tak organizátoři nechtěli," poznamenal.

Ale proti blokádě se postavily i další strany. "Řešení spatřuji v jednáních. Vhodná je i petiční akce, avšak blokování přechodů a omezování řidičů, kteří jedou za plněním svých povinností, nepovažuji za rozumné," konstatoval za ODS starosta města Jan Tecl.

S pravicovou koalicí jsou zajedno komunisté. "Dáváme přednost jednání, apelujeme na poslance. Zastavení provozu má kontraproduktivní efekt," domnívá se zastupitel Milan Plodík. Jenže ono se jedná už roky a zatím marně.

Kde byla policie?

Za protestní akcí tak stojí víceméně samotná ČSSD a Ivana Štrossová ze sdružení Ženy za Brod. "Je třeba upozornit na špatnou situaci v Brodě a na špatný systém zařazování dopravních staveb do priorit ministerstva. Vždyť po nových obchvatech jezdí i pětkrát méně aut než po Masarykově ulici," vysvětluje sociální demokrat Jan Míka.

"Ministerstvo nové stavby zařazuje podle lobbingu a nikoliv podle dopravního zatížení," upozornil. Že blokáda skončila potyčkami, ho mrzí. Ale vinu nevidí u chodců.

"Když se někdo brání nájezdu auta tím, že vytáhne řidiče z vozu, chápu to," řekl. Selhání vidí na straně policie, která u přechodů nebyla. "Řídila dopravu, ale když auta najížděla do lidí, u toho nebyla. To není možné," podivil se.

"Bohužel jsem viděla auta najíždějící na přechody, řidiče, který ohrozil záchranku a napadl jednoho z chodců, i cyklistu, který hodil lahev a rozbil okno u auta, které předtím najelo na přechod," popsala Ivana Štrossová.

"Navzdory negativnímu postoji chodci nehodnotili akci jako zbytečnou. Pod peticí se objevilo přes 120 nových podpisů. Akce na podporu obchvatu nejsou vyplýtvanou energií," dodala.

"Nabízí se otázka, proč některá města nátlakové akce za obchvaty podporují, když je to tak odsouzeníhodné. Možná se nebojí opřít o občany," domnívá se Štrossová. "Když takové akce pomohly na severní Moravě, proč by nepomohly Brodu?" ptá se Míka.

O stavbě obchvatu, která se přes léto nepohnula, i o blokádě ulice, se bude jednat na pondělním zasedání zastupitelstva.