Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto usmrtilo u Humpolce rysa. Po opravě dálnice ochrání zvěř plot

  11:21aktualizováno  11:21
Snaha dostat se přes frekventovanou dálnici mezi Brnem a Prahou se stala osudným chráněnému rysu ostrovidovi. Srazilo ho auto. Ochranáři se domnívají, že sražený jedinec pocházel z šumavské populace ohrožených rysů a na východ podle všeho migroval.

Mrtvé zvíře našli na osmdesátém kilometru D1 směrem na Brno. | foto: Stanislav Němec

Mrtvého rysa našli na dálnici D1 poblíž Koberovic u Humpolce začátkem října. Automobil ho srazil na osmdesátém kilometru trasy ve směru na Brno.

Odborníci se nyní snaží zjistit, odkud se tato vzácná šelma až na Pelhřimovsko dostala. V Česku totiž žije jen několik nepříliš početných rysích populací.

"Podle dostupných informací se nejspíš jednalo o dospělého migrujícího jedince. Jednou z hypotéz je, že šlo o rysa z šumavsko-bavorsko-rakouské populace, který se rozhodl hledat nové teritorium hlouběji ve vnitrozemí a při svých potulkách narazil až na naši největší dálnici," přiblížil mluvčí Hnutí Duha Jan Piňos.

Rysa na dálnici našli údržbáři, kteří také zajistili jeho odvoz. "Po zhodnocení všech okolností a prohlédnutí místa srážky je myslím jisté, že rys přicházel od jihu podle Želivky," uvedl vedoucí Správy CHKO Ždárské vrchy Václav Hlaváč.

Losa museli uspat a přes dálnici převézt

Podle ochranářů jde jen o další důkaz skutečnosti, že dálnice často představují pro velké savce nepřekonatelnou bariéru. Jednou z největších pro živočichy z celého Česka je právě D1. "Byla totiž stavěná v době, kdy se problém průchodnosti pro živočichy vůbec neřešil," podotkl Hlaváč.

Podle experta na ochranu velkých šelem Miroslava Kutala představují silnice bez vhodně umístěných podchodů a nadchodů pro rysy spolu s pytláctvím největší hrozbu. "Rysi jsou navíc zvířata s velkými prostorovými nároky. D1 znemožňuje propojení dvou populací rysa ostrovida u nás – šumavské a beskydské," objasnil.

O tom, že nejen tyto vzácné šelmy mohou mít s přechodem problém, svědčí i starší případ.

"Vedle rysů se ji pokoušejí překročit například i losi. Známý je případ z června roku 2001, kdy se migrující los několik dní neúspěšně snažil dálnici překonat. Nakonec musel být uspán a následně převezen na druhou stranu," připomenul Piňos.

Dle mínění Václava Hlaváče, který současně působí také jako vedoucí krajského střediska Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, ale současná modernizace D1 dává šanci na zlepšení.

Uzavřená dohoda mezi ministerstvy slibuje vznik dvou "zelených mostů" a úpravu těch stávajících tak, aby zvířata mohla rušnou spojku bezpečně překonat.

"Celá dálnice by měla být nově oplocená a na vybraných místech by mělo být dle zřízeno 5 nových bezpečných průchodů pro živočichy. Toto řešení sice nenaplní současné standardy pro stavby nových dálnic, určitě ale přinese zásadní zlepšení současné neutěšené situace," uzavřel Hlaváč.

Autor:




Hlavní zprávy

UNICON, spol. s r.o. - Lukáš Špaček
PŘÍPRAVÁŘ VÝROBY OCELOVÝCH KONSTRUKCÍ

UNICON, spol. s r.o. - Lukáš Špaček
Kraj Vysočina
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.