Téměř všechny dnešní železniční tratě na Vysočině vedou v koridorech, které se budovaly na konci 19. století. Nové jsou jen pražce a koleje, které nahradily původní svršky.
Postupně u tratí dělníci stavěli druhé koleje a železniční koridory se postupně elektrifikovaly.
Správa železniční dopravní cesty spravuje na Vysočině 852 kilometrů tratí. "Na 843 z nich jezdí pravidelná doprava. Cestovat už se nedá jen na trati z Dobronína do Polné a na staré nádraží ve Velkém Meziříčí," popsal ředitel SŽDC v kraji Vysočina Pavel Šprdlík.
Nejnovější je trať do Brna
Další kilometry tratí patří soukromým vlečkám, zhruba třicet kilometrů vlastní v podobě úzkokolejky na jihu Pelhřimovska Jindřichohradecké místní dráhy.
Nejstarší tratí je část tehdejší Severozápadní dráhy spojující Prahu s Vídní. Koleje od Nymburka vedou přes Golčův Jeníkov, Havlíčkův Brod, Jihlavu, Moravské Budějovice ke Znojmu.
Ze 70. let 19. století je i trať z Brodu do Hlinska. O desetiletí později se pokládaly koleje mezi Brnem a Okříškami i ze Studence do Velkého Meziříčí. Naopak nejnovější, z roku 1953, je nová trať z Brodu do Brna.
Tratě jsou vysoko, dopravu komplikuje sníh
Přesně 370 kilometrů tratí na Vysočině je elektrifikovaných. Na hlavním koridoru od Kolína přes Brod na Brno se elektřina zapojila v roce 1966, stejně tak na spojnici Brodu a Jihlavy.
O dvanáct let později se dočkala trať z Českých Budějovic do Horní Cerekve, v roce 1980 z ní dělníci elektřinu protáhli až do Jihlavy.
Správa železniční dopravní cesty vydává na provoz tratí v kraji ročně stovky milionů korun. Největší výdaje mají kvůli vysoké nadmořské výšce, ve které se tratě nachází.
"Zhruba 88 procent tratí leží v nadmořské výšce nad 400 metrů. Z toho vyplývá zejména náročná údržba v zimním období," říká Šprdlík.
Elektrifikovat se bude dál
Další stovky milionů jdou do modernizace tratí. Koleje na Vysočině patří k těm starším, téměř polovina je stará 30 až 40 let. V posledních letech se podařilo zřídit dálkové řízení dopravy na úseku mezi Horní Cerekví a Táborem i mezi Brodem a Jihlavou.
Tato trať se dočkala i větší rekonstrukce, stejně jako hlavní koridor od Kolína přes Brod na Brno.
A investice do železnice budou pokračovat i nadále. SŽDC plánuje například výraznou opravu nástupišť a jejich zastřešení na nádraží v Havlíčkově Brodě, rekonstrukci podchodu ve Žďáře nebo celkovou obnovu trati z Kostelce do Slavonic.
"V dlouhodobějším výhledu máme elektrifikaci trati z Brna přes Třebíč do Jihlavy a velkou rekonstrukci stanice Jihlava město, dodal Šprdlík.
historie železnice na vysočiněDélka kolejí: 852 km + soukromé vlečky + JHMD |