Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kde se bude stavět: D1 čeká více uzavírek, výluk na kolejích ubude

  5:02
Pokud v pomyslném souboji železnic a silnic loni vyhrála rekordní výstavba na kolejích, letos bude mít hlavní slovo asfalt a beton. Řidiče čeká na hlavní dopravní tepně D1 dvojnásobné množství oprav - letos se začne s pracemi na šesti úsecích. Oproti tomu do staveb na železnici proudí méně peněz a bude tak i méně výluk.

Minulý rok představoval pro výstavbu infrastruktury velké oživení po chudších krizových letech. Začalo se s výstavbou 136 kilometrů silnic a dálnic. Po letech se dotahovaly projekty, které byly v pokročilé přípravě nebo byly v minulosti přibrzděné či zastavené exministrem dopravy Vítem Bártou.

V letošním roce čeká řidiče výstavba zhruba 200 kilometrů nových silnic a dálnic. Viditelnou změnou může být zejména pokračování rekonstrukce hlavní dálniční tepny D1. Zatímco v roce 2015 se opravovaly tři úseky v celkové délce 15,3 kilometru, letos dopravu zkomplikují práce na šesti úsecích v celkové délce 45 kilometrů.

„Modernizace bude probíhat postupně. Určitě se nestane, že se v březnu omezí provoz na šesti úsecích,“ ujišťuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj se nejpozději v roce 2020 bude jezdit po kompletně nové dálnici.

Investice do železnic

2012 : 9,5
2013 : 8,8
2014 : 12,6.
2015 : 50
2016 : 16,3

- v miliardách Kč

Zdroj: SŽDC

Chystá se rekonstrukce tří úseků D1 na Vysočině, jednoho u Vlašimi a dvou na Moravě.

Začít by měla také výstavba několika úseků dálnice D48 (loni ještě rychlostní silnice R48) u Rychaltic a Frýdku-Místku včetně jeho obchvatu. Dohromady Jde o 24 kilometrů této dálnice. Stroje se začnou houfovat také na třech nových úsecích jihočeské dálnice D3 v celkové délce 30,5 km: Ševětín - Borek, Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín. V prosinci by se měl otevřít poslední, šestnáctikilometrový úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.

Železnice zvolní. Loni padl investiční rekord

V bilanci loňského roku vede železniční výstavba. Po hubených letech se dalo mluvit o stavebním boomu, ve kterém dokonce stát marně hledal zájemce o některé zakázky a soutěže musel rušit, protože stavaři už neměli volné kapacity. Tento osud potkal například soutěž na rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou za desítky milionů korun.

Za železniční zakázky stát nikdy neutrácel více. Správa železniční dopravní cesty měla zejména díky dočerpávání evropských dotací k dispozici rekordních 50 miliard korun. Z této částky pocházelo přes 37 miliard z EU.

Extrémní byl ale rok také pro cestující, kteří si zvykali na časté výluky a prodloužení dojezdové vzdálenosti. „Nikdy v historii neměla SŽDC k dispozici tolik investičních prostředků. Bylo to znát i na počtu výluk, kdy se železniční síť leckdy dostávala až na hranici propustnosti,“ připustil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Z tohoto pohledu by měl být letošek lepší.

V řeči peněz však bude rok 2016 na železnici chudší. Správa železnic chce proinvestovat 16,3 miliardy korun, naplánováno je 53 staveb. Dokončit se má například modernizace trati z Rokycan do Plzně, kde vzniká nejdelší železniční tunel v zemi. Trať by měla být nejdražší stavbou otevřenou v letošním roce v ceně bezmála pět miliard korun. Dokončit se má i modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly v ceně přes 1,6 miliardy (více čtěte zde).

Stavby na železnici 2016

Železniční stavby s plánovaným dokončením v roce 2016

  • Modernizace trati Rokycany – Plzeň, 4 995 403 tis. Kč
  • Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí, 1 106 863 tis. Kč
  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., I. část - nádraží Praha Hostivař, 1 214 320 tis. Kč
  • Rekonstrukce nádraží Olomouc, 2 254 886 tis. Kč
  • Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly, 1 636 116 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku, Ševětín-Horusice, 781 536 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Horusice - Veselí , 1 608 618 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Veselí n.L. – Soběslav, 1 026 350 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 1. stavba - přestavba pražského zhlaví, 1 961 371 tis. Kč
  • Revitalizace trati České Budějovice – Volary, 1 423 968 tis. Kč

Nejvýznamnější akce plánované v roce 2016

  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., II. část - Praha Hostivař - Praha hl. n., 3 608 413 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská, 1 217 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr, 1 980 872 tis. Kč
  • Modernizace trati Sudoměřice – Votice, 5 399 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, 2 510 000 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati, 1 460 000 tis. Kč
  • Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 3 374 000 tis. Kč
  • Zvýšení tratové rychlosti v úseku Řikonín - Vlkov u Tišnova, 1 200 000 tis. Kč
  • Úpravy zabezpečovacího zařízení pro ETCS včetně DOZ v úseku Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem (mimo), 1 300 000 tis. Kč
Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....