Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vedení vysokorychlostní trati městem se jihlavští náměstci neshodnou

  11:14
Přivést do Jihlavy rychlé vlaky na trati z Prahy do Brna, to nebude jen záležitost modernizace městského nádraží. Vysoké sumy by měly padnout i na výstavbu dvojkolejných mostů a na modernizaci trati z hlavního na městské nádraží. K tomu je třeba připočíst velice široké ochranné pásmo procházející městem.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Jsou to dva měsíce, co se na krajském úřadě slavnostně podepisovala dohoda o spolupráci při výstavbě centrálního dopravního terminálu Jihlava-město (o podepsané smlouvě se dočtete zde).

V memorandu stojí, že nejpozději za tři roky by se mělo začít s proměnou zchátralého jihlavského městského nádraží na moderní dopravní terminál, kde se budou potkávat vlaky, autobusy a MHD. Připraven má být tento prostor také na to, že by do centra města jednou zajížděl i plánovaný rychlovlak.

Jak se ale nyní ukázalo, radní krajského města vůbec nemají jednotný názor na to, jak by měly rychlovlaky do města zajíždět.

Proti zavedení vysokorychlostní železnice (VRT) na městské nádraží se ostře vymezuje například náměstek primátora za lidovce Jaromír Kalina. „Jsem zcela zásadně proti zavlečení VRT do centra města,“ konstatuje. Ač sám je velkým příznivcem vybudování vysokorychlostní železnice, s její zastávkou v centru krajského města nesouhlasí.

Náměstek chce zastávku až za městem, třeba ve Stříteži

„Ve Francii, Německu nebo i ve Španělsku jsou zastávky VRT na tratích, na okrajích měst. Z tohoto hlediska by mi jako ideální připadala zastávka Střítež,“ vysvětluje.

Ze Stříteže by pak do Jihlavy jela navazující doprava. „Přivedení VRT do centra města by bylo obrovským zásahem do tváře Jihlavy. Navíc by si to vyžádalo obrovské investiční náklady, včetně třeba zabrání půdy kvůli ochrannému pásmu,“ konstatoval Kalina.

Kudy by do Jihlavy jezdily rychlé vlaky

Variant, podle kterých by vysokorychlostní trať (VRT) protínala Vysočinu, je stále několik. Nejčastěji se ale v souvislosti s Jihlavou hovoří o takzvané „červené“ variantě H4.

V ní se počítá s tím, že se souprava z hlavního koridoru VRT odpojí před Jihlavou kousek pod Herolticemi a bude směřovat přes současné hlavní nádraží směrem na městské.

Ze zakreslení v mapách vyplývá, že dojezd rychlovlaku na připravovaný terminál by kopíroval současnou trať, jež ale prochází obytnými zónami.

Trať jde i kolem ZŠ Havlíčkova, kde je zatím nechráněný přechod, který využívají děti při cestě do školy. Železniční trať vede taktéž kolem ulic Na Vyhlídce a Havlíčkova, pod ulicí Jánskou a pod sídlištěm Královský Vršek. Rychlovlak by přejížděl i přes čtyři mosty.

Pro zajíždění rychlých vlakových spojů do centra města naopak jsou další dva náměstci primátora.

„Jsem pro všemi dvaceti. Umožní to Jihlavě další rozvoj. Znamená to obrovské příležitosti. Bránit tomu by byla obrovská hloupost,“ domnívá se Vratislav Výborný (ČSSD), první náměstek primátora, který má na starosti rozvoj města.

Velkým bojovníkem za VRT v centru města je náměstek Jaroslav Vymazal z Občanské demokratické strany, jenž má v kompetenci dopravu.

„Od samého začátku mého působení na radnici usiluji o to, aby krajské město mělo takové spojení. Se zastávkou na okraji města bych se rozhodně nespokojil. Pokud to má být funkční, musí to být v centru města, a to na městském nádraží, ze kterého chceme mít centrální dopravní terminál,“ říká rozhodně.

„Hlavně se nebojme. VRT je přínos pro město. Vše je technicky řešitelné. Obavy z toho nemám. Dělá se to pro lidi, a ne proti nim. Navíc, když vlak bude zajíždět do Jihlavy, rychlost bude výrazně snížena,“ dodává.

Do centra Jihlavy by přitom neměly zajíždět úplně ty nejrychlejší soupravy, jež se pohybují až třísetkilometrovou rychlostí. „Jihlava nebude ležet přímo na ‚třístovce‘, ale na přípojné větvi, o které se uvažuje,“ uvedl již před časem Václav John, manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Naopak by do města mohly jezdit expresní a meziregionální vlaky, například railjet a pendolino.

Čtyři nové mosty a stodvacetimetrové ochranné pásmo

„Rychlost souprav na území Jihlavy lze předpokládat v rozmezí 60 až 120 km/h. V tomto případě by ochranné pásmo u dráhy činilo 60 metrů od osy krajní koleje,“ sdělil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Expresy by v Jihlavě třeba přejížděly i přes čtyři mosty. Z městského nádraží by se pak souprava stáčela ke Starým Horám, aby se mezi Hlávkovem a Vyskytnou nad Jihlavou napojila na hlavní koridor ve směru na Prahu. „S jinou zastávkou u Jihlavy se zatím nepočítá,“ dodal Ptačinský.

Zároveň ale připouští, že stávající tratě by k dojížďkám na terminál Jihlava-město musely být zmodernizovány. „Trasy by se například musely přizpůsobit novým limitům souprav. Je to i otázka elektrifikace, oplocení a bezpečnostních opatření. Jednokolejné mosty by s největší pravděpodobností musely přejít na dvoukolejnou variantu,“ dodal.

V současné době se připravuje zadání studií proveditelnosti VRT Praha - Brno - Vranovice. Tyto materiály budou sloužit ministerstvu dopravy a SŽDC jako podklad pro strategické rozhodnutí o realizaci projektu a jeho hlavních technických i provozních parametrech.

Projekt by měl být realizován v letech 2030 až 2050, pokud Česko vůbec bude rychlodráhu mezi Prahou a Brnem chtít.

  • Nejčtenější

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Nadšenec staví hlavolamy uvnitř lahví. Baví mě vymýšlet, jak to udělat, říká

21. dubna 2024  9:51

Leopold Heneš z Třebenic na Třebíčsku má neobvyklého koníčka. Skládá složité konstrukce uvnitř...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obrátil v protisměru felicii na střechu a utekl. Řidiče hledá policie

21. dubna 2024  10:45

Policisté z Jihlavska pátrají po řidiči, který v sobotu havaroval mezi obcemi Zvolenovice a Telč....

Je to umanutá nakažlivost, vyznává se nestor českého bluegrass Václav Kříž

28. dubna 2024  10:08

Bluegrassová kapela Pražce z Luk nad Jihlavou patří v Česku k nejdéle aktivně působícím skupinám v...

Od dětí až k áčku Třebíče. Kouč Dolníček se nebojí ani cestování: Semkne nás

27. dubna 2024  12:55

Hokejisté Horácké Slavie Třebíč v sobotu startují úvodní část přípravy na sezonu 2024/2025. A po...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Letí border kolie, upadá chov plazů, říká veterinář, jenž v Jihlavě lovil zebry

27. dubna 2024  9:17

Je to prý spíše způsob života než povolání. „Buď tu práci děláte naplno, nebo ji nemůžete dělat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...